Következő mérkőzések
Franciaország
18:002024. július 01.
Belgium
Portugália
21:002024. július 01.
Szlovénia

Civil a pályán

Meghatározza a július közepén megjelent kormányrendelet, hogy melyik művészeti munkakör betöltéséhez milyen végzettségre van szükség. Kiszorítósdi zajlik, vagy a kaotikus helyzet rendezése?

Hanthy Kinga
2011. 09. 26. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művészet, a tehetség nem diplomához kötött, ez a rendelkezés Latinovits Zoltánt is ellehetetlenítené, hangzott a legerősebb érv a jogszabály megjelenése után, és valóban elgondolkodtató, milyen szándékok vezették a jogalkotót a lista összeállításában, mely a színészektől a fő-zeneigazgatókon át a bábkészítőkig, súgókig és ügyelőkig bezáróan rögzíti a munkaviszony létesítéséhez szükséges szakmai végzettséget. Nem vonatkozik a rendelet azokra, akiknek tíz vagy annál kevesebb évük hiányzik a nyugdíjig, a többieknek viszont három év áll a rendelkezésükre, hogy elkezdjék, illetve tíz év, hogy befejezzék a hiányzó szakirányú tanulmányaikat. A rendelet a tavaly decemberben hatályba lépett új előadó-művészeti törvény kiegészítése, és csak az annak hatálya alá eső szervezetekre vonatkozik. Újdonsága, hogy a korábban csupán közalkalmazottakra vonatkozó követelményrendszert kiterjeszti a munkaviszonyban foglalkoztatottakra is, tudtuk meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól.
A művészeti egyetemek lobbizták ki ezt a jogszabályt, mivel túl sok már a magánművészképző a piacon, az osztályfőnököknek pedig egyre kínosabb, hogy nem tudják garantálni legjobb tanítványaik elhelyezkedését – vélekedik Novák János, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója, aki szerint a művészet, a tehetség nem papírfüggő ugyan, a rendelet betartása azonban létkérdés a társulatok számára. Jövőbeni besorolásuk, egyben állami támogatásuk mértéke múlik rajta.
Az új előadó-művészeti törvényben három nyilvántartási-támogatási kategória szerepel: a nemzeti, a kiemelt, valamint a pályázati csoportban regisztrált együtteseké. Normatív támogatást az első két kategória kaphat, a harmadik csak pályázati támogatásban részesülhet. A nemzeti kategóriában szereplő együttesek fenntartója az állam, és feltétel, hogy a tagok legalább hetven százaléka szakirányú felsőfokú vagy a törvényben előírt alapfokú végzettséggel rendelkezzen. A kiemelt kategóriába sorolt szervezetet az önkormányzat tartja fenn, és tagjai legalább hatvan százalékának kell hogy legyen előírt végzettsége.
A legnehezebb helyzetbe a rendelet megjelenésével kétségkívül a báb-, gyermek- és vidéki színházak kerülhetnek, itt található ugyanis a legtöbb papír helyett inkább tapasztalattal bíró szakember. Tasnádi Csaba, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház igazgatója azt mondja, fontos törvény született, de még csak tájékozódnak, várják a végrehajtási utasítást, amely pontosítja a kategóriákat. A színészei esetében világos a helyzet, bár rá kell vennie néhány fiatalt, hogy tegye le már végre a nyelvvizsgáját, és vegye át a diplomáját. Nem tudják azonban, mit jelent pontosan, hogy ügyelő vagy súgó csak felsőfokú végzettséggel és szakképzettséggel vagy középfokú végzettséggel lehet valaki. A színházak és a szakmai szakszervezetek is jogértelmezést kérnek a minisztériumtól. A nyíregyházi igazgató szerint muris lenne súgó- vagy ügyelőiskolát nyitni, ezek a szakemberek eddig is csak úgy „lettek”, megjelentek a színházban, ott ragadtak, és kitanulták a mesterséget. A cél világos: nem szabad hagyni felhígítani a szakmát, de kérdés, meddig menjen a szigor, mert Jordán Tamások, Csákányi Eszterek, Lukáts Andorok ilyen szabályozás mellett nem lehetnének a pályán.
Az előadó-művészeti törvény módosításába valóban belejátszott az a szempont, hogy a kis színitanodák által adott végzettséget a színházak hajlamosak voltak egyenrangúnak tekinteni a színművészeti egyetem diplomájával.
– Sok drága pénzen kiképzett színész teng-leng, az állam pedig belerokkan a képzési költségekbe – mondja Fekete Péter, a Békés Megyei Jókai Színház igazgatója, egyben a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének elnöke. – Ugyanakkor sok vidéki színész van, akinek nincs végzettsége, és nem szabad őket sem elküldeni a pályáról. Számukra meg kell teremteni a felnőttképzés lehetőségét. A legnagyobb gond a színházhoz kötődő háttérszakmák képzésének megindítása. Ezért szerepel a kormányrendeletben a hosszabb türelmi idő. Nincs rendezőasszisztens-, súgó-, ügyelő-, kellékes- vagy jelmeztervezőasszisztens-képzés. De nem is biztos, hogy mindegyikre érdemes OKJ-s tanfolyamokat indítani, hiszen kicsi a felvevőpiac, bár egy hangtechnikus nem csak a színházban használhatja az ismereteit – magyarázza Fekete Péter. – A békéscsabai színházban működik színháziháttér-képző iskola, ahol nyolcvan-kilencven ezer forintos tandíjért lehet megszerezni egy-egy képesítést. Tévhit ugyanis, hogy ezek a speciális szakmák kizárólag a gyakorlatban tanulhatók meg, vannak olyan elméleti alapok, amelyeket a világ más tájain is iskolában lehet elsajátítani.
Példaként Fekete Péter a kellékest hozta fel, akinek a munkája gazdasági és jogi ismereteket is igényel. Tudnia kell, milyen kelléket érdemes megvenni, milyet és honnan kölcsönözni, melyik anyagnak melyek a tulajdonságai, és milyen következményei vannak annak, ha a kölcsönzött darab tönkremegy.
Réthelyi Miklós miniszter az előadó-művészeti törvény részleteinek kidolgozására három szakbizottságot állított fel. E bizottságok dolgozzák ki a területek költségvetésének felosztását meghatározó szabályzatot, javaslatot tesznek a nemzeti és a kiemelt előadó-művészeti szervezetek körére, véleményt nyilvánítanak a közszolgáltatási szerződésekről, meghívásos pályázat kiírását kezdeményezhetik, továbbá közreműködnek a pályázatok elbírálásának alapjául szolgáló minőségbiztosítási szempontrendszer szakmai előkészítésében. Korábban a nézőszámot tekintették a finanszírozás feltételének, ami a populárisabb irányba húzta a színházakat, most viszont a művészeti mellé közfeladatokat is kapnak. Mindennek végiggondolása a három szakbizottság feladata lesz. Mondhatjuk, hogy élet-halál urai. Érthető, hogy bár a tagok névsora csak szeptember 2-án került nyilvánosságra, máris erős a szakmai kritika. Talán mert korábban nagy befolyással bíró művészeket és művészeti irányítókat kihagytak a döntési folyamatból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.