Égig érő ikerfák a világegyetem tengelyén

Péreli Zsuzsa Munkácsy-díjas képzőművész, érdemes és kiváló művész kiállítása látható október végéig a sopronbánfalvai pálos-karmelita kolostor noviciátusában. A kiállítás központjában az Axis mundi című alkotás áll, amelyet a művész a kolostor számára szőtt, s amelyet a kiállítás megnyitásakor avattak fel.

P. Szabó Ernő
2011. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Axis mundi – a Föld tengelye. Ezt a címet viseli a nagyméretű falikárpit, amely a noviciátus bejárattal szembeni falán kapott helyet, úgy, hogy aki belép a terembe, ki sem kerülheti pillantásával. A kárpiton két fa látható, amelyek, akár csak Bolognában a halhatatlan szerelmesek legendáját őrző két ferde torony, egymás felé hajolnak, koronájukkal összefogózva eggyé válnak, mint a fává változtatott Philemon és Baucis. Gyökereikkel mélyen a földbe hatolnak, koronájuk az ég végtelenjének a részévé válik. Hét részből tevődik össze a kettős korona, mintha csak a mesék, mítoszok vagy éppen a kabbala bűvös számába foglalnák a múltat, a jelent és a jövőt.
Akár konkrét természeti élmény is ihlethette volna a művet, hiszen nem is olyan messze Péreli Zsuzsa műtermétől, mesébe illő kertjétől, a Pilisben is található egy szép ikerfa, amely alatt szívesen megpihen az erdőjáró: a tölgyikrek Dobogókő és a Lajos-forrás között. Igaz, hogy elválaszthatatlan a Pilis hegyeitől, Péreli Zsuzsa látomását az égig érő, az élet teljességét szimbolizáló fáról azonban egy másik látomás ihlette. Az esztergomi kanonokból a Pilisben remetévé lett Boldog Özséb látomása, amikor a fák között milliónyi fényes lángocskát pillantott meg, amelyek egyetlen fénnyé egyesültek – ekkor döbbent rá, hogy az ő hivatása közösséget alakítani a hegyek között magányosan élő remetékből. Munkájának eredménye az egyetlen magyar alapítású, de alapítása után röviddel jó néhány országban elterjedt szerzetesrend, a pálosok rendje, amelynek 1482-ben Sopron is kolostort alapított.
A falikárpit megszületésének a története innentől szinte a legendák világába emelkedik, miközben nagyon is hétköznapi emberi sorsokat köt össze. Hiszen Péreli Zsuzsa, pontosabban az ő Aequilibrium című falikárpitjának ég és föld között lebegő angyala adta élmény nélkül talán sosem fogan meg Kovács Gáborban a felismerés, hogy a hétköznapi élet vertikuma sohasem jelentheti az ember számára a teljességet a föld felől az ég felé emelkedő lélek tisztasága nélkül, s nem fogalmazódik meg a gondolat, hogy létrehozza a Kogartot, a Kovács Gábor Művészeti Alapítványt. Ha pedig ez nem születik meg, nem keresik meg az alapítót Sopronbánfalváról, s nem születik újjá a romokban heverő kolostor meditációs központként 2010-ben.
Mit csinált volna akkor Péreli Zsuzsa azokkal a szép, színes fonalakkal, amelyeket néhány évvel korábban kapott, s amelyek az utolsó, 1976-ban elhunyt sopronbánfalvai karmelita főnővér, Erzsébet anya, Lindenblatt Margit hagyatékából származtak? A 2008-ban az Iparművészeti Múzeumban rendezett tárlata után kereste meg a művészt a hagyaték őrzője, Kuszák Péterné, mivel Péreli Zsuzsa egy interjúban elmondta, hogy Asha című kárpitján a Napot egy apácától kapott fonallal szőtte meg, s „ez a nap kisütött.”
Kisütött a nap a noviciátusban is, felelve az 1668-as évszámmal az építés időpontját idéző mestergerenda rozettájának sugárzására. A fonalat 2008-ban kapta meg Péreli Zsuzsa, a megbízást nagyjából egy évvel később, s szeptember végén lesz egy esztendeje, hogy a látomás az égig érő fáról megfogant. Nemrégiben egy interjúban úgy fogalmazott, az utóbbi években emberalakok helyett egyre inkább a tájkép felé fordult a figyelme, olyan műveket akar készíteni, amelyeknek mágneses vonzása van, nézőjüket beemelik egy másféle világba. Nem aktuális mondandót akart megfogalmazni az Axis mundiban, „hanem valami szabadon szárnyalót, hogy ne akadjon a falakba”.
Erre a szép feladatra persze nem először vállalkozott. Ahogyan a kiállítás korábbi művei, a Pompeji ablak (2000), az Átjáró (2001), a Musa aeterna (2004) bizonyítják, Péreli Zsuzsa számára a falak korábban is csak azért voltak, hogy megmutassa művei nézőjének, mi is várja őt a falakon túl, ha a félig nyitott ablakokon kipillant, vagy elég bátor ahhoz, hogy a résnyire nyílt ajtót kitárja, és kilépjen a szabadság, vagy – ahogyan Hamvas Béla fogalmazott – a Sientia sacrába, „a világosság: az Asha” világába.
(Péreli Zsuzsa kiállítása, sopronbánfalvai pálos-karmelita kolostor noviciátusa, október 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.