Egy zenekar igaz története

TÁRLAT<br /><br />Holnaptól november 3-ig látható a Műcsarnokban a „Sírba visztek” – A Bizottság a Műcsarnokba megy című kiállítás. A kiállítóhely összes termét elfoglaló tárlat a nyolcvanas évek hazai ellenkultúrájának emblematikus képviselőjeként mutatja be a zenekart, amelynek három meghatározó tagja – ef. Zámbó István, feLugossy László és Wahorn András – képzőművész volt. A kiállításhoz gazdag irodalmi és zenei program, filmsorozat kötődik.

P. Szabó Ernő
2011. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Piros-fehér-zöld színűre festett katonai őrbódé fogadja a látogatót a Műcsarnok főbejárata előtt, mintegy a kortárs magyar művészet, a szabad alkotómunka előretolt állásainak a jelképeként, ahogyan azt az őrbódé ablakaiban megjelenő feLugossy-művek is bizonyítják. De nem gondol mást a Műcsarnok főigazgatója, Gulyás Gábor sem az 1980–1986 között létezett Bizottság együttes jelentőségéről, úgy véli, a zenekar számainak legfontosabb témája a szabadság volt, s az együttes tagjai közösen és képzőművészként, egyéni alkotómunkájukban arra vállalkoztak, hogy olyan magától értetődő természetességgel válasszák a szabadság kegyelmi állapotát, mintha egy normális társadalomban éltek volna, s nem a Kádár-rendszer utolsó évtizedének puhuló diktatúrájában. Márpedig, fogalmaz Gulyás Gábor, a kultúráról, a különböző művészeti ágakról való gondolkodásunkat ma is meghatározza az, ami a nyolcvanas évek Magyarországán történt, a Bizottság együttes történetének a megidézése tehát akár aktuális gondjaink, problémáink megválaszolásához is fontos adalékokkal szolgálhat.
Látványos kiállítást rendezett a tárlat két kurátora, Gulyás Gábor és Készmann József a legendás együttesről. Az első teremben hatalmasra nagyított fotón hosszú asztal s rajta a zománcozott piros kislábas mögött ülnek az együttes egykori tagjai, Kokó, Bernáth (y) Sándor, ef. Zámbó István, feLugossy László, Wahorn András, Jonny és Bán Mária, a terem egyik oldalsó falán Wahorn egyik alkotása, a Bizottság síremlékműve. A jobb oldali teremsorban az együttes korabeli zenei beágyazottságáról, a kortárs képzőművészeti környezetről kapunk képet, majd a képzőművész tagok művei vezetnek át a szoborcsarnokba, ahol hatalmas, egy építőipari vállalattól kölcsönzött állványsoron háromezer fotót mutatnak be az együttes történetéről. Nagy szerepet kap a kiállításon a mozgókép, levetítik például a Duna Televízió kétszer ötvenperces filmjét, a sokórányi anyag további részleteit az úgynevezett infoteremben láthatják az érdeklődők, ahol üzenőfalon írhatnak egykori kedvenceiknek – vagy akár egymásnak. Ki-ki elmondhatja például személyes emlékei alapján a Bizottság igaz történetét. Ezt szeretnék bemutatni a kurátorok, vagy például a már a megnyitót megelőzően elinduló, „Lehetnék én is kamikaze” című irodalmi sorozat huszonnégy író résztvevője is.
Melyik a Bizottság igaz története a sok közül? – teszi föl újra a kérdést a főigazgató a tárlaton kalauzolva. A hatalmas anyag azt bizonyítja, hogy valójában nincs ilyen. Sok-sok történet van, minden egykori résztvevő más-más mozzanatokat emel ki, tart fontosnak. Közös nevező azért van, s ez, aligha meglepő módon, a szabadság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.