Eladható fővárosi kórházi ingatlanok

Mielőtt a főváros átadja kórházait az államnak, módosítaná azok alapító okiratát: számos ingatlant kivenne belőle, s a jelenlegi, korlátozottan forgalomképes kategóriából átsorolná a forgalomképesbe. Így azok nem kerülnének a fekvőbeteg-ellátó intézményekkel együtt állami tulajdonba, s akár értékesíthetővé is válnának.

2011. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Listát készített a főváros azokról a kórházi ingatlanokról, amelyek az önkormányzat tulajdonát képezik, és az egészségügyi intézmények használatában vannak, az alapító okiratban telephelyként feltüntetve. Ezek az ingatlanok a kórházak alapfeladatainak ellátásához nem szükségesek, ezért a főváros szerint indokolt a használatból való kivonásuk és forgalomképessé minősítésük. Erre azért van szükség, mert ezek jelenleg korlátozottan forgalomképesek, azaz csak rendkívül nehezen értékesíthetők vagy hasznosíthatók nem egészségügyi célra.
A főváros 12 kórházának legtöbbjénél találtak olyan ingatlant, amely bekerült ebbe a körbe. A felsorolásban szerepel a Bajcsy-Zsilinszky, a Heim Pál, a Károlyi Sándor, a Jahn Ferenc Dél-pesti, a Nyírő Gyula, az Egyesített Szent István és Szent László, a Szent János, az Uzsoki, valamint a Péterfy Sándor Utcai Kórház legalább egy ingatlanja.

*

Akad közöttük például üdülő és egykori rendelőintézet is. Van azonban olyan fekvőbeteg-ellátó intézmény is, amelynek használatából öt ingatlant vonnának ki – derül ki a Magyar Nemzet birtokába került előterjesztésből, amelyet Szentes Tamás egészségügyért felelős főpolgármester-helyettes jegyez.
Az ingatlanok további hasznosítása érdekében azokat a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK) Zrt.-nek adnák át vagyongazdálkodásba, erről egy következő közgyűlésen dönthetnek. Az azonban biztos, hogy így a szóban forgó ingatlanok nem kerülnének át a fekvőbeteg-ellátó intézményekkel együtt az államhoz.
Ismeretes: már megszületett a döntés arról, hogy a főváros átadja az államnak mind a 12 kórházát. Egy másik előterjesztés szerint 2012. január elseje lenne az átvétel napja, erről azonban egyelőre nincs hivatalos döntés. Számos részlet tisztázatlan még. Az egyik, hogy a kórházak átvétele után melyik állami szervezet felügyelje azokat. Egyelőre úgy tűnik, hogy a kormányhivatalokhoz kerülnek, ugyanakkor egyesek a nemrég számos háttérintézmény összevonásával létrejött Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézethez „telepítenék” a gyógyintézeteket. Korábban volt olyan elképzelés is, amely szerint a Semmelweis Egyetemhez kerültek volna a kórházak.
Kérdés az is, hogy miként viszonyul a kormány ahhoz a fővárosi ötlethez, amely szerint az államnak ellentételezést kellene fizetnie a kórházak „államosítása” után. Egy listát már át is adtak Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkárnak, amely azt tartalmazza, hogy milyen jogcímeken kérnének ellentételezést. A Magyar Nemzethez eljutott dokumentum szerint a főváros elvárja, hogy az állam ismerje el és fizesse meg a kórházi vagyonra eddig elköltött összegeket, köztük a működési ráfordításokat és az eszközpótlást. Vállalja át továbbá a kártérítési kötelezettséget és a kórházak adósságait. Ez az összeg akár százmilliárdos nagyságrendű is lehet.

Mentőautók: dönteni kellett. Több mint 300 autót kellett volna leállítani, ha egy rendeletmódosítással nem emelik 10 évről 13-ra a mentésre használható gépkocsik maximális életkorát – így reagált Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője tegnapi cikkünkre, amelyben a rendeletmódosításról írtunk. Lapunknak Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének vezetője azt mondta: csak akkor lehetne megengedni, hogy ennyire öreg autókkal vonuljanak ki a mentők, ha szigorítanák a gépkocsik műszaki ellenőrzését. Győrfi Pál szerint azonban most sem futhat ki olyan mentőautó az útra, amely műszaki szempontból nem biztonságos. – Ezt folyamatosan ellenőrzik a műszaki munkatársak, s járműveiknek minden évben komplett, hivatalos, független műszaki vizsgán kell megfelelniük. Egyetlen olyan baleset sem történt eddig, amelyet a mentőautó rossz műszaki állapota okozott. A jogszabály-módosítás nem a legjobb megoldás, de dönteni kellett: ez, vagy sokkal kevesebb autóval közlekedünk – fogalmazott a szóvivő. (Z. N.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.