Erős iráni filmek Montrealban

Az utóbbi hónapok politikai eseményei alapján nem meglepő, hogy a montreali filmfesztiválon is hangsúlyos az iráni filmgyártás jelenléte. Két perzsa film is a kínzó iráni hétköznapok tragédiájáról szól, s önvizsgálatra szólítja fel a társadalmat.

Kárpáti György
2011. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk is többször beszámolt róla, hogy néhány hónapja Dzsafar Panahit filmes munkássága miatt politikai perbe fogták, s ezért nemcsak évekre eltiltották a filmezéstől, börtönbüntetésre is ítélték. A döntés ellen hiába tiltakozott a nemzetközi szakma és az emberi jogi szervezetek, az iráni politikai vezetés hajthatatlan. Panahi emberi nagysága és hihetetlen kreativitása egy rendhagyó alkotásban köszön vissza, amely dokumentálja a fellebbviteli bíróság ítélete előtti állapotot. A This is Not a Film, azaz Ez nem egy film című munkáját Cannes-ban mutatták be, Montrealban versenyen kívül játszották. A cím szándékoltan félrevezető, a filmben utalások történnek arra, hogy Panahi betartja a bírósági döntést és nem rendez, bár a színészkedést semmi nem tiltja számára, ezért szerepelhet az alkotásban. A Panahi egy otthon töltött napjáról szóló munkában egy vívódó rendezőt láthatunk, aki a külvilággal interneten, telefonon és a televízión keresztül tartja a kapcsolatot, s akinek a sorsa mások kezében van. Ez a kiszolgáltatottság átjön a vásznon, mint ahogy a filmezés iránti szenvedélye is. A This is Not a Film nem tesz fel kérdéseket, pillanatnyi állapotot rögzít és Panahi esete jobban kifejezi a politikai rendszer működését, mint a témában készült fikciós alkotások sora.
A versenyprogram iráni alkotása mégis megpróbálkozik a társadalmi, politikai rendszer cselekményes bemutatásával. A Here Without Me meglepő módon egy Tennessee Williams-adaptáció, amelyben egy anya, sérült lánya és kitörni kívánó fia együttélését ismerhetjük meg. Az 1944-es Üvegfigurák című Williams-mű ugyan eredetileg Missouri államban játszódik, de iráni közegbe helyezése indokoltnak tűnik. Az anya kényszeresen szeretné kiházasítani sánta lányát, s ebben az állandóan a moziban időző fiától várja a segítséget. A karakterek és konfliktusok időszerűek napjaink Iránjában is. Egy török újságírónő abban látta a film hitelességét, mennyire hasonló a Közel-Keleten az anyák férjkerítő viselkedése. Emellett a növekvő munkanélküliség réme, a kilátástalanság és kiszolgáltatottság is kézzelfoghatóvá válik a zöldségfeldolgozó gyári dolgozók munkáját bemutató képsorokban. Bahram Tavakoli rendező a filmvetítés előtt azt mondta, filmje legfőbb célja, hogy megmutassa azt a frusztráló állapotot, amelyben a mai Irán vergődik. Sikerült neki.
(Montreali filmfesztivál, augusztus 18–28.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.