Folyami tricikli

A Google városi panorámaképeket kínáló szolgáltatása lassan az egész világot láthatóvá teszi minden internetező számára. A legújabb terep az Amazonas-medence, amely földünk egyik legveszélyeztetettebb tája. Kérdés, hogy a cég marketingérdekei vagy környezetvédelmi elhivatottsága motiválja inkább a vállalkozást.

Molnár Csaba
2011. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Francisco de Orellana spanyol konkvisztádor 1541-ben indult kelet felé Quitóból a Coca folyón, hogy megtalálja a legendás aranyvárost, El Doradót. Parancsa szerint az expedíció ott ért véget, ahol a folyó beletorkollott egy nagyobb folyamba.
Az indiánok és saját lázadozó legénységétől fenyegetve Orellana végül úgy döntött, hogy megszegi a parancsot, és a vállalkozás célját újraértelmezve továbbhalad az egyre szélesedő folyókon, miközben birtokba veszi a felfedezett földterületeket a spanyol király nevében. Több ezer kilométernyi utazás után, 1542 augusztusában ért társaival az Amazonas torkolatához. A folyót a görög mitológia harcos nőiről, az amazonokról nevezték el, mert az egyik bennszülött törzs harcosait tévesen nőknek vélték.
Nem egészen fél évezred múltán alig találunk a földgömbön a nyugati civilizáció számára ismeretlen, fehér foltokat. Ez azonban nem mindig üdvözlendő fejlemény. A korábban megközelíthetetlennek tartott tájakon keresztül is széles autópályákat építettek, rajtuk pedig teherautók végeláthatatlan konvojai vonulnak. Ismeretlen bennszülött törzsek találkoznak az általunk fejlettnek tartott civilizációval – kultúrájuk sorsa pedig sokszor a teljes megsemmisülés. Az utakon érkező cégek a távoli kormányoktól vásárolt koncessziót bizonyító papírokat lobogtatva kitermelik a terület ásványi és növényi kincseit, a felszabaduló területekre pedig nagyüzemi gazdaságok növény-monokultúráit telepítik.
E forgatókönyv a dél-amerikai Amazonas-medencére illik leginkább. Hiába tűzik zászlajukra évtizedek óta a világ legkülönfélébb környezetvédő szervezetei, felelősségteljes hírességei és az ügy népszerűségét meglovagolni szándékozó politikusai az amazonasi őserdő megmentését, az erdőirtás szakadatlanul folytatódik. Sőt az elmúlt évben gyorsult az üteme. A Discovery Channel honlapja szerint 2010 júliusa és 2011 júliusa között 2654 négyzet-kilométernyi dzsungel tűnt el, tizenöt százalékkal több, mint az azt megelőző évben. Az erdőirtás célja főként az, hogy helyet biztosítsanak a marhalegelők és a szójababültetvények számára.
Bár az erdőirtás áttételesen a műszaki-tudományos fejlődés, a nagyüzemi mezőgazdaság-irányító módszerek, a globális kereskedelem és a szója termésátlagát növelő génmódosítás következménye, a modern technológia csak eszköz, önmagában nem jó vagy rossz. (Segíthet például abban is, hogy saját szemünkkel lássuk, mi marad a kiirtott dzsungel után, és így jobban átérezhessük az értékvesztés nagyságát.)
A Google térképszolgáltatásához kapcsolódó, virtuális városnézést lehetővé tévő street view funkció általában az adatvédelem okán kerül be a hírekbe. Az aggodalmak nem alaptalanok, igen fontos, hogy a szolgáltatás senkinek se ártson. Eközben azonban gyakran elsiklunk a tény fölött, hogy a számítógép képernyője előtt ülve messzi városokat, sőt természeti formációkat tekinthetünk meg több nézőpontból, köztük olyanokat, amelyeket a valóságban sosem lesz alkalmunk meglátogatni. A veszélyeztetett helyekről készített látványos panorámaképek bejárhatják az internetet, sokkal több embert elérve, mint a legelhivatottabb aktivisták utcai tüntetései.
Tavaly az Antarktiszról vált elérhetővé néhány „utcakép”. A képernyőn természetesen nem utcák és terek, csak jég, sziklák és pingvinek látszanak (amint azt olvasóink is láthatják a g.co/maps/zedp webcímen). Persze tekinthetjük egyszerű reklámnak is az efféle különleges helyeken készült panorámafotókat. Egy profitorientált világcég megengedheti magának, hogy a fogyasztók róla alkotott képét a neki megfelelő irányba befolyásolandó, látszólag nagylelkű módon, olyan érdekességet tárjon az emberek szeme elé, amelyet ingyen, puszta kíváncsiságból böngészhetnek, megoszthatnak barátaikkal, reklámot csinálva a cégnek. Ilyen az angliai Stonehenge monolitegyüttes vagy a kanadai Whistler-hegy havas lejtői, amelyeket a tavalyi téli olimpia alkalmából fotóztak végig, és a Google hómobiljának hála úgy láthatjuk őket, mintha sítalpon siklanánk le a völgybe. Nem ítélhetünk el tehát egy szolgáltatást csak azért, mert az végső soron a szolgáltató számára is előnyös, ha ezzel együtt a szélesebb közösség érdekeit is szolgálja. Ilyen kezdeményezés lehet az Amazonas folyóágainak és vízgyűjtő medencéjének végigfényképezése is. A Google a Fenntartható Amazonas Alapítvány nevű környezetvédő szervezettel társult. Munkatársai az emblematikus fényképező tricikliket szerelik majd rá az indiánok csónakjaira emlékeztető kenukra, hogy így csorogjanak le a számtalan mellékág egyikén. Emellett a dzsungel eldugott falvai közelében ki is kötnek, és az utakon pedálozva az elérhető területeket is végigfotózzák.
A triciklik használata és az egész projekt a Google társadalmi felelősségérzetét és környezettudatosságát hivatott közvetíteni. Míg a fényképező autók sok helyütt a világban (főként a személyiségi jogokra érzékeny Európában) az emberek rosszallását váltják ki, addig a Bagaméri nevű fagylaltos kocsijára emlékeztető háromkerekűek önkéntelen mosolyt csalnak a járókelők arcára. Sok píárszakértő zseniálisnak tartja ezért a húzást. Emellett az autók által megközelíthetetlen gyalogutakon is dolgozhatnak az útjuk során folyamatos panorámaképet rögzítő fényképezőgépek.
A tervek szerint az amazóniai vállalkozás első szakaszában a Río Negro folyó ötven kilométeres szakaszát dolgozzák föl, majd a városokban követett gyakorlatnak megfelelően fokozatosan bővítik a panorámaképek segítségével bemutatott terület nagyságát. A Google hivatalos közleménye szerint mindez lehetővé teszi majd, hogy olyan szemszögből lássuk az Amazonast, mint még soha.
Csak remélni lehet, hogy az újonnan szerzett ismeretek nem a területben rejlő további „lehetőségek” felismeréséhez és kiaknázásukhoz járulnak majd hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.