Háborítatlan vétkesek

dr. Gerencsér György
2011. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak kapkodjuk a fejünket, forrong a világ, recseg-ropog az Európai Unió is. Tudjuk, hogy a szó veszélyes fegyver, és sokan bizony fegyvertelenek. Egyik oldalról ömlik ránk az információ, másik oldalról pedig, akiknek érdekük, mindent megtesznek annak eltitkolásáért.
A választáson győztes pártszövetség, élén a jelenlegi miniszterelnökkel, többek között azért nyert, mert egyrészt világossá tette az országot romba döntő politikai gengszterbanda elszámoltatását, másrészt szociális biztonságot ígért a kiszolgáltatottaknak („Nem hagyunk senkit az út szélén” – ugye ismerős mondat?) egy új, igazságosabb és méltányosabb társadalom képében. Tudjuk, hogy a társadalmakban sem az igazság, sem a méltányosság sosincs az elvárható mértékben.
Gazdasági, szociális bajaink nem enyhülnek, sőt. Az alapvető egzisztenciális gondok egyre elviselhetetlenebbül érintik családok tíz- és százezreit. Közben a kormánybiztos nap mint nap újabb gazdasági-pénzügyi bűncselekménygyanús ügyekben tesz feljelentéseket, az első számú felelősök azonban jelenleg is a képünkbe vigyorognak, mégpedig szabadlábon. Néhány másod-, harmadbeli egyént rabszíjon elvezetnek, sokat nem tudunk az ügyek állásáról. Kétségtelenül el kell gondolkodni azon, hogy vajon a jogállam és intézményei alkalmasak-e egyáltalán a posztkommunista országrontók felelősségre vonására.
A politikai felelősségre vonást a választópolgár elvégezte, amikor tavaly leváltotta a szocialista kormányt. Ugyanakkor ez vajmi kevés, hiszen olyan gazdasági károkat, mondhatni, bűnöket követtek el velünk szemben, amelyek ennél többet követelnek. A lehetséges büntetőjogi felelősségre vonást egyre türelmetlenebbül követeli a társadalom jelentős része, ugyanakkor egy alapvető kérdést is feltesz: hol van a lóvé, elvtársak? A bűnös úton szerzett vagyon vajon visszakerül-e a köztulajdonba? A társadalom nagy része ugyanis nyomorog, különösen vidéken, de nem csak ott. Pattanásig feszült élethelyzetekkel találkozom. Alapvető és legfontosabb a köznyugalom, az alkotmányos rend fenntartása, azonban ez csak akkor lehetséges, ha a kormány az eddigieknél sokkal hatékonyabban dolgozik.
Egy neves közgazdász szerint a jelenlegi átlagos, 120–130 ezer forintos havi fizetés vásárlóértékét tekintve (folyó áron) annyit ér, mint az 1978-as átlagos munkabér, vagyis 3600 forintot. Míg 1978-ban egy egyedülálló az átlagos keresetéből lakása rezsijére 20 százalékot költött, addig ma ez 50 százalék. Döbbenetes.
A devizahitelesek nap mint nap a száguldó svájcifrank-árfolyammal szembesülnek, reggeltől estig ezt hallják. Ugyanilyen helyzetben vannak a devizában eladósodott önkormányzatok is. Pokoli helyzet. A kormány bizonyára úgy gondolja, hogy megtette, amit tehetett – de vajon csak ennyire futotta erejéből? Abban a helyzetben, amikor a kormány megadóztatta a bankokat, ugyanezen bankokkal leült – közel sem azonos erejű pozícióban – tárgyalni, az általa megadóztatott bankoktól várt úri magatartást, és ki tudott alkudni egy időben elnyújtott, de az utolsó forintig kamatostól visszafizetendő könnyítést. Ez nem megoldás, csak az agónia idejét növeli meg. Közben a pénzügyi felügyelet elnöke is mélyen hallgat. Amíg az Egyesült Államokban csak ez év első felében több mint ötven bank ment csődbe (tavaly ennél több), nálunk a bankok igen jól megélnek belőlünk. Alapvetően nem cél a bankcsőd, de az sem járja, hogy a bankok az inkriminált szerződéseikkel családok tízezreit teszik tönkre. Az érintetteknek észre kell venniük, hogy magukra vannak hagyva, és akár összefogva, akár külön-külön, de a bankokkal szemben keményen és határozottan polgári perben fel kell lépni, különben végük van.
Sepsey Tamás, az Antall-kormány idején létrejött kárpótlási hivatal elnöke nyilatkozott arról, hogy bizony kisiklatták a kárpótlást, és nem a törvényekkel, az alkotmánnyal, hanem az Alkotmánybíróság döntéseivel volt a baj. Ki is volt akkor e testület elnöke? Sólyom László volt köztársasági elnök kesztyűs kézzel bánt az őszödi beszéd kiszivárogtatása után Gyurcsánnyal, hiszen odáig sem ment el, hogy egyértelműen távozásra szólítsa föl. De amikor 1991–92-ben a Zétényi–Takács-féle igazságtételi, elég visszafogott törvény az Alkotmánybíróság elé került, Sólyom elnökletével elmeszelték. E döntések nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a volt MSZMP-s nómenklatúra tagjai rövid idő után visszakerülhettek a politikai hatalomba, elprivatizálhatták a holdudvarukkal együtt azt a közvagyont, amely ennek a népnek nehéz munkával megszerzett vagyona volt, és most milliárdosokként élik életüket, felelősségre vonás nélkül. Pedig a hivatkozott lusztrációs törvény éppen ezek megakadályozására született. Ezek után miről beszélünk?
Azt mondják, hogy a magyar béketűrő nép. De meddig? Van egy jelentős politikai hatalommal felruházott kormányunk, amelytől joggal várjuk el, hogy a magyar emberek, a rászorultak, a kisemmizésre várók érdekeit markánsan képviselje, és törvényhozási erejével vessen véget a magyar nép kirablásának.

A szerző ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.