Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Horvátokat választott az Audi

Bár a magyar állam csaknem 13,5 milliárd forinttal támogatja az Audi győri gyárának bővítését, az egyik gyártócsarnokot mégis egy horvát tulajdonban lévő kivitelező építi fel. A szakma érdekvédelmi szervezetének képviselője nehezményezi, hogy az évek óta bajban lévő építőipar elől külföldi cég visz el közpénzből is segített beruházási megbízást.

Hajdú Péter
2011. 09. 24. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy horvát kézben lévő vállalkozás, az MB Tehnobeton Kft. nyerte el az Audi-üzem egyik új csarnokának kivitelezését – derült ki a Cementvilág című folyóiratból. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium céginformációs rendszerének tanúsága szerint a nyertes cég alapító okirata 2011. január 12-én kelt, s másnap már be is jegyezték a Zala megyei cégbíróságon ötszázezer forint jegyzett tőkével, nagykanizsai székhellyel. A magyarországi társaság két ügyvezetője horvát állampolgár, tulajdonosa pedig a horvátországi Varasdon bejegyzett Zagorje–Tehnobeton d. d., vagyis százszázalékosan horvát cégről van szó. Ha a kivitelezés haszna vélhetőleg nem marad is itthon, néhány hazai munkahely talán születik.
*
Legalábbis erre utalnak azok a hirdetések, amelyek az állásokat kínáló portálokon olvashatók, s amelyekben a Tehnobeton az Audi gyárcsarnokának építéséhez keres munkavállalókat. Megkerestük a cég hirdetésben megadott képviselőjét, hogy a munka elnyerésének körülményeiről tájékozódjunk, de Zubán Zsolt elmondta, az Audival kötött szerződésük szerint nem nyilatkozhatnak a megbízással kapcsolatban semmit.
– Meglep a hír, mert egy jelentős állami támogatással épülő nagyberuházásnál elvárható lenne az, hogy ott komoly szerepet kapjanak a hazai vállalkozások. Különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a 2006 óta folyamatosan csökkenő teljesítményt jegyző magyar építőiparnak minden megrendelésre nagy szüksége lenne – kommentálta a hírt Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének alelnöke. – Bár nem ismerem a megbízás kiadásának körülményeit, az biztos, hogy Győr-Moson-Sopron megyében számos olyan magyar kivitelező van, amelyik versenyképes áron képes egy ilyen feladat megoldására. Különösen azért tartom meglepőnek a hírt, mert ezzel ellentétes gyakorlatra már van példa. A kecskeméti Mercedes-beruházásnál például sorra kapják a magyar építőipari vállalkozások a megbízásokat, s minden esetben a megbízó megelégedésére végzik el a rájuk bízott munkákat.
Másként látja a helyzetet Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára, aki ugyan részleteiben nem ismeri az ügyet, mégis úgy gondolja, az Audi a számára legkedvezőbb ajánlatot választhatta ki, függetlenül attól, hogy azt magyar vállalkozó nyújtotta-e be, vagy sem. A támogatási szerződésben egyébként sem lehet kikötni, hogy részesítsék előnyben a hazai cégeket – mondja a főtitkár, aki szerint egy ilyen lépés uniós elvekbe ütközne. Dávid úgy látja: ha közel azonos ajánlatok érkeznének, nyilván a megrendelőnek sem lenne ellenére, hogy a hazai cég mellett döntsön, hiszen így nem szenvedne veszteséget, s a helyi ipart is támogatná.
Lapunk is szerette volna megtudni a megbízás részleteit. Kikértük a nemzetgazdasági tárca véleményét és az Audi álláspontját is, de lapzártáig egyik helyről sem reagáltak megkeresésünkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.