Katasztrófahelyzet és az emberi méltóság védelme

Szabó Máté
2011. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A társadalmi-politikai élet normál állapotainak konfliktusmegoldási mechanizmusában a jogi és etikai normák stabil rendszere szabályozza az emberi magatartást. A konfliktus és a deviancia sokféle jelensége azonban a modern és a posztmodern társadalmakat a folyamatos válság, a fenyegetettség és a katasztrófa tudatával sújtja. Emberi mulasztások és elháríthatatlan természeti folyamatok, avagy ember alkotta technológiák nem szándékolt következményei egyaránt szabályozatlan, társadalmi normákat gyengítő, vagy akár azokat figyelmen kívül hagyó tömegcselekvést, a hobbesi „mindenki harca mindenki ellen” állapotnak veszélyeit hordozzák.
A katasztrófavédelem – legyen miniszteriális szerv, vagy más szervezeti forma – valójában kiemelkedő jelentőségű minden országban, nagyvárosban. Ha összeadjuk a rendőrség, a különleges biztonsági egységek, a mentő- és tűzoltóhálózatok személyi és szervezeti komplexumait, akkor új minőségű igazgatási és koordinációs kihívással találjuk magunkat szemben: mennyire képes a modern és a posztmodern társadalom saját racionalisztikus önképének megfelelően előre jelezni, kezelni a katasztrófák folyamatait és a következményeik révén kialakuló emberi jogi konfliktusok sorát?
A klasszikus és modern alapjogsérelmek tárházát és az alkotmányos jogsérelmek veszélyét hordozza a személyes szabadság sokszor óhatatlan korlátozása, a szükségszerű beavatkozás a magántulajdonba és a személyes adatok óriási halmazaiba. Az ez évben folyó ombudsmani vizsgálat megkísérli a szabadság és a biztonság értékeinek kölcsönös egyensúlya és egymással szembeni nem kizárólagos érvényesülésük talaján elemezni a magyar katasztrófavédelmi szabályozás, szervezeti rendszer és gyakorlat alkotmányos visszásságait és hiányosságait.
A kivételes állapot magatartási szabályai és alkalmazásuk nem tehet pontot a jogállam mondatainak végére a 21. században. Úgy kell megvédeni a személyt és a tulajdont, hogy ne csak túléljen, hanem megőrizhesse emberi méltóságát, gyakorolhassa a rendelkezésére álló alapjogok teljességét és az állam teljesítse ez irányú intézményvédelmi kötelezettségeit. Nem könnyű feladat, éppen ezért a személyi és tulajdoni jogok védelme katasztrófák esetén az ombudsmani intézmény kezdettől fogva felvállalt kiemelt feladata volt az árvizektől a 2006. augusztus 20-i tűzijáték következményeiig.
A katasztrófák felvetik a felkészülés, az előrejelzés és az előrejelzés megfelelő kommunikálásának problémáit. A mentőakciók megkívánják, hogy összefüggéseiben mérlegeljék a bennük részt vevő hivatásosok és a rászorulók jogait. Nem lépik-e túl hatáskörüket a többlethatalommal felruházott katasztrófavédelmi szervezetek, amikor gyorsan kell dönteniük élet- és vagyonvédelem kérdéseiről? Hová fordulhatnak a károsultak, melyek a jogorvoslati lehetőségek a katasztrófák után? Mind a prevenció, azaz a megelőzés, mind a reakció, tehát a következményekre adott válaszok szerepelnek a központi és a helyi szervek vizsgálatában, amelyeket akár panaszok alapján, akár hivatalból indítunk. Az ombudsmani vizsgálatokban különös hangsúlyt kell kapniuk a különlegesen rászorulók csoportjainak, akiknek önálló döntési és életviteli képességei és lehetőségei korlátozottak. Ilyenek a fogvatartottak, a gyermekek, az idősek és a fogyatékossággal élők, avagy a lakcím nélküli hajléktalanok. Az erős intézményeket a gyengék jogainak perspektívájából kell átvilágítanunk. A vizsgálatokból nem zárhatók ki a hatalommal való visszaélések, sőt a korrupció problémái sem, hiszen a katasztrófák után az adott területen gyakran jelentős források, vagyontárgyak és jogosultságok gyors újraelosztása történhet, ami kérdéseket vet fel az adományokkal, avagy a központi támogatással biztosított lehetőségek fair és igazságos, valamint a rászorulók számára átlátható rendszerének működésével kapcsolatban. A katasztrófák ilyen másodlagos következményeként a szegény ne lehessen még szegényebb, a gazdag pedig még gazdagabb, hanem meg kell találni a mégoly kivételes koncentrált forrásmegosztás jogállami alapelveken nyugvó standardjait.
A katasztrófák előtt az előrejelzés és a megfelelő tájékoztatás, a katasztrófa állapotában az élet- és vagyonvédelem azonnali parancs a kerül előtérbe, azután pedig a kárfelmérés, kárenyhítés és kártalanítás dilemmáit veti fel, amelyek – mint például az indiai Bhopal ökológiai katasztrófája után – akár több évtizedes léptékekben is mérhetők. A devecser–kolontári vörösiszap-katasztrófa következményeinek felszámolása remélhetőleg sokkal rövidebb időt vesz igénybe. Ebben segíteni próbál az a helyzetfelmérés is, amelynek során a helybéliek a lakóhelyükön kihelyezett ombudsmani panaszládákba dobhatják a tragédia következményeinek felszámolásával kapcsolatos észrevételeiket, panaszaikat tartalmazó beadványokat. Ezeket az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala kivizsgálja, a biztos és munkatársai csaknem pontosan egy évvel a vörösiszap-katasztrófa után a helyszínen személyes meghallgatáson is találkoznak a panaszosokkal.
A katasztrófa megelőzése a folyamatos jelen idő. A katasztrófa maga a pillanatnyi gyors döntés. A kárfelmérés, kárenyhítés, kártalanítás a fair és arányos befejezett múlt igeidejével írható le. A katasztrófák ombudsmani vizsgálata mindhárom aspektust magába kell hogy foglalja a személy- és tulajdonvédelem alkotmányos talaján álló kritikai munkában, amely a visszásságokat mindhárom dimenzióban kezelni tudja.

A szerző az állampolgári jogok országgyűlési biztosa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.