Nader és Simin: Berlin Arany Medve díjas filmje a hazai mozikban

Az iráni mozi különösen az elmúlt évek kulturális elnyomása közepette virágzik igazán. Panahi és Kierostami után egyre-másra érkeznek a tehetséges filmesek. Berlin Arany Medve díjasa, Asghar Farhadi a Nader és Simin – Egy elválás történetével például összehozta az év eddigi legjobb filmjét.

Kárpáti György
2011. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy férfi és egy nő kibékíthetetlen ellentétek miatt válni készül, gyerekük elhelyezése megoldatlannak látszik. Ismert alaphelyzet a filmtörténetből, mind amerikai, mind európai alkotások foglalkoztak már a témával, Hollywoodban például a Kramer kontra Kramerben ment egymás idegeire emlékezetesen Meryl Streep és Dustin Hoffman. Kortárs iráni közegben azonban még nem találkozhattunk ilyen filmmel, már csak azért sem, mert a válás intézménye nem régi keletű arrafelé. Khomeini 1979-es rózsás forradalma után az iráni radikalizálódás évei következtek, s az olvadás a legfőbb vallási vezető 1989-es halála után is csak bizonyos területeken következett be. Ezekkel az íratlan szabályokkal szembesül Simin is, amikor válni készül Nadertől, mert az nem hajlandó vele elhagyni az országot. A férfitársadalom iránti elfogódottság csak egy lépcsőfok napjaink Iránjának megismerésében. A Nader és Simin – Egy elválás történetében ugyanis nincsenek nyertesek, csak vesztesek – egy hétköznapi váláshoz hasonlóan. A férfi megkapja ugyan a gyermeke feletti felügyeletet, ám munkája mellett nem várt nehézségeket okoz magatehetetlen, idős apjának és lányának egyidejű ellátása. Egy házvezetőnő felfogadása újabb nem várt problémákhoz és peres ügyekhez vezet.
A Nader és Simin – Egy elválás története egyszerre megrázó és katartikus élmény. Az itthon az Elly történetével ismertté váló rendező, Asghar Farhadi mindenki másnál jobban ábrázolja napjaink iráni hétköznapjait, olyan rétegekbe vezeti be a nézőt, amelyek eddig el voltak zárva a nyugati kultúrák előtt. Egyszerre látjuk egy család szétesésének történetét, tapasztalhatjuk meg az igazságszolgáltatás működését, s bontakozik ki egy tőlünk teljesen idegen társadalom struktúrája és gondolkodásmódja. A Nader és Simin azért képes megdöbbenteni, mert már-már valószínűtlen a természetessége. Nem véletlenül adott a Berlinale zsűrije megosztott díjat a színészeknek, de rajtuk kívül még az utolsó rendőrtiszt is mintha csak önmagát alakítaná. Farhadi filmje képtelen elereszteni, s az a fajta alkotás, amely a stáblista alatt is megbénítja a nézőt. Miközben egyetlen pillanatig sem felejtjük, hogy a történet a perzsa valóságról szól, elemeiben olyan emberi érzések, tettek és azok következményei fogalmazódnak meg, amelyek bármely halandó számára ismerősek lehetnek. A film univerzialitása működésbe lép: s a 3D-rengetegben, a képregénytörténetek korában ezért tud ez a két lábbal a földön járó, realista dráma az év legjobb filmjévé nemesedni.
(Nader és Simin – Egy elválás története – színes, feliratos, iráni film, 123 perc, 2011. Rendező: Asghar Farhadi. Forgalmazó: Mokép-Pannónia Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.