Negyven év míves zene a cívisvárosban

Nem az első volt, nem is a legnagyobb költségvetésből gazdálkodik, de az ország legrégebbi, folyamatosan megrendezett jazzfesztiválja az idén negyvenedik évébe lépő, mától vasárnapig tartó debreceni jazznapok. A jubileumi program méltó a kerek évfordulóhoz; a cívisvárosba az idén többek között az amerikai szaxofonos, Chris Potter is elfogadta a szervezők meghívását.

Turi Gábor
2011. 09. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyestés koncertként indult 1972-ben az Aranybika szálló Bartók Termében, hogy néhány éven belül nemzetközileg is jegyzett seregszemlévé váljon a Magyar Rádió és a Kölcsey Művelődési Központ összefogásával szervezett fesztivál, a debeceni jazznapok. Sokan vannak az országban, de a határon túl is, akik nosztalgiával emlékeznek vissza az ősidők „sátoros” ünnepeire, a 70-es, 80-as évek emelkedett hangulatú koncertjeire, a világsztárok parádéjára. A jazznapok hírére a kezdet kezdetén hosszú hajú, hátizsákos fiatalok százai sereglettek Debrecenbe, ahol olyan közösségi és zenei élményben volt részük, amilyenre máshol legfeljebb csak titkon vágyhattak a szocializmus szűk, szorító falai között. A szabadság és a nonkonformizmus illúziójával ajándékozta meg az a néhány nap a résztvevőket, s a felfokozott várakozás a vasfüggöny mögé férkőző nyugati muzsikusokat is rendkívüli teljesítményre ösztönözte.
1990-ben aztán kinyílt a világ, a tiltott, tűrt, majd támogatott kategóriából kiszabadulva szabad levegőre jutott az ellenállás, a lázadás miliőjében megerősödött magyar jazzélet is. Új fesztiválok léptek a színre, régiek szűntek meg, a verseny nem kímélte a patinás régi rendezvényeket sem. Az átalakulás évei a debreceni jazznapokat sem hagyták érintetlenül, a hullámvölgyből az ezredforduló után szabadtéri, ingyenes koncertekkel, jamboree-hangulattal, amerikai városokat bemutató sorozattal és igényes tematikus programokkal sikerült kilábalnia a rendezvénynek.
És immár küszöbön a negyvenedik találkozó, amelyen néhány napon belül 11 ország 40 formációjának 186 muzsikusa lép fel öt helyszínen. Az átlagos éveket nem meghaladó költségvetés korlátait sokszínű programmal igyekeztek átlépni a rendezők. Sztárok most is akadnak, így a világ legjobb szaxofonosai közé tartozó amerikai Chris Potter, aki a Budapest Jazz Orchestra szólistájaként nagyzenekari keretben csillogtathatja meg kivételes technikáját. Vagy Omar Hakim, a stílusteremtő Weather Report jazz-rock együttes egykori dobosa, illetve a spanyol Chano Domínguez, a flamenco jazz autentikus képviselője, hogy csak néhány nevet említsünk. A nemzetközi kínálat része az osztrák jazzest két gitártrióval, és V4 jazz marathon címmel színpadot kapnak a közeli országok (cseh, lengyel, magyar, szlovák) együttesei is. Leginkább magyarok, főleg fiatalok, minden menynyiségben és felállásban.
Az itthon tavaly meghonosított rezidens művész státust Szakcsi Lakatos Béla Kossuth-díjas zongorista és a debreceni születésű, fiatal Subicz Gábor trombitás érdemelte ki: ők mindennap fellépnek a debreceni jazznapokon, de Harcsa Veronikát is háromszor láthatja a közönség különböző felállásokban. Bemutatkozik a fesztiválon Szabó Dániel zongorista kvintettje, az Egri és Pluto Active Electric Basses, Vasvári Pál és a Soul Six Band, a New Soul Band, a Tóth Sándor Kvintett, a kiállítóteremben pedig Gyémánt László festőművész jazzportréi között énekes-hangszeres duók játékát élvezhetik vasárnapig az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.