Ismét megtámadták az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mentőgépkocsi-beszerzési tenderének eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). Ezzel újabb meglepő fordulatot vett a legalább 32 új rohammentő megvásárlására kiírt mintegy 800 millió forintos (nettó 679 millió forintos) pályázat. A tender nem először került a KDB elé. Nemrég a legalacsonyabb ajánlatot tevő Scorpio Kft. kért jogorvoslatot, miután kizárták a versenyből. A mentőszolgálat azért érvénytelenítette a cég pályázatát, mert ajánlatuk nem felelt meg a felhívásnak, a jármű betegterének töréstesztje ugyanis nem terjedt ki a bútorzatra, s a falra szerelt szekrényekre. A KDB azt állapította meg, hogy ugyan a cég csatolt nyilatkozataiból valóban nem állapítható meg egyértelműen, a törésteszt vonatkozik-e a bútorzatra, viszont azt az OMSZ tisztázhatta volna az ajánlattevővel. A közbeszerzési törvény által biztosított hiánypótlással és felvilágosításkéréssel egyértelműen pontosítható, hogy megfelel-e a törésteszt a kért szabványnak. A KDB megsemmisítette a mentőszolgálat eljárást lezáró döntését, így nem köthettek szerződést a győztesként kihirdetett lengyelországi W. A. S. Wietmarscher Polska Sp. zo. o.-val. Aztán meglepő dolog történt: új eredményt hirdetett a mentőszolgálat, ezúttal azt a Scorpio Kft.-t hozta ki nyertesként, amelynek ajánlatát korábban érvénytelenítette, ám a cég a KDB határozatával visszakerült a versenybe. Most azonban a lengyel társaság támadta meg ezt a döntést. Korábban egyszer már eredménytelennek is minősítette az OMSZ a tendert, a beérkezett ajánlatok ugyanis túl magasnak bizonyultak.
A mentőszolgálat gépkocsiparkja elöregedett, az autók cseréjének első nagyobb akciója lenne a mostani pályázat, amelyben az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező, C típusú mentőautókra (esetkocsikra) kért ajánlatokat. Öten jutottak be a közbeszerzés utolsó körébe, az ajánlatok kocsinként 18,59 millió és 23,53 millió forint között változtak.
Eközben megjelent a mentési rendelet módosítása, amely lehetővé teszi, hogy a tíz évnél öregebb gépkocsikat is használják mentésre. Eddig legfeljebb tízéves autókkal lehetett kivonulni a sérültekhez és a betegekhez, ezt a korlátot emelték 13 évre. A mentőszolgálat egyébként év elején elismerte, hogy az ÁNTSZ ideiglenes működési engedélyével eddig is használt tízévesnél idősebb autókat, de a helyzet azóta romlott; új autók nélkül egyre több gépkocsi lépi át ezt kort.
Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének vezetője lapunk kérdésére úgy fogalmazott: velük nem egyeztetett az ágazatért felelős minisztérium a mentési rendelet módosításáról. Szerinte csak akkor lehetett volna 10-ről 13 évre emelni a mentésre használható gépkocsik maximális korát, ha azzal egyidejűleg szigorítják az autók műszaki átvizsgálásának szabályait. Ugyan időközönként most is átnézik a mentőgépkocsikat, de ez a vizsgálat nem kellően szigorú, még egy tételes lista sincs, hogy pontosan mit is kell átnézni.
Egy neve elhallgatását kérő mentőgépkocsi-vezető lapunknak úgy fogalmazott: független, „kívülről érkező” szakértőkkel kellene átvizsgáltatnia a felügyeleti szervnek, azaz az ágazati minisztériumnak az összes autót. Akkor végre kiderülne, hogy milyen tragikus a helyzet. A rendőrségnél is egy motoros halálos balesete kellett ahhoz, hogy a súlyos műszaki problémák kiderüljenek – tette hozzá.
Közben mentőszolgálatos dolgozók az egyik internetes közösségi portálon társalognak a gépkocsibeszerzésről. Egyikük például ezt írja: „csak szépen max. 80 km-rel. Remek gumijaink sem száguldásra tervezettek”. Egy másik úgy fogalmaz: „a rendőr motoros, aki meghalt szolgálat közben, annak az volt a baja, hogy nem reagált senki a műszaki panaszaira, és lám, az életével fizetett! Na, itt is ilyen fos mentők vannak már! Szétrágta a rozsda stb.”
A betegek szeme láttára kellett újraéleszteni egy nőt a kecskeméti rendelőintézetben