Öregebb mentőautókat használhatnak

Az eddigi 10 évről 13-ra emelték azt a maximális kort, amíg a gépkocsik használhatók mentésre. A szakszervezet aggódik, mondván, ezzel egyidejűleg szigorítani kellett volna a járművek műszaki ellenőrzését. Eközben a mentőszolgálatnak továbbra sem sikerült szerződést kötnie az új autók beszerzésére, a közbeszerzési eljárás eredményét ugyanis ismét megtámadták.

2011. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét megtámadták az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mentőgépkocsi-beszerzési tenderének eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). Ezzel újabb meglepő fordulatot vett a legalább 32 új rohammentő megvásárlására kiírt mintegy 800 millió forintos (nettó 679 millió forintos) pályázat. A tender nem először került a KDB elé. Nemrég a legalacsonyabb ajánlatot tevő Scorpio Kft. kért jogorvoslatot, miután kizárták a versenyből. A mentőszolgálat azért érvénytelenítette a cég pályázatát, mert ajánlatuk nem felelt meg a felhívásnak, a jármű betegterének töréstesztje ugyanis nem terjedt ki a bútorzatra, s a falra szerelt szekrényekre. A KDB azt állapította meg, hogy ugyan a cég csatolt nyilatkozataiból valóban nem állapítható meg egyértelműen, a törésteszt vonatkozik-e a bútorzatra, viszont azt az OMSZ tisztázhatta volna az ajánlattevővel. A közbeszerzési törvény által biztosított hiánypótlással és felvilágosításkéréssel egyértelműen pontosítható, hogy megfelel-e a törésteszt a kért szabványnak. A KDB megsemmisítette a mentőszolgálat eljárást lezáró döntését, így nem köthettek szerződést a győztesként kihirdetett lengyelországi W. A. S. Wietmarscher Polska Sp. zo. o.-val. Aztán meglepő dolog történt: új eredményt hirdetett a mentőszolgálat, ezúttal azt a Scorpio Kft.-t hozta ki nyertesként, amelynek ajánlatát korábban érvénytelenítette, ám a cég a KDB határozatával visszakerült a versenybe. Most azonban a lengyel társaság támadta meg ezt a döntést. Korábban egyszer már eredménytelennek is minősítette az OMSZ a tendert, a beérkezett ajánlatok ugyanis túl magasnak bizonyultak.
A mentőszolgálat gépkocsiparkja elöregedett, az autók cseréjének első nagyobb akciója lenne a mostani pályázat, amelyben az OMSZ a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas, az uniós normának megfelelő tanúsítványokkal rendelkező, C típusú mentőautókra (esetkocsikra) kért ajánlatokat. Öten jutottak be a közbeszerzés utolsó körébe, az ajánlatok kocsinként 18,59 millió és 23,53 millió forint között változtak.
Eközben megjelent a mentési rendelet módosítása, amely lehetővé teszi, hogy a tíz évnél öregebb gépkocsikat is használják mentésre. Eddig legfeljebb tízéves autókkal lehetett kivonulni a sérültekhez és a betegekhez, ezt a korlátot emelték 13 évre. A mentőszolgálat egyébként év elején elismerte, hogy az ÁNTSZ ideiglenes működési engedélyével eddig is használt tízévesnél idősebb autókat, de a helyzet azóta romlott; új autók nélkül egyre több gépkocsi lépi át ezt kort.
Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének vezetője lapunk kérdésére úgy fogalmazott: velük nem egyeztetett az ágazatért felelős minisztérium a mentési rendelet módosításáról. Szerinte csak akkor lehetett volna 10-ről 13 évre emelni a mentésre használható gépkocsik maximális korát, ha azzal egyidejűleg szigorítják az autók műszaki átvizsgálásának szabályait. Ugyan időközönként most is átnézik a mentőgépkocsikat, de ez a vizsgálat nem kellően szigorú, még egy tételes lista sincs, hogy pontosan mit is kell átnézni.
Egy neve elhallgatását kérő mentőgépkocsi-vezető lapunknak úgy fogalmazott: független, „kívülről érkező” szakértőkkel kellene átvizsgáltatnia a felügyeleti szervnek, azaz az ágazati minisztériumnak az összes autót. Akkor végre kiderülne, hogy milyen tragikus a helyzet. A rendőrségnél is egy motoros halálos balesete kellett ahhoz, hogy a súlyos műszaki problémák kiderüljenek – tette hozzá.
Közben mentőszolgálatos dolgozók az egyik internetes közösségi portálon társalognak a gépkocsibeszerzésről. Egyikük például ezt írja: „csak szépen max. 80 km-rel. Remek gumijaink sem száguldásra tervezettek”. Egy másik úgy fogalmaz: „a rendőr motoros, aki meghalt szolgálat közben, annak az volt a baja, hogy nem reagált senki a műszaki panaszaira, és lám, az életével fizetett! Na, itt is ilyen fos mentők vannak már! Szétrágta a rozsda stb.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.