Pörög a webkereskedelem

Minden jel szerint nemcsak a hírek, információk áramlása megállíthatatlan a világhálón, hanem az online kereskedelem is egyre komolyabb szeletet birtokolhat az adatforgalom, valamint a globális kiskereskedelem tortájából. Egy friss felmérés szerint továbbra is az Egyesült Államokban a legnépszerűbb a webvásárlás, de rövidesen e téren is Ázsiáé lehet a főszerep.

Bodacz Péter
2011. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amazon, eBay, Alibaba, Apple – ezen cégek tekinthetők a globális webkereskedelem legjobbjainak. A ComScore legfrissebb jelentése szerint a könyváruházból kiskereskedelmi óriássá felfutó Amazon egymaga „viszi” a látogatások 20,4 százalékát, míg az eBay aukciós oldal csak a forgalom 16,2 százalékát tudhatja magáénak az idei júniusi adatok szerint. A dobogó harmadik fokát az ázsiai piacot uraló, nyugaton kevésbé ismert kínai Alibaba foglalja el, míg a negyedik helyen az infokommunikációs eszközgyártó Apple webáruháza áll. Ez utóbbi 135 millió egyedi látogatóval júniusban 9,7 százalékos részt tudhatott magáénak. A globális piac 1,39 milliárd egyedi látogatójából az Amazon 282 milliót számlál, míg az eBay 223,5 milliót.
A Hwsw.hu szakportál által idézett felmérés szerint az Egyesült Államokban a legfejlettebb az elektronikus kiskereskedelem, az összforgalom várhatóan már idén meghaladja a 150 milliárd dollárt. A fejlődés főként annak köszönhető, hogy az új technológiákkal jelentősen megváltozott a felhasználók, illetve ez esetben a vásárlók viselkedése, akik egyre gyakrabban keresik a kényelmet. Ők már nem pusztán információs forrásként tekintenek az internetre, hanem a beszerzési csatornákat is itt kutatják. Ez az oka annak, hogy néhány globális kiskereskedelmi márka már túl van a fogyasztói trendekből fakadó globális kapitalizáción.
Az elemzés kiemeli azt is, hogy az online kereskedelem rohamosan növekvő népszerűsége nem pusztán a vásárlóerő és a nagy sávszélesség eredménye, az Egyesült Államokban ugyanis kedvező adózási feltételekkel lehet webáruházat nyitni: a szövetségi törvények értelmében ha a cég nem rendelkezik az adott államban fizikailag is elérhető üzletekkel, akkor nem szükséges megfizetnie az ottani forgalmi adókat. Ezt lovagolja meg az Amazon is, amely még ráerősít a rugalmas szállítási feltételeivel: évi 79 dollár átalánydíjért cserébe egy évig két napon belüli kiszállítást biztosít a cég. A szállítási rendszer egyébiránt kulcsfontosságú, a globális szintű webüzletelés a kedvező árak mellett lényegében ezen a tényezőn múlik. Globális szinten éppen ennek köszönheti vezető szerepét az eBay aukciós oldal, amely – bár szintén amerikai, ám lokális mutációkkal is rendelkező webáruház – látogatóinak csaknem 47 százalékát Európából gyűjti be. Az adásvételt tekintve azonban már elvérzett a nyugati világ: az online kiskereskedelmi hálózatok forgalmának már csak 14,9 százaléka jön az Egyesült Államokból, míg Ázsia 41,1 százalékot mondhat magáénak e téren. Ázsiában azon túl, hogy a lélekszám is más nagyságrendű, egyre nagyobb a fizetőképes kereslet, illetve jól halad a régió az internetpenetráció felzárkóztatásában is, ami újabb lökést vetít előre. Az Alibaba globálisan már a harmadik helyen áll, a japán Rakuten az ötödik, mégpedig úgy, hogy egyelőre a forgalmuk jelentős része – 85, illetve 72,7 százaléka – a kelet-ázsiai régióból érkezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.