Rászedett devizahitelesek

Torkos Matild
2011. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Simor András jegybankelnök 2008 októberében nem érezte úgy, hogy a devizahiteleseket meg kellene menteni. Amint az a budapesti amerikai nagykövetség WikiLeaks által nyilvánosságra hozott diplomáciai levelezéséből kiderült, úgy vélte, volt már korábban az akkorinál nagyobb forintárfolyam kilengés is, és akkor sem nőtt meg jelentősen a törlesztőrészlet. Simor András szociális érzéketlensége legendás. A Gyurcsány-kormány idején maga állt elő egy kétezermilliárdos megszorítócsomag javaslatával, amely a gyesen lévő anyukákat sem kímélte volna. Esze ágában sem volt monetáris eszközökkel befolyásolni a forint árfolyamát, úton-útfélen azt hirdette, hogy „a jegybanknak nincs árfolyamcélja”. Szerinte a bank fő feladata az árstabilitás elérése és fenntartása. Csakhogy a korabeli elemzések szerint éppen a vezetése alatt álló jegybank rossz árfolyam-politikája vezetett oda, hogy az ország túlzottan eladósodott devizában.
Hiába kergették el a hatalomból az országot eladósító rezsimet a választópolgárok, hiába adtak nagyon erős felhatalmazást a jelenlegi kormánynak, Simor még mindig a jegybank elnöke lehet. A magyar jegybank 2008 tavaszán – fél évvel a pénzügyi krach előtt – a forintsáv eltörlésével került a pénzügyi világ figyelmének középpontjába, a szabadon lebegő forintot – a pénzpiaci rossz nyelvek szerint – a londoni befektetőalapok lobbizták ki. Lényegében az a lépés is hozzájárult, hogy a devizahitelben eladósodott emberek sorsa megpecsételődjön.
A kilobbizott intézkedés lényege az volt, hogy a jegybankot ettől a pillanattól kezdve semmi sem kötelezte arra, hogy beavatkozó intézkedéseivel a forint árfolyamát a jegybank által megszabott értékek között tartsa. 2008. március 31. és május 26. között három lépésben 7,5-ről 8,5 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a monetáris tanács. Különösen a május végi emelés borzolta fel a pénzpiaci kedélyeket. Azokban hetekben egyszerre bírálta a jegybank döntéseit a két nagy párt, a Fidesz és az MSZP. Jobbról s balról hangoztatták: az alapkamat-emelés káros az országnak, drága és értelmetlen. Káros, mert fékezi az exportot, erősíti az importot; drága, mert növeli az adósságszolgálat terheit; értelmetlen, mert az államháztartást a jelenlegi kötvényaukciókon is lehetett finanszírozni. Sőt, kiszivárogtak olyan információk is, hogy a szocialistáknak sem lett volna ellenére, ha az offshore-ügye miatt kereszttűzbe került Simort olyan nyomás alá tudja helyezni az ellenzék, hogy magától felálljon a jegybankelnöki székből.
Csakhogy Simor mögött az összes magyarországi pártnál nagyobb hatalommal rendelkező erők állnak. Pedig a közgazdasági tudományokban kicsit is jártas szakemberek számára nyilvánvalónak kellett lennie, milyen veszélyeket rejt a devizaalapon nyújtott hitelek megnövekedett aránya. Ha a döntéshozók mégsem ismerték fel a veszélyt a számtalan figyelmeztetés ellenére sem, annak okai nem a szakértelem hiányában keresendők. A hazaárulással ér fel a gondatlan nemtörődömség, a nyilvánvalóan szándékos semmittevés, amivel előidézték a jelenlegi bajt.
A jegybank már 2004-ben kiemelten foglalkozott a devizában történő fedezetlen eladósodás kockázatainak felmérésével. A vállalatoknál növekvő svájcifrank-alapú hitelezés kapcsán felhívták a figyelmet a pénzügyi rendszer nagyobb sérülékenységére is. A Járai Zsigmond által vezetett jegybank megnyomta a vészcsengőt a háztartások eladósodottságának megnövekedése miatt, sőt a lakosság devizahitelezésének mérséklése érdekében a bankok felelősségét szorgalmazta. A bank szakemberei szóltak arról is, hogy a hazai pénzügyi kultúra hiányosságaiból fakadóan az adósok egy része nem képes megítélni teherviselő képességének reális határait, az árfolyam- és kamatkockázatokat.
De ha Gyurcsányék nem akarták meghallani a jegybank intelmeit, figyelhettek volna a szívüknek kedvesebb Nemzetközi Valutaalapra is. Veszélyes lehet a devizahitel – figyelmeztetett a nemzetközi pénzügyi szervezet 2005 júniusában egy gazdaságpolitikai konzultációt követően, amikor felhívták a figyelmet a kockázatokra, mint amit a jelentős folyó fizetési mérleg és költségvetési hiány jelent amellett, hogy Magyarország növekedési potenciálja is visszaesett. Az IMF aggódását fejezte ki, hogy a magánszektor adósságán belül növekvő devizahányad a sebezhetőség forrásává válhat. Javasolta, hogy Gyurcsányék szigorúan kövessék figyelemmel a természetes fedezettel nem rendelkező háztartások, illetve kis- és középvállalkozások külföldi fizetőeszközben történő hitelfelvételeit. Lehetséges, hogy Gyurcsány összevont szemöldökkel szigorúan figyelte a folyamatokat, de nem tett semmit. Talán nem mondták meg neki, mit kell ilyenkor tennie egy felelős kormányfőnek, még ha minden idejét kitölti is, hogy a „sz…ból visszahozza” a 2006-os választást.
2005 végén Török Zoltán, a Raiffeisen elemzője még azzal nyugtatgatta az embereket, hogy nem emelkedik annyira az euró és a svájci frank árfolyama, hogy az valódi problémát jelentsen a deviza-lakáshitelt felvett ügyfeleknek. 2006. július végén a HVG arról számolt be, hogy még az is svájcifrank-alapon vesz fel lakáshitelt, aki jogosult lenne az állami kamattámogatású kölcsönre. 2008 októberében Lóránt Károly közgazdász már előrevetítette a bajt. A devizahiteles adósok érzik majd meg a válság szelét – állította. A kormány súlyosan hibázott, amikor engedte, hogy hihetetlen mértékben eladósodjon a magyar lakosság. Ugyanakkor itt lenne az ideje annak is, hogy a kockázatokat viseljék a bankok, a spekulánsok is – mondta a közgazdász 2008 őszén. „Itt az ideje, hogy a kockázatokat megosszák”, hogy „ne csak a gondatlan hitelfelvevő, hanem a hitelt folyósító bankok is vegyék ki részüket a kockázatviselésből”. Indokolása kézenfekvő volt: „egy bankár teljesen tisztában van a rendszer hibáival, a hitelfelvétel és -kihelyezés kockázataival, ám mindez a mindennapok emberétől nem várható el”, ezért a bankvilágnak is be kell szállnia a kockázatviselésbe. Ma 2011-et írunk, és a konkrét kormányzati segítségnek még csak a körvonalait látjuk.
„Nincs ingyenebéd!” – hangoztatta Király Júlia, a jegybank alelnöke is 2009 májusában, amikor az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) londoni közgyűlésének munkanapján egy újságíró mikrofonja elé került. Ő a Kelet-Európát sújtó pénzügyi válság egyik tanulságaként emlegette, hogy nincs ingyenebéd. Kijelentette: tekintettel a magas forintbetéti kamatokra és a devizahitelek alacsony kamatára, a devizahitelt felvevő magyar háztartások rövid távon, mikrofinanszírozási szinten nem döntöttek irracionálisan.
Márpedig ha ez igaz, akkor talán nem egyedül nekik kellene állniuk hosszú távon se a cechet. Mert az ember nem gép, amit addig hajtunk, amíg szét nem esik. Nem csak a bankrendszer érdemli meg, hogy az állam istápolja. „A bankrendszer nem csavargyár, … ha a bankokkal baj van, azzal az államnak dolga van, a bankokat az államnak meg kell mentenie” – mondta Simor, amikor beütött a pénzügyi válság, és amikor gyorsan felkapták ama világbankos–EU-s gigahitelt, aminek a törlesztését előszeretettel hárítottak ránk. Simor hozzátette még azt is, hogy ez a világon mindenütt így van, s nem véletlen, hogy az IMF az általa nyújtott hitelből kétmilliárd eurót félretetetett a magyar bankrendszer esetleges problémáinak kezelésére.
Talán ideje lenne a jegybanknál kétmilliárd eurót összelapátolni arra a célra is, hogy az embereket is megmentsék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.