Részletekben fizet a Mal a vasútnak

Öt- és tízmillió forintos részletekben, tizenhat hónap alatt fizetheti meg a Mal a MÁV-nak azt a százmillió forintot, amelyet még májusban ítélt meg a bíróság. Az első két részlet, összesen húszmillió forint már megérkezett a vasúttársaság számlájára. A MÁV által indított kártérítési per hamarosan folytatódik.

Jakubász Tamás
2011. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan szeptember elején folytatja a Fővárosi Bíróság (FB) annak a kártérítési pernek a tárgyalását, amelyet az állami vasúttársaság indított a Magyar Alumíniumtermelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt.-t ellen. A MÁV azt követeli: az alumíniumipari cég térítse meg azt a több mint háromszázmillió forintos kárt, amely a vasútvállalatot a 2010. október 4-i vörösiszap-katasztrófa miatt érte. A Fővárosi Bíróság májusban tartotta meg az ügy első tárgyalását, és – jórészt elfogadva a vasút érvelését – úgynevezett ideiglenes intézkedésként arról rendelkezett: a Mal 15 napon belül fizessen meg százmillió forintot a MÁV-nak.
Kérdésünkre az állami vasútvállalat tudatta, hogy a bírói döntés után az alumíniumipari társaság tárgyalóasztalhoz hívta a MÁV-ot. A gyár likviditási gondokról számolt be, s jelezte, hogy a katasztrófa után jelentős összeget költött a károk elhárítására, a technológia fejlesztésére. A Mal azzal érvelt: fizetésképtelenségének elkerülése nemzetgazdasági érdek. A MÁV végül úgy határozott, részletfizetést engedélyez a százmillió forintos ügyben. A vasút azt kívánta elkerülni, hogy a pénz megszerzéséért végrehajtást kelljen indítania. Félő volt ugyanis, hogy a jogi eljárásban különböző indítványok előterjesztésével a Mal elhúzza az összeg kifizetését. A timföldgyár tizenhat hónap alatt köteles átutalni a százmillió forintot, az első két, egyenként tízmillió forintos részlet már megérkezett a vasúttársaság számlájára. A MÁV közléséből arra lehet következtetni: a fennmaradó nyolcvanmilliót két tízmilliós és 12 ötmilliós összegű részletben fizeti ki az üzem. Az államvasutak a Maltól kapott pénzt – összhangban a törvényi rendelkezésekkel – kizárólag a vasúti infrastruktúrában keletkező váratlan meghibásodások elhárítására fordítja majd.
A MÁV tájékoztatása szerint az alumíniumipari vállalat továbbra is vitatja, hogy felelős lenne a katasztrófáért, egyezségi ajánlatot nem tett a vasúttársaságnak, a bírósági eljárás így szeptemberben – minden bizonnyal – folytatódik. A perben az FB-nek végső soron arról kell állást foglalnia: megilleti-e a MÁV-ot a keresetben szereplő, 353 millió forintos kártérítés? A vasúttársaság – állítása szerint – ennyit áldozott az iszapkatasztrófa következményeinek elhárítására. A gyár zagytározójának tavalyi gátszakadásakor a másfél méter magasan hömpölygő iszap 1200 méteren használhatatlanná tette az Ajka és Devecser közötti vasúti pályaszakaszt: a maró anyag háromszáz méteren meghajlította a síneket, és több mint egy kilométer hosszúságban megrongálta a vezetéktartó oszlopokat, a biztosítóberendezéseket és a fénysorompókat. A környéken leállt a vasúti közlekedés. A hátrányt növelte, hogy az érintett, Budapest–Székesfehérvár–Szombathely közötti pályatest köti össze a fővárost Szombathellyel és Zalaegerszeggel, s ez a vasútvonal visz Szlovéniába is. A károk elhárításáig Ajka és Tüskevár között vonatpótló autóbuszok jártak, az utasok 60–100 perces késéssel számolhattak. A Szombathelyre, Pápára és Celldömölkre készülőknek a Budapest – Győr – Csorna – Szombathely vasúti kerülő utat kellett választaniuk, ha meg akarták kímélni magukat a késések és a többszöri átszállás kényelmetlenségétől. A MÁV mostani tájékoztatása szerint a polgárok legtöbbször még ilyen körülmények között is vállalták az utazást, a pénztárakban visszaváltott menetjegyek értéke néhány tízezer forint volt.
A MÁV-ot a Veszprém Megyei Védelmi Bizottság két nappal a katasztrófa után, október 6-án a súlyosan megrongálódott pályaszakasz mielőbbi helyreállítására kötelezte. Az iszap eltávolítása után hozzáláttak a vágányok, a felsővezetékek és a biztosítóberendezések pótlásához, kijavításához. A munkálatokat a MÁVGÉP Kft. – a vasúttársaság leányvállalata – végezte el, a kárelhárításban a katasztrófavédelmi igazgatóság segített. A leánycég 2010. október 20-ra fejezte be a kivitelezést, a vasúti forgalom november 5-én azután indulhatott meg, hogy a területet biztonságosnak minősítette a hatóság. A helyreállításért 272 millió forint plusz áfa vállalkozási díj illette meg a MÁV leánycégét, a költségek nagy részét ez az összeg tette ki. A vasútvállalatnak számos kisebb kiadást is fedeznie kellett: például a megváltozott menetrendről szóló utastájékoztatók több mint kétmillió forintba kerültek, s a dolgozók védőruhái is milliós értéket képviseltek. Mint megtudtuk, a vasútállomások épületeiben nem keletkeztek károk, ám egy devecseri szolgálati lakást elöntött az iszap. A lakó kiköltözött, a használhatatlanná vált épület bontását hamarosan megkezdik. A munkálatok költségei a MÁV számításai szerint megközelíthetik a másfél millió forintot. A vasúttársaság az esetleges újabb kiadásait is igyekszik megtéríttetni a Mallal. Ezt szolgálja a korábban tett úgynevezett jogfenntartó nyilatkozat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.