Tarlós István: Itt a város a lényeg

Nem védem meg Kocsis Istvánt, akit az MVM ügyeivel gyanúsítottak meg, de nem kapkodom el a BKV-vezérigazgatói posztjáról való felmentését sem – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Tarlós István (Fidesz– KDNP) főpolgármester. Kijelentette: legkésőbb 2014 elején Orbán Viktorral együtt adja át a négyes metrót, ám ha a Fidesz a készülő önkormányzati és a fővárosi törvényben megszünteti mozgásterét, nem folytatja. Addig is rendezné Budapest közlekedését, megálljt parancsolna a hajléktalanbűnözésnek.<br />

2011. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kocsis Istvánt, a BKV vezérigazgatóját az általa korábban vezetett állami cég, az MVM-nél zajló nyomozásban hűtlen kezeléssel gyanúsította meg a rendőrség. Ő volt az egyetlen, aki főpolgármesterré választása után a helyén maradhatott a fővárosi tulajdonú gazdasági társaságok még a Demszky–Hagyó-korszakban kinevezett vezetői közül. Most újra megvédte. Miért?
– Nem vonzó számomra, ha hirtelen ráugranak csapatostul valakire, mert úgy vélem, amíg tényszerűen be nem bizonyosodik, hogy bármi is Kocsis István terhére róható, és amíg a BKV ügyeiben nem érintett, addig nincs ok rá, hogy felmentsem. Előzetesen jelezte nekem, hogy gyanúsítotti idézést kapott, az pedig már a 2010-es választások idején is várható volt, hogy MVM-ügyekben a hatóságok megkérdezhetik. Nem védelem ez, de nem fogok kapkodni.
– Nem jelenthet mindez hátrányt a nehéz helyzetben lévő BKV rendbe tételekor?
– Nem, már csak azért sem időszerű a felmentés, mert Kocsis István egyértelműen pozitív szerepet játszott a BKV-s ügyek tisztázásában, még ellenzéki időszakunkban, de sokat segített a júliusi Alstom-megállapodás létrejöttében is.
– A metrókocsik ügyében a napokban lépett hatályba az Alstom elnök-vezérigazgatójával kötött megállapodás. Egyes vélemények szerint már hamarosan futhatnak is a szerelvények, azonban tény: csak akkor lesznek itt, akár a 2-es, akár a leendő 4-es metrón az Alstom-kocsik, ha a francia cég megkapja a típusengedélyeket és betartja a szigorú határidőket.
– Épp ez a megegyezés célja, illetve feltétele. Minap az egyik televízió honlapján azt olvastam, hogy „ismét hatályba lépett az Alstommal 2006-ban kötött szerződés”. Nagy baj lenne, ha az lépett volna hatályba, és nem éppen annak az általunk korrigált változata, amellyel tulajdonképpen mentőövet dobtunk az ország legnagyobb beruházásának, a metróépítésnek.
– Tehát bízik abban, hogy a szerelvények fékrendszere, biztonsági berendezései egyik pillanatról a másikra megjavulnak, vagy éppen a hatóság lesz belátóbb?
– Miért egyik pillanatról a másikra? Ez a ciklus eddigi legnagyobb sikere. A fővárosra nézve előnytelen szerződés korrekciója alapján 2013 végén, de legkésőbb 2014 elején Orbán Viktor miniszterelnökkel közösen átadhatjuk a 4-es metró első szakaszát.
– A metrókérdés lezárásával azonban nem oldódnak meg a BKV gondjai…
– A legfrissebb kormánydöntés szerint a BKV működéséhez eddig kapott tízmilliárd forintos állami támogatást megtoldják további kilencmilliárddal, rendeletben vállalták át többek között a fővárosi közlekedési cég 78 milliárdos pénzügyi tartozását. A hónap végéig megérkezik a pénz. Hivatalba lépésemkor több pontban is megállapodtam a kormánnyal. Mind teljesült.
– A fővárosiak közlekedése, az utazás biztonsága mégsem javul. A járművek egyre sűrűbben füstölnek, gyulladnak ki vagy állnak le.
– Dehogy füstölnek sűrűbben. Ősszel a parlament megalkotja a személyszállítási törvényt, és abban a pillanatban válik lehetővé, hogy végleg szétválasszuk a megrendelői, a végrehajtói és az ellenőrző szerepköröket. A BKV-tól még jó néhány feladatot és hatáskört át fogunk telepíteni a Budapesti Közlekedési Központba. Sok lépést már megtettünk: fokoztuk az ellenőrzést, kiszűrtük a párhuzamos tevékenységeket, megszüntettük a külsős szerződések gyakorlatát. A budapesti közösségi közlekedés finanszírozhatóságát, stabilitását az teremtheti meg, ha a leendő Nemzeti Közlekedési Szövetség részévé válik. Ettől kezdve lehet egységes tarifarendszerről, jegyrendszerről, közös menetrendről, infrastruktúráról, gazdaságos és hatékony működésről beszélni.
– Pedig nemegyszer bírálta a kormányt, a BKV talpra állításában illetékes tárcákat, a közlekedési hatóságot, sőt öszszetűzésbe került a fővárosi kormányhivatallal is.
– A kormány egészét sosem bíráltam. Egy-egy keményebb nyilatkozat kifejezetten sürgethet egyes folyamatokat. A város tényleg nincs könnyű helyzetben. Ha adott területen elcsúszna az ütemezés, az komoly gondokat okozhatna, de hangsúlyozom, ilyenről szó sem volt. A kormányhivatal pedig nem a kormány: számomra egyelőre egy nehezen beazonosítható szervezet, és inkább kerületi érdeket sérthet.
– A kerületek viszont láthatóan a fővárosét, sőt, személyesen az önét…
– Az enyémet ugyan nem. 2014-ig megválasztott jóval több ember, mint a 19 kerületi kollégámat együttvéve. Itt a város a lényeg. Vannak a Fideszben, akik három-négy-öt vagy annál is több funkciót húznak magukhoz, amelyeket aztán nem, vagy csak felületesen látnak el. Ők szerintem az egzisztenciájukért, a befolyásukért, a politikai jövőjükért harcolnak. Azok a viták, amelyeket mostanában olyan élesnek próbálnak bemutatni, pont addig fognak tartani, amíg az Országgyűlés el nem fogadja az új önkormányzati, illetve a fővárosi törvényt.
– Elképzelhető, hogy kihúzzák ön alól a fővárost?
– Én ennél magasabbra már nem kerülhetek. Mindig is Budapest főpolgármestere szerettem volna lenni. Ha a jogszabályban nem nullázzák le mozgásteremet, akkor szívesen csinálom, viszont „kinevezett főpolgármester” nem leszek. Egy biztos: az országnak csak egy fővárosa lehet. Londonban kísérleteztek egyfajta kerületek által irányított önkormányzattal, nem vált be. Senki sem akarja a kerületeket megszüntetni, a feladatok ésszerű átcsoportosítására van szükség. Ha a kétharmados parlamenti többség elrontja, akkor még a jelenleginél is roszszabb lesz a helyzet, akár újabb évtizedeken át. Ne rólam beszéljünk, egy rossz kétharmados törvény akkor is árt a városnak, mikor én már rég nem leszek főpolgármester.
– A nyár elején megjelentették a Demszky-korszak súlyos örökségét összefoglaló Fehér könyvet. Abból tételesen kiolvasható Budapest ezermilliárd forintos eladósítása, a BKV-nál és a többi közszolgáltatónál csak az eddigi nyomozások alapján okozott sok száz milliós károkozás. Sokak szerint viszont felemás az elszámoltatás: meg sem nevezték azokat, akik a visszaélésekre módot adó döntéseket hozták, és akár személyesen is részt vettek a város tönkretételében.
– Az elszámoltatást éppen a Fidesz fővárosi frakciója kezdte meg 2009-ben. Azok az ügyek, amelyek az önkormányzatnál és cégeinél gyanúsak voltak, oda kerültek, ahova valók, az ügyészségre. Amit lehetett, azt megtettük, de én nem hóhér vagyok. A Fehér könyvvel a középpontot határoztuk meg, ahonnan elindultunk, de augusztus végén mutatjuk be a Zöld könyvet, amely az utóbbi 10 hónap eredményeit foglalja össze.
– Ezek között lesznek azok a szimbolikus, a magyarsággal, a nemzettel összefüggő döntések, amelyeket 1990 óta a Fővárosi Közgyűlésben jószerivel még csak napirendre sem lehetett tűzni?
– Alaptalan támadások értek minket, nemhogy az utcanév-változtatásokért, de még Sztálin díszpolgári címének eltörléséért is. Volt, aki azt hazudta, hogy az egykori szovjet zsarnok nem is volt díszpolgár, de csak addig, amíg fel nem olvastam neki az eredeti, 1947-es határozatot.
– Néhány esetben viszont mintha kapkodott volna a városvezetés. A budapestiek többsége örült, hogy végre lecserélik a román színekre hasonlító zászlót, azonban kiderült, hogy az új, nemzetiszínű lobogóval is baj van.
– Budapestnek van elfogadott, hivatalos zászlaja, az pedig lényegtelen, hogy annak szélén farkasfogas, vagy pedig sima a nemzetiszínű szegély. A törvényeket is szokták módosítani, ilyen kisebb pontosítás a zászlónál is belefér. Ellenfeleink azt mondják, miért foglalkozunk mi ilyen jelentéktelen kérdésekkel, amikor sokkal fontosabbak is vannak. Ha nekik jelentéktelenek ezek a kérdések, akkor miért foglalkoznak ők ezekkel hosszú heteken át? A szimbólumok, elnevezések nem lényegtelenek, ők is tudják ezt.
– Jövő héten kezdődik a Fővárosi Közgyűlés őszi ülésszaka. Melyek lesznek a legfontosabb döntések?
– A közlekedés említett átalakítása, a fővárosi szakképzés jövőjének meghatározása és a hajléktalankérdés megoldása. Figyelmeztetés a legutóbbi csepeli tragédia. Nem lehet tovább csak szociális problémaként kezelni a hajléktalanbűnözést. Az aluljárókba az idén sem engedjük vissza a hajléktalanokat, tárgyalok a belügyminiszterrel: három épületet is felújítunk, amelyekben több száz fedél nélkülit tudunk majd elhelyezni. Cégeink munkát is ajánlanak nekik. Nem fogadhatjuk el, hogy munkaképes emberek kijelentsék: adjunk nekik lakást, de ők nem dolgoznak. Az ellenzéki sajtó most nagyon súlyosnak mondja a hajléktalanok ügyét, de azt sosem teszik hozzá, hogy nem hónapok alatt alakult ki ez a helyzet. Pártfogolt politikusaik mit csináltak húsz évig, ha itt tartunk?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.