Telefoncéggé is válhat a Magyar Posta

Visszatérés a távközlési piacra, és a pénzforgalmi szolgáltatások bővítése – e lépésekkel igyekszik talpon maradni az alig másfél év múlva esedékes uniós piacnyitás után a Magyar Posta.

Bodacz Péter
2011. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint az a lapunk birtokába került dokumentumból kiderül, a szükséges beruházások 80 milliárd forintba kerülnének.
Könnyen a Magyar Posta válságát okozhatja a 2013-as piacnyitás, amennyiben a vállalat nem fejleszti és bővíti szolgáltatásait, termékeit. Bár egy úgynevezett egyetemes – vagyis az állam által garantáltan mindenki számára hozzáférhető – szolgáltatásról van szó, a piacnyitást Brüsszelben írják elő. Ez a lépés mindenképpen kedvez a különböző nemzetközi csomagküldő és futárszolgálatoknak, amelyek olcsóbb és esetleg jobb szolgáltatásaikkal „megnyerik” a nagyvárosokat, míg a ritkán lakott térségekben szinte biztos, hogy minden marad a régiben. Vagyis első ránézésre a lakosság bizonyosan nem jár rosszul. Ugyanakkor érdemes számításba venni azt is, hogy az önmagában ráfizetéses térségekben – például a falvakban vagy a tanyavilágban – az állami szolgáltató folytatja a tevékenységet, amit végső soron adóforintokból kell finanszírozni.

*

Magyarán a kötelező piacnyitás jó eséllyel azt jelenti, hogy többe fog kerülni a leves, mint a hús.
A jelenlegi viszonyok között nyereséges, több tízezer embernek munkát adó posta és az egész ágazat kihívásaival a döntéshozók is tisztában vannak: nemrégiben fogadta el az állami vállalat igazgatótanácsa azt a mintegy ezeroldalas cselekvési tervet, ami a szóba jöhető kitörési pontokat veszi sorba. A Magyar Posta fejlesztési pályára állításának első éve című, eddig csak utalások szintjén említett dokumentum lapunk birtokába került 41 oldalas kivonata szerint négy fő területen kell váltani és erősíteni: a hagyományos postai szolgáltatások és alaptevékenységek fejlesztése, az e-posta, vagyis a szolgáltatások teljes körű elektronizálása, piacra lépés a telekommunikációs piacon, valamint a pénzforgalmi szolgáltatások felfuttatása. E két utóbbi terület hivatott a szűk másfél év múlva életbe lépő piacnyitás miatt kieső bevételt pótolni. Mindezekhez 80 milliárd forintra van szükség.
A stratégia kivonata a pénzforgalmi üzletágra vonatkozóan hagyományosnak tekinthető szolgáltatásokat tartalmaz: szó van szolgáltatásközvetítésről, pénzforgalmi számlavezetésről, pénzhelyettesítő eszközök – kártyák – kibocsátásáról és értékpapírszámla vezetéséről egyaránt. Ennél izgalmasabb és látványosabb terv a távközlési terület ismételt meghódítása. (Közismert: az egykori Matáv a rendszerváltás után a postából vált ki, ekkor önállósult a távközlési iparág. A társaságot 18 évvel ezelőtt privatizálta az állam, mai neve Magyar Telekom). A tervezet szerint a posta a közeljövőben virtuális szolgáltatóként, valamelyik jelenlegi távközlési cég rendszerét bérelve, azonban saját csomagokkal és díjszabással jelenne meg. E tevékenységét később már saját hálózaton, teljes értékű szolgáltatóként folytatná. Az első olvasatra meghökkentőnek tűnő elképzelés lehetőségét alátámasztják a közelmúlt folyamatai is: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nemrégiben hirdette ki a negyedik mobilszolgáltató piacra lépését lehetővé tevő frekvencia-árverési pályázatát. Elvileg semmi sem tiltja, hogy ezen állami cég is részt vegyen. A távközlés piacán a megjelenést mindemellett az állam birtokában, igaz, nem a postánál, hanem más intézményeknél lévő üvegszálas infrastruktúra is segítheti. Mint arról a múlt héten lapunk is beszámolt, január elsejétől ennek – vagyis a kormányzati gerinchálózatnak – a Magyar Villamos Művek lesz a gazdája, miután a fejlesztést, karbantartást évi 12 milliárd forintért végző Magyar Telekom szerződése lejár.
Érdemes említést tenni arról is, mi lesz a hagyományos szolgáltatások terén: létre kívánják hozni ezek digitális változatát, amit a postai közösségi szolgáltató hálózat fog egységesíteni. Ez adna keretet a digitális ügyfélkapunak vagy az olyan termékeknek, mint a mai ajánlott küldeménynek megfelelő regisztrált elektronikus levelek. A stratégia emellett szól többek között a küldeményeket fogadó és kiadó automaták telepítéséről, a logisztikai rendszer fejlesztéséről és szolgáltatásközvetítési programok indításáról is.
A dokumentumot eddig nem hozták nyilvánosságra, és még a területért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sem bólintott rá, azonban nagy valószínűséggel ez határozza majd meg a posta jövőjét. Erre utal, hogy a stratégia kidolgozása után érkező új vezérigazgató, Geszti László kinevezése kapcsán kiadott közlemény nyomatékosítja: az új vezető feladata az, hogy „megvalósítsa a posta közelmúltban elfogadott új üzletstratégiáját, és sikeresen felkészítse a társaságot a piacnyitásra”. A pénzforgalmi ágazat kiemelt kezelésére pedig abból lehet következtetni, hogy erre a területre Geszti Lászlóval egy időben külön vezérigazgató-helyettest neveztek ki Bakati Gábor személyében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.