Újra kinyithatjuk a Közel-Kelet kapuit

A 150 milliárd dollárnyi közép- és közel-keleti infrastrukturális nagyberuházásokból a magyar vállalatok is kihasíthatnak. Ehhez a legtöbb arab ország fontosnak tartja tető alá hozni a még hiányzó, a kettős adóztatásról, a beruházásvédelemről és a vízumkönynyítésről szóló megállapodásokat. A külgazdasági stratégiaváltás emellett ösztönözheti az arab állami alapok hazai befektetéseit, és élénkítheti az utóbbi években látványosan megcsappant külkereskedelmi forgalmat. Mindebben előrelépés történhet Orbán Viktor kormányfő szeptemberi szaúd-arábiai tárgyalásain.

Szabó Anna
2011. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína után a világ másik tőkében gazdag régiója felé is nyitni kíván a hazai külgazdaság-politika, amit Orbán Viktor kormányfő szeptemberi szaúd-arábiai útja is jelez. A polgári kormány beiktatása óta több magas rangú magyar– arab állami és kereskedelmi találkozót is rendeztek, bár a kapcsolatok fejlődését az arab tavasz politika átrendeződése lelassította. A dinamikusan fejlődő régió felé fordulás fő célja újjáéleszteni az 1980-as években még virágzó közép- és közel-keleti kapcsolatokat, amelyek kereskedelmi hasznát mindig is hazánk fölözte le. Az együttműködés ekkor Algériától Szíriáig terjedt, magyar mérnökök jelentős építőipari, olajipari és egyéb technológiai fejlesztésekben vettek részt; mezőgazdasági és könnyűipari termékeinknek pedig biztos piacot jelentett a térség. A 90-es évek elején a kapcsolatokban óriási törés következett be: az átrendeződés nyomán az arab piacaink jó része elveszett. A közel-keleti nyitásunk másik oka, hogy az egyre inkább stagnáló nyugat-európai felvevőpiactól rövid távon nem várható jelentős bővülés, miközben a közel- és közép-keleti államok egy része óriási fejlesztéseket folytat, és több százmilliárd dollárnyi infrastrukturális és jóléti beruházásról döntött „az arab tavasz” eseményeit követően. A szociális feszültségek levezetésére számos öböl menti államban jelentős infrastrukturális bővítéseket tesznek a közeljövőben, ezekből – épp a jó megítélésünk miatt – a magyar vállalatok is megrendeléshez juthatnának.
A stratégiaváltással nem mellékesen orvosolni lehet Gyurcsány Ferenc exkormányfő 2005-ös diplomáciai baklövését, amikor a szaúdi futballcsapat tagjait terroristáknak nevezte. Ezt követően Rijád hazarendelte budapesti nagykövetét, és a kereskedelmi kapcsolatokat is befagyasztották egy időre. A statisztikai hivatal adatai szerint a magyar–arab kétoldalú kereskedelmi kapcsolatokban 2006 óta jelentős visszaesés következett be: a Szaúd-Arábiába irányuló magyar kivitel értéke a gyurcsányi melléfogás után megfeleződött, de jelentősen csökkent a kivitelünk Egyiptomba, Algériába, Jordániába, Ománba és Kuvaitba. A régióban a legnagyobb forgalmat jelenleg az Egyesült Arab Emírségekkel bonyolítja hazánk, ide főként mobiltelefonokat és gépeket szállítunk.
– Van mit bepótolnunk: a rendszerváltás után az állami külkereskedelmi vállalatok megszűnésével fokozatosan leépültek a magyar– arab kapcsolatok, több arab országban is visszaesett a kereslet, elsősorban a politikai rendezetlenség miatt – magyarázta lapunknak Miklóssy Ferenc, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) magyar–arab tagozatának elnöke. A szakember szerint óriási veszteséget jelentett a korábban biztosnak számító piacok feladása, ahol az Ikarustól a Tungsramig nagy múltú magyar vállalatok vívtak ki megbecsülést. A mostani újrakezdésben az utóbbi egy év magas szintű politikai találkozói, a térségbeli követségek és konzulátusok szerepének megerősítése és a régi kapcsolatok felelevenítése egyaránt segíthet. – A kormány felismerte, hogy miközben az euróövezet adósságválsággal küzd, a világban ma két helyen van befektetésre váró szabad tőke: Kínában és az Arab-öböl menti országokban – mutatott rá Miklóssy Ferenc. Ám még nem készültünk fel kellően az arab befektetők fogadására. Aki eredményt akar, meg kell ismernie az arab üzleti szokásokat és kultúrát is. Részükre biztonságot jelent a kettős adózásról szóló és a befektetések biztonságát garantáló megállapodások megkötése. Nehezíti a kapcsolatok kiépítését a vízumkiadások indokolatlan nehézkessége is. Az MKIK alelnöke az arab befektetésekkel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a térségbeli üzletemberek elsősorban pénzügyi befektetők, akik kész terveket, projekteket finanszíroznának, s hosszú távú magyarországi érdekeltségek kiépítésében gondolkoznak. Ennek része lehet a hazai műszaki kutatások külföldi finanszírozása, illetve a magyar felsőoktatási intézményekkel való együttműködés is.
– Hazánkról kifejezetten jó a véleményük, erre a későbbiekben lehet építeni – mondta Miklóssy Ferenc, aki a hosszú távú befektetések mellett a kedvező kamatozású hitellehetőségeket is említette. Az élelmiszerexport és a víztisztítási technológiák eladásánál óriási előrelépést érhetünk el, s mivel az arabok a legújabb technológiák iránt érdeklődnek, jó esélyeink vannak. Az arab állami alapok szerepével kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy a gazdasági terjeszkedés mellett a politikai befolyás erősítése is szerepet játszik a külföldi befektetések ösztönzésében.
– Erre az egyik legjobb példa Szaúd-Arábia, amely „az arab tavasz” utáni fejlesztésekben oroszlánrészt vállal az egész régióban, éppen ezért a magyar cégeknek minél hamarabb meg kell jelenniük a szaúdi piacon – hangsúlyozta Miklóssy Ferenc. – Ehhez azonban a magyar cégek érdekeinek kinti képviseletét is erősíteni kell, ehhez járul hozzá az MKIK üzletember-találkozók szervezésével, magyar cégek tájékoztatásával, kétoldalú kamarai megállapodásokkal, közös üzleti tanács alakításával – összegezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.