Vége a japán Tescónak

Az elvártnál rosszabb üzletmenetre hivatkozva jelentette be tegnap a Tesco, hogy megszünteti tevékenységét Japánban, s értékesíti 129 egységből álló üzlethálózatát. A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a kivonulás a japán vásárlók külföldi cégekkel szemben érzett bizalmatlanságának és hazai termékek iránti hűségének köszönhető.

Hajdú Péter
2011. 09. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A japán társadalomra jellemző hagyománytiszteletnek és patriotizmusnak is része lehetett abban, hogy a brit áruházlánc nem találta meg a számításait a szigetországban – kommentálta lapunknak a cégcsoport bejelentését Völgyi Katalin, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének szakértője. A mindennapi életben ez úgy jelenik meg, hogy a vásárlók először a hazai termékeket keresik, s csak azután választják a külföldi árukat. Vagyis a hazai áruk alacsony aránya eleve bevételkiesést okozhat. Ráadásul szívesebben vásárolnak hazai üzletben, mint idegen tulajdonú boltban. Ez magyarázhatja azt, hogy a távol-keleti országban Tesco és Tesco Express formában működő 129 üzlet Curukame néven kereste eddig a vásárlók kegyeit. Elképzelhető az is, hogy a termékkínálat sem felelt meg a japán elvárásoknak, s ennek is része lehetett a cégcsoport japán részlegének csődjében. Az viszont biztosan állítható, hogy a válság okozta viszszaesés is hozzájárult az áruházlánc veszteségének növekedéséhez. A gazdaság ösztönzésére hozott kormánytámogatások a szigetországban ugyanis a hagyományos japán iparágakat, az autógyártást és a mikroelektronikát célozták meg, így az állami pénzekből nem jutott az áruházláncnak.
A távol-keleti ország gazdaságában zajló események megértéséhez tudni kell, hogy ott egyébként is igen későn jelentek meg a külföldi befektetők, hiszen egészen a kilencvenes évek végéig alig-alig engedték be őket az országba. Ekkorra azonban a japán vállalkozások olyan tömege telepedett meg a világ számos országában, hogy a kormány nem tudott ellenállni a nemzetközi nyomásnak, s lassan megnyitotta a kapukat a befektetők előtt. Azóta is tény ugyanakkor, hogy a mai napig sokkal alacsonyabb a külföldi vállalkozások aránya a japán gazdaságban, mint a világ legtöbb államában.

Diszkontok az élen. A kereskedelmi láncok számára gyártott úgynevezett saját márkás termékek aránya összességében nem változott a teljes forgalomhoz képest, a diszkontokban viszont folytatódott térnyerésük – áll a Nielsen legfrissebb felmérésében. A legjelentősebb szektort jelentő élelmiszer részaránya növekedett leginkább: a korábbi 57 százalékkal szemben ma már az értékesített élelem 59 százalékát adják a diszkontláncok saját márkás termékei. A térnyerést főként az alacsony ár magyarázza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.