Vízre komponált város

A CEEweb Hungary Közhasznú Egyesület szervezésében találkoztak civil szervezetek a budapesti Gödör Klubban, hogy együtt keressék a válaszokat a dunai rakpartok forgalommentesítésének lehetőségeiről. Beszélgetőpartnerek voltak Arany Ildikó a CEEweb egyesülettől, Bojár Iván a Szeretem Budapestet Mozgalomtól, László János a Magyar Kerékpárosklubtól, Beleznay Éva korábbi budapesti főépítész és Marjainé Szerényi Zsuzsanna a Budapesti Corvinus Egyetem környezet-gazdaságtani tanszékéről.

Őrfi József
2011. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A beszélgetést szituációs játék előzte meg, a hallgatóságból bevont szereplők a Fővárosi Közgyűlés egy nyílt napját játszották el: a felterjesztés szerint a rakpartokat 2020-ig fokozatosan kell megtölteni élettel. A zárószavazáson a javaslat az igenek nagy arányú győzelmével végződött, bár csaknem ennyi szavazatot kapott az azonnali lezárásról szóló módosító indítvány is. A játékot követő beszélgetésen a jelenlévők egyetértettek abban, hogy ilyen arányú változás előkészítését csak világosan körülhatárolt módszertan és értékrend mentén szabad elkezdeni.
Beleznay Éva volt főépítész elmondta, hogy készült már korábban is átfogó koncepcióterv a dunai rakpartok rehabilitációjáról, bár ez végül nem jutott el a döntéshozatalig. A javaslat szerint a Margit híd és a Petőfi híd közti szakaszokat korzóként kellene helyreállítani, ettől a területtől kijjebb az Árpád hídig és a Rákóczi hídig vegyes használati funkciót kaphatna a part lakó- és irodafunkcióval, kerékpárutakkal, gyalogossétánnyal. Még kijjebb menve nagyjából még eredeti állapotában találjuk a természetes Duna-partot, ezeket a részeket meg kellene védeni az ingatlanfejlesztésektől. A város külső területein pedig ipari és logisztikai központok épülhetnének, amelyek ki tudnák szolgálni a vízi közlekedés fejlesztése után a megnövekedett kereskedelmi forgalmat.
További ötletként felmerült a vízi tömegközlekedés kialakításának igénye, illetve a rakparti forgalom kiváltására egy hosszanti kompjárat elindításának lehetősége is.
Bojár Iván korábbi városarculati tanácsos 2004 óta vezeti a Szeretem Budapestet Mozgalmat, korábbi tervpályázati ötleteket és saját elképzeléseit ismertette. A mozgalom fő célja, hogy a Vigadó tér és a Várkert bazár közé épített gyalogoshíddal revitalizálja az így összekötött rakpartokat, a budai oldalon az alsó rakpart lefedésével fürdőpartot hozva létre, illetve a pesti oldal kereskedelmi-turisztikai hasznosításával. A híd pozíciója vitakérdés, sokak szerint megbontaná az egymástól azonos távolságra levő fővárosi hidak ritmusát. Azt Bojár is kijelentette, hogy a Dunán Budapest a legszebben vízre komponált város. Arany Ildikó és Szerényi Zsuzsanna a környezeti értékek megóvásának fontosságát emelte ki. László János szerint a rakpartok azonnal lezárhatók lennének, ez csak döntés kérdése, a fővárosnak azonban nincs olyan egységes adatbázisa, amely a rakpart autóforgalmát felmérte volna. Még a beszélgetés alatt bejelentették: a Fővárosi Közgyűlés ezen a héten felkéri a Budapesti Közlekedési Központot a rakpartok gyalogosforgalmának fejlesztési lehetőségeiről szóló tanulmány elkészítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.