A Volkswagen a Bogárhoz hasonló jelentőségű modellként tekint az ID.1–re, amely a tervek szerint egy igazi népautó lesz, vékony pénztárcájú tömegeket vezet majd be az elektromos autózás világába 2027-től kezdődően. Persze hasonlókat mondtak hat éve az ID.3 premierjén is, aminek aztán csúfos vége lett: a konzervatív Volkswagen-vevőknek túl merész forma, a koronavírus-járványra eső rossz időzítés, a sorozatos szoftver- és minőségi problémák, továbbá az eredetileg tervezettnél magasabb, 14 millió forintos alapár miatt a Golf-méretű villanyautó közel sem fogyott olyan darabszámban, mint amire Wolfsburgban számítottak, a vevők inkább Tesla Model 3-ast vettek annyiért.

Fotó: Gulyás Péter
Nem lesz túl drága
Az e-Up! utódának szánt, belépő szintű, 3,88 méter hosszú ID.1 tervezéskor azonban úgy tűnik, tanult Európa legnagyobb autógyártója a korábbi hibáiból. Annyiszor hangoztatták a majdani szériaautóról állítólag hű képet adó ID Every1 tanulmány düsseldorfi, 350 újságíró előtt megtartott világpremierjén a 20 ezer eurós (8 millió forintos) alapárat, hogy az ember már hajlamos elhinni, hogy tényleg ennyibe fog kerülni, amikor 2027-ben piacra lép. Ennyiért manapság nem hogy villanyautót nem lehet kapni, de lassan benzines kisautót sem (az elavult, gyenge és kicsi Dacia Spring Electric árlistája ma 9,5 milliótól indul).

De nem csak az ár lesz az ütőkártyája a Volkswagen belépő szintű villanyautójának, hanem a vadonatúj szoftver architektúra is, amelyet elsőként ez a modell kap meg, nem pedig az egy évvel korábban érkező, egy mérettel nagyobb (4,05 méteres) ID2all. Az amerikai villanyautó-specialista startuppal, a Riviannal közösen fejlesztett rendszer folyamatosan új funkciókkal gazdagodik majd a vezeték nélküli frissítésekkel, és magas szinten személyre szabható lesz a sokféle ingyenes és fizetős szolgáltatásával. Annyira bízik az új szoftverben a Volkswagen, hogy nagyrészt erre alapozza azt a tervét, hogy 2030-ra vezető szerepre törne technológiai téren a volumen (nem prémium) autógyártók között.
Jól néz ki
Az új miniautó harmadik ütőkártya az egyszerre barátságos és sportos formavilág lehet. Az ID Every1 az ID2all-hoz hasonlóan konzervatívabb megjelenésű, mint a korábbi ID modellek, vagyis nem jelent akkora váltást a belső égésű motoros modellekhez képest, mint amekkorát a magyar formatervű, – Fogarasi László és Száz Ákos által tervezett – radikális, egyterűs vonásokkal rendelkező ID.3 jelentett 2019-ben.