A Volkswagen a Bogárhoz hasonló jelentőségű modellként tekint az ID.1–re, amely a tervek szerint egy igazi népautó lesz, vékony pénztárcájú tömegeket vezet majd be az elektromos autózás világába 2027-től kezdődően. Persze hasonlókat mondtak hat éve az ID.3 premierjén is, aminek aztán csúfos vége lett: a konzervatív Volkswagen-vevőknek túl merész forma, a koronavírus-járványra eső rossz időzítés, a sorozatos szoftver- és minőségi problémák, továbbá az eredetileg tervezettnél magasabb, 14 millió forintos alapár miatt a Golf-méretű villanyautó közel sem fogyott olyan darabszámban, mint amire Wolfsburgban számítottak, a vevők inkább Tesla Model 3-ast vettek annyiért.

Fotó: Gulyás Péter
Nem lesz túl drága
Az e-Up! utódának szánt, belépő szintű, 3,88 méter hosszú ID.1 tervezéskor azonban úgy tűnik, tanult Európa legnagyobb autógyártója a korábbi hibáiból. Annyiszor hangoztatták a majdani szériaautóról állítólag hű képet adó ID Every1 tanulmány düsseldorfi, 350 újságíró előtt megtartott világpremierjén a 20 ezer eurós (8 millió forintos) alapárat, hogy az ember már hajlamos elhinni, hogy tényleg ennyibe fog kerülni, amikor 2027-ben piacra lép. Ennyiért manapság nem hogy villanyautót nem lehet kapni, de lassan benzines kisautót sem (az elavult, gyenge és kicsi Dacia Spring Electric árlistája ma 9,5 milliótól indul).

De nem csak az ár lesz az ütőkártyája a Volkswagen belépő szintű villanyautójának, hanem a vadonatúj szoftver architektúra is, amelyet elsőként ez a modell kap meg, nem pedig az egy évvel korábban érkező, egy mérettel nagyobb (4,05 méteres) ID2all. Az amerikai villanyautó-specialista startuppal, a Riviannal közösen fejlesztett rendszer folyamatosan új funkciókkal gazdagodik majd a vezeték nélküli frissítésekkel, és magas szinten személyre szabható lesz a sokféle ingyenes és fizetős szolgáltatásával. Annyira bízik az új szoftverben a Volkswagen, hogy nagyrészt erre alapozza azt a tervét, hogy 2030-ra vezető szerepre törne technológiai téren a volumen (nem prémium) autógyártók között.
Jól néz ki
Az új miniautó harmadik ütőkártya az egyszerre barátságos és sportos formavilág lehet. Az ID Every1 az ID2all-hoz hasonlóan konzervatívabb megjelenésű, mint a korábbi ID modellek, vagyis nem jelent akkora váltást a belső égésű motoros modellekhez képest, mint amekkorát a magyar formatervű, – Fogarasi László és Száz Ákos által tervezett – radikális, egyterűs vonásokkal rendelkező ID.3 jelentett 2019-ben.

Forrás: Volkswagen
„Az volt a célunk, hogy valami merészet, mégis közérthetőt alkossunk. Az ID. Every1 magabiztos megjelenésű, mégis szerethető marad olyan részleteknek köszönhetően, mint a dinamikus első lámpák és a ’mosolygó’ hátsó rész. Ezek a dizájnelemek olyan karaktert és identitást adnak neki, amivel az emberek azonosulni tudnak” – mondta Andreas Mindt, a Volkswagen formatervezési vezetője a világpremieren. A dizájnigazgató még a széleken magasabb tetőkialakítást, a világító emblémákat, a kiszélesített sárvédőket, a trükkösen a tetőbe integrált harmadik féklámpát, a 19 colos felniket, és a legelső Golfot idéző, vaskos C-oszlopokat emelte ki a beszédében. Mindt szerint az volt a cél, hogy egy olyan karakteres, jó arányokkal rendelkező, letisztult formájú autót alkossanak, amelyhez az emberek érzelmileg is tudnak kapcsolódni, és amelynek a dizájnja időtálló lesz az aktuális trendek szinte teljes mellőzése miatt.
Milyen belül?

Forrás: Volkswagen
Bár a tanulmányt nem nyitották ki a bemutatón, a sajtófotókból kiderült, hogy a műszerfalat a központilag elhelyezett érintőképernyő uralja, de alatta szerencsére fizikai gombok találhatók a hőmérséklet-, és hangerőállítás számára. A kormánykerék a mai divatnak megfelelően kétküllős, a formája közelebb áll a négyzethez, mint a körhöz. Praktikus az első utas előtti táblagép-tartó, valamint a vezető és az utas között elhelyezett, kivehető Bluetooth hangszóró, amivel meg lehetett spórolni az ajtókba épített hangszórókat. A variálható, sínen előre-hátra tolható középkonzol hasonló az ID Buzzéhoz.

Forrás: Volkswagen
Mik a rokon modellek?
Az ID Every1 szériaváltozata a hátsókerék-meghajtású MEB platform módosított, fronthajtású Entry változatára épül, amelyet eredetileg a hamarosan megjelenő ID2, ID2X, Cupra Raval és Skoda Epiq számára fejlesztettek ki. Ezeket a modelleket mind a spanyolországi Martorellben lévő Seat-gyárban készítik majd 2026-tól, az ID.2 alapára körülbelül 25 000 euró (10 millió forint) lesz majd.

Fotó: Gulyás Péter
Hogy megy és milyen messzire egy töltéssel?
A Volkswagen szerint a 95 lóerős ID Every1 koncepció végsebessége 130 km/h, a hatótávolsága pedig legalább 250 kilométer. Egyik sem tűnik túl versenyképesnek, de egy városi autónál mindkettővel együtt lehet élni. Ez a hatótáv egy kb. 35 kWh kapacitású akkumulátort feltételez (a 13,5 centivel hosszabb, 10 millió forintba kerülő Citroën ë-C3 44 kWh-s akkuval 320 km hatótávot ad). Méretét tekintve a 388 cm hosszú ID. Every1 a korábbi e-Up! (360 cm), az ID.2all tanulmány (405 cm) között helyezkedik el. Belül csak négy személynek kínál helyet, ami a miniautóknál általános, a 305 literes csomagtartójával viszont az egy kategóriával nagyobb autók között sem kell szégyenkeznie (az e-Up! például csak 251 literes csomagtartóval rendelkezett).
Európából Európának
A Volkswagen még nem árult el részleteket arról, hogy hol készül majd az ID Every1 sorozatgyártású változata, a világpremier után tartott félórás háttérbeszélgetésen Martin Sander, a Volkswagen marketingigazgatója csak annyit mondott, hogy Európában. Az ID Every1 az első koncepcióautó, amelyet a Volkswagen azóta mutatott be, hogy tavaly év végén megállapodott a szakszervezetekkel egy új „Future Volkswagen” tervről.

Fotó: Gulyás Péter
Ez a stratégia olyan célokat tartalmaz, mint a technológiai felzárkózás, a támadás (kilenc új modell bevezetése 2027-ig) és a már említett vezető szerepre törés technológiai és értékesítési értelemben is. A német autógyártó egyébként idén ősszel mutatja be az új elektromos városi autócsaládjának következő tagját, az ID2 X crossovert, valószínűleg a Müncheni Autószalonon. Annak az autónak még csak a sziluettjét mutatták meg most Düsseldorfban egy hivatalos grafikán, de már ebből is jól látszott, hogy semmi köze nem lesz a 2021-es ID.Life tanulmányhoz, amelynek formája annak idején nem aratott sikert.
Vetélytársak
Az új ID Every1 szériaváltozatának legnagyobb riválisa az új, elektromos Renault Twingo lesz, amely tetszetős retró formatervvel, jól variálható, szintén négyüléses utastérrel és 20 ezer euró alatti alapárral érkezik majd egy évvel hamarabb (már 2026-ban) a piacra, és ráadásul a baj nem jár egyedül a Volkswagen szempontjából, mivel egy még olcsóbb Dacia-mini is épül majd az alapjaira.

Fotó: Renault
De két év múlva már a kínai márkák is hoznak majd valószínűleg elérhető árú városi villanyautókat Európába, és addigra az új – nem Grande – Fiat Panda is kapható lesz a kereskedésekben.