Mennyit változtak a Skoda raliautók az elmúlt ötven év alatt? Itt a válasz

Fél évszázada a farmotoros 130 RS volt a nyerő, manapság a Fabia RS Rally2 a kategóriájában mindent vivő raliautó. Rendhagyó összehasonlítást végzett a Škoda.

2025. 06. 01. 7:00
Fotó: Skoda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindig az aktuális – a szabályzat által megengedett – csúcstechnikát használják a versenyautók, az idén 130 éves fennállását ünneplő Škoda első igazán sikeres raliautója a 130 RS volt fél évszázaddal ezelőtt. Manapság még nagyobb a sikere a Fabia RS Rally2-nek, úgyhogy adja magát egy összehasonlítás.

 

A norvég John Haugland még az orrmotoros, hátsókerékhajtású Octavia Touring Sport-tal kezdett versenyezni, karrierje egészen a Favorit-ig tartott.
„Régen sok munkánk volt a vezetéssel. Fizikailag kimerítő, hogy a modern autókhoz képest szervo híján nem olyan közvetlen a kormány áttételezése, és kapcsolni hagyományos módon, kuplungolással kell. Ráadásul mivel a motor és a váltó hátul van, az autó nagy tempónál túlkormányzottságra hajlamos, amire szintén meg kellett küzdeni” – emlékezett a ma 78 éves versenyző.

 

Az 50 évvel fiatalabb Fabia RS Rally2-ben csak indulásnál kell kuplungolni, egyébként csak a kapcsolófüleket kell kezelni a szekvenciális váltó vezérléséhez. Sokkal robusztusabb a biztonsági cella, a modern autóban 35,8 méter erős acélcsőből készül a bukókeret, 6 réteg karbon-kevlár és energiaelnyelő hab védi a vezetőt és a navigátort, a kagylóülés nem enged mozgást. Ez nem csak biztonsági szempontból előnyös, de többet érez a pilóta a történésekből, milyen a tapadás, hogyan dolgozik a futómű. A 130 RS fedélzetén egy tűzoltókészülék van, a Fabia RS Rally2-ben az automata tűzoltó-berendezés a motor- és az utasteret képes elárasztani habbal, ezenkívül van még 2 kézi tűzoltókészülék.

 

„Sokat fejlődtek a versenyautók az utóbbi 50 évben, különösen sebesség és vezethetőség terén. A Fabia RS Rally2 fejlesztése során nagy gondot fordítottunk arra, hogy az autó mindenekelőtt könnyen, kiszámíthatóan legyen vezethető, és könnyen alkalmazkodjon a különféle útfelületekhez és vezetési stílusokhoz. Az RS RAlly2-vel viszonylag könnyen lehet gyorsan menni minden körülmények között, minden talajon. Tempóját azzal bizonyította be, hogy rögtön az első szezonjában megnyerte a világbajnokságot. Gyors és precíz autó erős motorral, és ezt szeretem benne” – mondta Andreas Mikkelsen, aki 2021-ben és 2023-ban a WRC2 világbajnoka volt az autóval.

 

A Škoda 130 RS-nél a farban dolgozott az utcai motorból épített erőforrás, és a hátsó kerekeket hajtja. A pedálok, a váltókar és a műszerfal szériadarab, a műszerek hasonlítanak, a vezetési pozíció – a kormányoszlop miatt – megegyezik azzal, amit minden farmotoros Škoda sofőrje kapott.
A Škoda Fabia RS Rally2-nél az orrba, keresztbe beépített 1,6 literes turbómotor egyedi konstrukció, és mind a négy kereket hajtja. Minden alkatrész a versenyautó sajátja és azt a célt szolgálja, hogy a lehető leggyorsabb legyen a tempó. A pedálok magasan vannak, az ülés alacsonyan, a kormány könnyen elérhető helyen található.

 

Aki egyébként saját maga szeretne meggyőződni arról, mennyit fejlődtek a raliautók az elmúlt fél évszázadban, a gyár jóvoltából nyomtathat magának 1:24-es méretarányú autókat, a Printables oldalán a Škoda 130 RS és a Škoda Fabia RS Rally2 egyaránt megtalálható.
 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.