Még a ruhavásárlási szokásainkba is „begyűrűzik” a válság

A magyar fogyasztók jóval kevesebb ruházati terméket vásároltak 2009 első félévében, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Míg 2008 első hat hónapjában átlagosan 37 darabot vettek, addig egy évvel később csupán 32 darabot. A háztartások elsősorban a sportruházaton spóroltak, kiegészítőkből viszont több fogyott. A cipők esetében a szülők nem a gyermekeken, hanem saját magukon spóroltak, hiszen a gyermekcipők iránti kereslet csak kismértékben esett vissza – tette közzé a GfK Hungária legfrissebb felmérésében.

MNO
2009. 10. 13. 8:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2008 utolsó negyedévében kirobbant, reálgazdasági recessziót előidéző hitelválság erőteljes hatást gyakorolt a magyar kiskereskedelem 2009 első félévének teljesítményére – derül ki a felmérésből. Jelentősen romlottak a makrogazdasági mutatók, negatív kép rajzolódott ki a fogyasztási hajlandóságot mérő indexekből, és érzékelhetően hanyatlott a kiskereskedelmi forgalom is. 2009 első félévében a fent említett hatások már a napi fogyasztási cikkek piacán is 1 százalékos értékbeli csökkenést idéztek elő, ám a ruházati piacon még ennél is erőteljesebb volt a visszaesés. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának – amely folyamatosan figyeli a teljes hazai ruházati és cipőpiac helyzetét – legfrissebb eredményei szerint a ruházati piacon bekövetkezett közel 13 százalékos értékbeli csökkenés egyértelműen annak tulajdonítható, hogy a fogyasztók jóval kevesebb ruházati terméket vásároltak. Míg 2008 első hat hónapjában átlagosan 37 darabot, addig egy évvel később mindössze 32 darabot.

A magyar háztartások leginkább a sportruházaton spóroltak, de felső- és alsóruházati termékből, illetve cipőből is kevesebb került a kosarakba. Ez utóbbi területen a jelek szerint nem a gyermekeken, hanem saját magukon spóroltak a szülők. Ezt támasztja alá, hogy jóval kevesebb női mindennapi lábbeli és férfi sportcipő fogyott, miközben a gyermekcipők iránti kereslet csak kis mértékben esett vissza. Többet adtak el azonban a különböző kiegészítőkből: a válság idején minden ötödik háztartás vásárolt ilyen terméket az első félévben, átlagosan 6200 forintért.

„Az idei első félév 143,5 milliárd forintos ruházati forgalma tehát jóval alatta maradt annak a forgalomnak, amit az elmúlt években realizáltak a kereskedők. Különösen nagy visszaesés következett be a kisebb alapterületű butikláncoknál és az áruházaknál, de a jóval kedvezőbb árucsatornák sem tudtak profitálni a válságból: a távol-keleti üzletek, de leginkább a piaci árusok piacrésze az elmúlt években folyamatosan csökken” – mondta el Kárai Anita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati főmunkatársa.

„Azonban a vesztesek mellett voltak győztesek is. Tovább erősödtek a Magyarországon 4-5 éve jelen lévő textildiszkontok, de a használtruha-üzletek is nagyobb forgalmat könyvelhettek el, mint egy évvel korábban. A nagy alapterületű multinacionális láncok megőrizték pozíciójukat: mind értékben, mind mennyiségben sikerült minimálisan felülmúlniuk a tavalyi első félévet” – tette hozzá Kárai Anita.

(MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.