Tovább folyik a megtévesztés

Tovább folytatja a trükközést a kormány: a 2006-os büdzsé megalkotásánál uralkodó bűnözői szemlélet már a múlté, ám a félrevezetés szándéka a mai napig él – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Heim Péter. A közgazdász szerint a mostani manőverekkel, köztük a zárjegyekkel történő kozmetikával, százmilliárdos nagyságrendet lehet eltüntetni, lyukak azonban még így is bőven maradnak. Heim úgy látja: a megtévesztés alól az IMF sem kivétel.

Magyar Nemzet
2009. 12. 21. 11:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Valamit kifelejtett az önéletrajzából? Sehogy nem találtam benne, hogy részt vett az Orbán-kormány munkájában, s ezért busás fizetésben részesült volna. Pedig a 2010-es költségvetést elutasító, ön által is aláírt nyílt levél kapcsán éppen ez volt a vád többek között ön ellen.
– Valóban, az önéletrajzomban sem az Orbán-kormány alatt betöltött poszt, sem mesés fizetés nem szerepel, a polgári kabinet munkájában ugyanis nem vettem részt, állami megbízást pedig nem kaptam. Ez egyébként nemcsak a polgári, hanem az összes kormányra igaz. Pártfeladatokat sem láttam el soha, így meglehetősen nehéz lenne elfogultsággal vádolni.

– A nyílt levél közzététele óta sokan mégis ezt teszik. Az önnel egyébként jó kapcsolatot ápoló Oszkó Péter pénzügyminiszter például azt nyilatkozta, hogy nincs sok értelmes mondat ebben a levélben, amit ön akadémikusokkal, kutatókkal, tudósokkal és elismert közgazdászokkal együtt jegyez.
– A pénzügyminiszter nyilatkozatát egyszerű politikai véleménynek tartom. A kritikákkal kapcsolatban csak annyit jelzek, hogy az általam közölt számokkal, amelyek a jövő évi büdzsé összeomlására utalnak, eddig senki nem vitatkozott.

– Milyen tételek jelentik a bukást?
– Csontvázak tömege lapul a 2010-es büdzsében. Ezek megismeréséhez nem kell a természettudományi múzeumig elmenni, ahogyan azt nemrég Bajnai Gordon javasolta. Elég, ha belátogat valaki a Pénzügyminisztériumba (PM). Az egyik legnagyobb tétel a közösségi közlekedést ellátó állami vállalatok mintegy 400 milliárd forintot kitevő adóssághegye. A MÁV és a BKV konszolidációja elkerülhetetlen, ez az igény az elmúlt négy évben halmozódott fel. A bankok jelenleg csak azért finanszírozzák a veszteséges állami vállalatokat, mert tudják: a vállalatok mögött ott az állam garanciája. Ha az állam úgy dönt, hogy elengedi e cégek kezét, akkor nem lesz az a pénzintézet, amelyik hajlandó lenne tovább forrást biztosítani. A konszolidációt tehát nem lehet megúszni, ahogyan a reformokat sem. Átalakítás nélkül e vállalatok tovább termelik a veszteséget az állam kontójára.

– A „csontvázak tömegéből” nevesítene még néhányat?
– Százmilliárdos tologatás folyik most gőzerővel a PM-ben apróbb trükkök segítségével. Amilyen kiadást csak lehet, áttolnak a jövő év terhére, akkor is, hogyha az egyértelműen az idei évre tartozik. A teljesítési igazolások késleltetésével is lehet manőverezni. De itt van a zárjegyek példája. A pénzügyi tárca arra kérte a nagy italforgalmazókat, hogy már előre vegyék meg a később felhasználandó zárjegyeket. A „szívesség” 25-30 milliárd forinttal szépítheti a jövedékiadó-befizetéseket. Persze csak papíron, hiszen jövőre nyilvánvalóan kevesebb zárjegyet fognak vásárolni, és kevesebb adót fizetnek majd be az érintettek.

– Ez igencsak hasonlít arra a történetre, amelyben a MÁV állítólag elfelejtette megigényelni a neki járó támogatást, a feledékenység pedig húszmilliárd forintos mentőövet dob a büdzsének…
– E manővereknek értelmük nincs, csak a megtévesztést szolgálják. A Pénzügyminisztérium kommunikációját nemcsak szakmaiatlannak és megalapozatlannak, hanem kifejezetten károsnak tartom. Kis trükkökkel százmilliárdos nagyságrendet lehet eltüntetni, de a lyukakat még így sem sikerül mind betömködni. A társaságiadó-befizetéseknél minimum ötvenmilliárd forintos elmaradás várható az úgynevezett veszteségelhatárolások miatt. Hiába emelték fel az adót 19 százalékra, nem fog befolyni a büdzsében szerepeltetett összeg. Az IMF–EU-hitel átváltásából adódó jegybanki veszteség pótlásának szintén nincs meg a forrása. A sterilizációs veszteség valós veszteség, ami jövőre és 2011-ben összesen mintegy 200 milliárd forintra rúg, bár ezt technikai értelemben ellensúlyozhatja a devizatartalékok átértékelési nyeresége a forint gyengülése esetén.

– Mi a helyzet az önkormányzatokra és az egyes állami vállalatokra kirótt megszorításokkal?
– Az önkormányzatokra vonatkozó elvonás 40-50 milliárd forintos pluszhiányt eredményez jövőre. Ennek oka, hogy a településektől nem vettek el annyi feladatot, amennyivel teljesíteni tudnák a tőlük elvárt megtakarítást. A közlekedési vállalatokra kiszabott elvonás szintén tarthatatlan, mert a szigorító intézkedések mögött nincs reform. A tarifarendszerhez, a kedvezményekhez nem nyúltak hozzá, méghozzá egyértelműen politikai okokból. A legtöbb kedvezményt ugyanis egy olyan réteg kapja, amelynek egy része még mindig az MSZP szavazóbázisát alkotja. A szárnyvonalak bezárása optimális esetben sem eredményezhet hétmilliárd forintnál nagyobb megtakarítást. De említhetném az egészségügyi bevételeknél szereplő húszmilliárd forintos tételt, amely szintén nem fog befolyni az államkasszába. Ugyanez vonatkozik a vagyonadóra, ebből maximum harmincmilliárdos bevétel várható jövőre.

– De ott van még 206 milliárd forintnyi tartalék is. Ez mire lesz elegendő?
– A büdzsében elhelyezett trükkök ellentételezésében segíteni tud, ehhez azonban az is kell, hogy a fő adónemekből, így az áfából, a tervezettnek megfelelő összeg folyjék be. Mindent összevetve jövőre a legjobb esetben, vagyis a terveknek megfelelő bevételekkel kalkulálva, 4,3-4,7 százalékos lesz az államháztartás GDP-arányos hiánya. Ehhez hozzá kell számítani a közösségi közlekedést végző vállalatok konszolidációját, valamint az állami kezességvállalásokból keletkező veszteségeket. Ez utóbbi tétel szintén jelentős összeget takar. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. és az MFB által vállalt állami kezességek értéke körülbelül kétezermilliárd forintra tehető. Reálisan minimum ötszázalékos „bedőléssel” számolva itt százmilliárd forintos veszteség adódik.

– Azt azért nem vitatja, hogy a 2010-es költségvetés jóval megalapozottabb a 2006-os – papíron 4,7, a valóságban 10 százalék fölötti hiányt tartalmazó – választási büdzsénél?
– Kétségtelen, hogy a mostani költségvetés jobb állapotban van. A 2006-os büdzsé megalkotásánál bűnözői szemlélet uralkodott, amire nincs bocsánat. Tény ugyanakkor, hogy a félrevezetés szándéka a mai napig él. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) például erőteljesen „meg van vezetve”. A szervezet szakembereit könnyen meg lehet téveszteni: idegen terepen mozognak, azt mond nekik a PM, amit akar.

– Hogyhogy? Maga Oszkó Péter ismerte el, hogy az IMF emberei mindenhová benézhetnek, fel-le járkálhatnak a PM folyosóin?
– Csakhogy az IMF-nek az a feladata, hogy az általuk megsegített Magyarország történetét sikersztoriként mutassa be. Vagyis egyszerűbb nekik a pénzügyi tárca által prezentált számokra rábólintani, mint költségvetési lyukakat keresve akadékoskodni. A sikerpropaganda része az a bejelentés is, hogy hazánknak nincs szüksége az IMF–EU-hitel megmaradt részére. A lépés nem tükrözi a valós helyzetünket. A fennmaradó hitelt le kellett volna hívni, majd az Államadósság Kezelő Központnak „rá kellett volna ülnie” a pénzre, mintegy tartalékot képezve.

– Ezt azért még a következő kormány is megteheti, a lehívási jog neki is megmaradt. Mik a legsürgetőbb teendők, amelyekhez a tavasszal hivatalba lépő kabinetnek hozzá kell kezdenie?
– Először a fő irányvonalat kell kijelölni. Magyarország érdeke, hogy a következő években úgy nőjön az életszínvonal, hogy közben az eladósodottságunk ne emelkedjen tovább, s az államháztartás is egyensúlyi helyzetben legyen. A gazdasági növekedésnek alacsony infláció mellett kell felgyorsulnia. Mindehhez persze rengeteg reformértékű intézkedést kell meghozni. Tízéves programot kell megalkotni, s abban le kell fektetni a növekedés kiemeltnek ítélt ágazatait. A munkavállalást kell ösztönözni, ebben óriási a lemaradásunk. A szociális ellátórendszert fel kell lazítani, tágítani kell a szociális segély és a minimálbér közötti szakadékot. A költségvetés teljes szerkezetét át kell alakítani, folytatni kell a kiadások lefaragását. A reformokat a közösségi közlekedésben sem lehet tovább halogatni. A Bajnai-csomag mindössze arra volt elegendő, hogy megállítsa hazánk leszakadását, a felemelkedéshez azonban ennél jóval többre van szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.