Réthelyi: Kiszámítható életpálya kell a tanároknak

A tanárképzés átszervezésének fontosságát és a pedagógusok megfelelő javadalmazását hangsúlyozta Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter az ELTE 377. tanévnyitó szenátusi ülésén pénteken a fővárosban.

MNO
2011. 09. 09. 9:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárca vezetője úgy fogalmazott: vissza kell állítani a pedagóguspálya presztízsét, megfelelő javadalmazást és kiszámítható életpályát kell kínálni a tanárok számára. Újra kell gondolni a pedagógusok továbbképzési rendszerét is, amelyet összhangba kell hozni a pedagógus-életpálya elvárásaival – fűzte hozzá.

Réthelyi Miklós kitért arra is, hogy szeretnék, ha a hallgatók képzési idejükből fél évet külföldön végeznének el, ezért tartják fontosnak az oktatói és hallgatói mobilitás segítését. Mindenkit biztatott, hogy lásson világot, de – mint folytatta – „ha a belső iránytű hazafelé mutat, mindenki higgyen bátran szemének, szívének és eszének”, hozza haza tapasztalatát.

A miniszter azt mondta, célul tűzte ki – és ebben a kormány támogatását is élvezi –, hogy minden erejével segítse a jól képzett fiatalok itthoni boldogulását. Hangsúlyozta: a gazdaság hosszú távú fejlődésének legalapvetőbb feltétele az intenzív kutatás-fejlesztés.

Lehetőség a jobbra

Kiemelte: az oktatási rendszer újragondolása nem probléma, hanem lehetőség a jobbra. Mi erre készen vagyunk, és számítunk a felsőoktatási intézmények tanácsaira – fogalmazott Réthelyi Miklós, aki szerint mára elegendő adat gyűlt össze, hogy a 2006-ban bevezetett osztott képzéseket és mesterképzéseket kritikus szemmel áttekintsék. Így azt, hogy szükség van-e 133 szakra és további számos szakirányra az alapképzésben, és 243-ra a mesterképzésben, ahányat az idén meghirdettek, jól történt-e a tárgyak szétválasztása a két szint között, indokolt-e, hogy egy-egy divatos szakképzést negyven helyen hirdessenek meg.

Kitért arra is, hogy ma 13 állami fenntartású főiskola működik, közülük kilenc vidéki városban. Réthelyi Miklós úgy fogalmazott: ígéretes annak a főiskolának a jövője, amelyik együttműködik az adott város iparvállalatával és kutatóintézetével, és élvezi az önkormányzat támogatását.

A feladat nem változott

A tárca vezetője az ELTE-ről azt mondta, meghatározó része a magyar történelemnek, nem csak 376 éves múltja, de biztos jövője is van. 2011-ben szinte ugyanaz a feladatunk, mint 1635-ben, a magyar felsőoktatás minőségi fejlesztése, a társadalmi-gazdasági megfelelés és a nemzetközi versenyképesség megteremtése. Mindez egy sokszorosan más világban – fogalmazott a tárcavezető.

Mezey Barna, az ELTE rektora arról beszélt, hogy az egyetemek – így az ELTE is – nemcsak hallgatóinak kínál értékes oktatási formákat, nem öncélúan, hanem a köz érdekében képzi hallgatóit. A társadalom egésze is részesül a képzések eredményéből – hangsúlyozta. Ezért az ilyen képzések költségvetési támogatása közügy, és a polgárok joggal várják el, hogy a közpénzekből erre is fordítsanak – emelte ki, hozzátéve: a felsőoktatás jövőjét alapvetően meghatározó változásokat ígér a mostani tanév.

Az ünnepségen átadták az intézmény kitüntetéseit és leleplezték az intézmény névadójának festményét is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.