Ennek komoly hozadéka lehet

A valódi alkotmányjogi panasz bevezetésével érvényre juthatnak az alkotmányos értékek, és elterjedhet az alapjogi szemlélet a bíróságok munkájában.

BL
2012. 02. 29. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kúria elnöke kiemelte: tárgyalások folytak az Alkotmánybíróság (Ab) főtitkársága és az Országos Bírósági Hivatal között a valódi alkotmányjogi panaszos eljárások lebonyolításának technikai részleteit illetően arról, hogy milyen iratokat kér az Ab, és hogyan értesülnek egy-egy felfüggesztésről az első fokon eljáró bírák. Kitért arra, a Kúriának folyamatosan biztosítania kell „az Ab-eljárások, a befogadási tesztek és az érdemi határozatok tartalmi elemzését”, ennek érdekében a Kúrián tartalmilag figyelik ezt a folyamatot és a fejleményeket folyamatosan megtárgyalják. Ezt a munkát segítendő a közeljövőben feláll majd a Kúrián a normakontroll tanács, amely „alkotmányossági és normaszemléleti megújulást hozhat” − mondta Darák Péter.

Közlése szerint a valódi alkotmányjogi panasszal kapcsolatban újdonság az, hogy „az alapjogi sérelem lehetséges eseteként ismeri el a törvény a bírói eljárást és a bírói döntést”, illetve az, hogy „a jogalkotó végre szabályrendszert adott arra az esetre, ha egy alkotmányjogi panasz sikeres lesz”, továbbá „szabályozta mind a polgári perrendtartásban, mind a büntetőeljárási törvényben az ekkor alkalmazandó eljárást”. A Kúria elnöke felhívta a figyelmet arra: a valódi alkotmányjogi panasz intézménye lehetővé teszi, hogy a bírói döntés felülvizsgálatára irányuló eljárásban az adott jogszabály alaptörvénnyel való összhangját is vizsgálják. Kötelező jogi képviseletet is bevezetnek a valódi alkotmányjogi panaszos eljárásban – tette hozzá.

Darák Péter megemlítette, Németországban a bíróságok bármely hibája okozhat alapjogi sérelmet, akár a jogalkalmazási hiba is, a jogsérelemnek pedig „kellő súlyúnak kell lennie ahhoz, hogy az alapjogi sérelem megállapítható legyen”. A német jogrend szerint „a konkrét jogalkalmazói tevékenységet az alkotmánybírák nem vehetik el”, illetve az önkényes bírói mérlegelés „alapjogi revízió alapjául szolgálhat”. A valódi alkotmányjogi panasszal kapcsolatban rámutatott: az azt kritizálók arról beszélnek, hogy annak bevezetésével a magánjogi viszonyok „elközjogiasulhatnak”, illetve „a jogi fogalmak a magánjog közjogi felfogása és értékelése kapcsán megkettőződnek”. Harmadik veszély a szakirodalom szerint „az etikai megközelítések eljogiasodása” − tette hozzá.

Szólt továbbá arról, hogy az „ügydömpinget” megakadályozandó az Ab kidolgozza a befogadási eljárás módszerét, valamint megemlítette, hogy a túlterheltség veszélyét csökkentendő az utólagos normakontroll egy része január 1-jétől átkerült a Kúriára. A túlterheltséget előzheti meg a kötelező jogi képviselet intézményének bevezetése is − hangoztatta. Darák Péter kifejezésre juttatta: „az Ab pozitív döntése, a megsemmisítés konkrét jogi hatálya mindig az igazságszolgáltatás (...) rendszerében dől el”, és a Kúria dönt arról, hogy az Ab-határozatból következően melyik bíróságot utasítja új eljárásra„.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.