Hoffmann: Az állam minden segítséget megad

„Az állam az egyházi és a magániskoláknak is megad minden segítséget, ahol ilyen típusú iskolákra megvan az igény a társadalom, a szülők és az egyház részéről.”

TK
2012. 03. 23. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet által szervezett, 17 európai ország katolikus oktatási vezetőinek részvételével zajlott találkozón az államtitkár rámutatott: az állam a pedagógusok fizetését mind az állami, mind az egyházi és magániskola-típusban átvállalja, a működés költségeit azonban a fenntartónak kell állnia.

Hoffmann Rózsa tájékoztatást adott a tanácskozás résztvevőinek arról, hogy a köznevelési törvényben semmiben nem sérültek az egyházi iskolák jogai, ugyanolyan elvek alapján működnek, mint eddig, a jogszabályról pedig konzultáltak az egyházak képviselőivel is.

Különbségként említette, hogy míg az állami iskolák pedagógusait az igazgató nevezi ki, és ehhez a felettes szervnek „nincs formalizált joga”, addig az egyházi iskolákban – az eddigiekhez képest változatlanul – ugyan az igazgató nevezi ki a pedagógusokat, de a fenntartók, azaz az egyházmegyék, illetve a szerzetesrendek beleszólhatnak ebbe.

Beszámolt arról, hogy a magyar iskolarendszerből kevesebb mint 10 százalékkal részesednek az egyházi iskolák Magyarországon, „ami nem elhanyagolható mennyiség”, ugyanakkor „messze alatta van annak, ami volt” a történelem folyamán. A kormányzat részéről azonban nincs olyan szándék, hogy a történelmi múlt arányát elérjék az egyházi iskolák – fűzte hozzá.

Kitért arra, hogy Magyarországon a katolikus egyház alapította az első iskolákat, évszázadokon keresztül működtette azokat, s ebbe a munkába a protestáns egyházak is bekapcsolódtak. Egészen az államosításig, 1948. június 16-ig Magyarországon a történelmi egyházak működtették az iskolák 60 százalékát – állapította meg.

Az államosítás után nem sokkal az állam és az egyházak megállapodásának értelmében nyolc katolikus gimnázium, illetve egy-egy református és zsidó középiskola működhetett tovább a kommunizmus idején, s a katolikus iskolák modelljéül szolgáltak a rendszerváltás kezdetén újraindult egyházi iskoláknak – jegyezte meg.

Hoffmann Rózsa a tanácskozás után az MTI-nek elmondta: a CEEC 1974-ben jött létre mint a Katolikus Oktatás Világszervezetének európai titkársága. A CEEC az európai katolikus oktatás 25 szervezetét tömöríti, mintegy 30 500 iskolát és 7,5 millió diákot képvisel. A volt kommunista blokk országai közül először Magyarország lépett a CEEC tagjai közé – tette hozzá.

Megemlítette, hogy a CEEC vezetőségi tagjai félévente találkoznak egymással, a szervezet célja az, hogy a katolikus oktatási rendszert nemzetközi szinten is segítse, „a problémákat megbeszéljék, a közös utakat megtalálják”.

M. Etienne Verhack, a CEEC főtitkára beszédében köszönetét fejezte ki a szervezet nevében azért a munkáért, amelyet a magyar állam tesz az egyházi oktatásért. Nemzetközi téren is ritka példának nevezte, hogy a magyar állam nem gátolja, hanem segíti a katolikus oktatást, miközben ügyel arra, hogy az állami oktatás érdekei ne sérüljenek.

A CEEC pénteken és szombaton az esztergomi Szent Adalbert Központban tartja féléves közgyűlését, amelynek fő témája a katolikus iskolák pedagógusainak vallási képzése és vallásgyakorlatának lehetőségei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.