Túllendültek a kezdeti nehézségen?

A tárca egészségügyért felelős államtitkársága szerint a kezdeti nehézségek ellenére biztonságosan zajlik a betegszállítás irányítása.

LM
2012. 05. 04. 13:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkárság pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a betegszállító vállalkozások óránként kapják meg az OMSZ diszpécserközpontjába befutó igényeket, és minden munkanapon 16 óráig jelzik a másnapi szállítási szükségleteket.

A közlemény szerint az új rendszer lehetővé teszi a mentés és a betegszállítás feladatainak teljes körű összehangolását, a párhuzamosságok elkerülését, és hosszú távon is számít a magán-betegszállítók kapacitásaira. Az államtitkárság bízik abban, hogy a betegszállító szervezetek a zökkenőmentes átállás érdekében szorosan együttműködnek az Országos Mentőszolgálattal – tették hozzá.

Májustól a mentőszolgálat irányítja az összes magyarországi betegszállítást, így kedd óta a betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázniuk akkor, ha egyszerű betegszállításra van szükség. Mint ismert, május elsejével 70 egészségügyi intézmény került át az önkormányzatoktól az államhoz, közülük 54 kórháznak az állam lesz a tulajdonosa és a fenntartója is.

A Magyar Nemzet megírta…

A Magyar Nemzet csütörtöki számában több orvos jelzésére hivatkozva írt arról, hogy súlyos gondok voltak szerdán országszerte a betegszállítással. A lap szerint sokszor órákig nem lehetett felhívni az 1820-as telefonszámot. Az autók egy része üresen állt, miközben a betegek szállításra várakoztak.

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) azt közölte: az 1820-as központi hívószám bevezetése váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudták zökkenőmentesen megrendelni a szállításokat. Az MBOE szerint „merőben más megoldásokat kell alkalmazni, mert a mentőszolgálat nem lesz képes a feladattal megbirkózni anélkül, hogy veszélyeztetné a mentés biztonságát”.

Az egyesület azt javasolta, hogy az 1820-as hívószámot irányítsák át az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaihoz, ahol – mint írták – megfelelő infrastruktúrával, képzett és gyakorlott szakszemélyzettel azonnal megoldható az országos szintű probléma, és a jogszabályi feltételek is megvalósulhatnak. A betegszállítók az általuk felvett és elvégzett szállításokat egyeztetnék az Országos Mentőszolgálattal.

Túlterheltség

Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője az MTI-nek úgy reagált, hogy az 1820-as hívószám vonalain valóban jelentkezett átmeneti túlterheltség, ami hosszabb várakozási időt okozott, de a mentőszolgálathoz ellátatlanul maradt betegszállítási feladatról szóló jelzés sehonnan sem érkezett. A mentés biztonsága (a 104-es segélyhívások lehetősége) sehol sem sérült. Az 1820-as vonal túlterhelődési problémáját a hívásfogadó-kapacitás szükség szerinti bővítésével kiküszöböli a mentőszolgálat – tette hozzá.

Mint kifejtette: szerdán több mint 4200 betegszállítási igényt rögzítettek és adtak át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak. Az 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja. A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is figyelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.