Az államtitkárság pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a betegszállító vállalkozások óránként kapják meg az OMSZ diszpécserközpontjába befutó igényeket, és minden munkanapon 16 óráig jelzik a másnapi szállítási szükségleteket.
A közlemény szerint az új rendszer lehetővé teszi a mentés és a betegszállítás feladatainak teljes körű összehangolását, a párhuzamosságok elkerülését, és hosszú távon is számít a magán-betegszállítók kapacitásaira. Az államtitkárság bízik abban, hogy a betegszállító szervezetek a zökkenőmentes átállás érdekében szorosan együttműködnek az Országos Mentőszolgálattal – tették hozzá.
Májustól a mentőszolgálat irányítja az összes magyarországi betegszállítást, így kedd óta a betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázniuk akkor, ha egyszerű betegszállításra van szükség. Mint ismert, május elsejével 70 egészségügyi intézmény került át az önkormányzatoktól az államhoz, közülük 54 kórháznak az állam lesz a tulajdonosa és a fenntartója is.
A Magyar Nemzet megírta…
A Magyar Nemzet csütörtöki számában több orvos jelzésére hivatkozva írt arról, hogy súlyos gondok voltak szerdán országszerte a betegszállítással. A lap szerint sokszor órákig nem lehetett felhívni az 1820-as telefonszámot. Az autók egy része üresen állt, miközben a betegek szállításra várakoztak.
A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) azt közölte: az 1820-as központi hívószám bevezetése váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudták zökkenőmentesen megrendelni a szállításokat. Az MBOE szerint „merőben más megoldásokat kell alkalmazni, mert a mentőszolgálat nem lesz képes a feladattal megbirkózni anélkül, hogy veszélyeztetné a mentés biztonságát”.
Az egyesület azt javasolta, hogy az 1820-as hívószámot irányítsák át az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaihoz, ahol – mint írták – megfelelő infrastruktúrával, képzett és gyakorlott szakszemélyzettel azonnal megoldható az országos szintű probléma, és a jogszabályi feltételek is megvalósulhatnak. A betegszállítók az általuk felvett és elvégzett szállításokat egyeztetnék az Országos Mentőszolgálattal.
Túlterheltség
Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője az MTI-nek úgy reagált, hogy az 1820-as hívószám vonalain valóban jelentkezett átmeneti túlterheltség, ami hosszabb várakozási időt okozott, de a mentőszolgálathoz ellátatlanul maradt betegszállítási feladatról szóló jelzés sehonnan sem érkezett. A mentés biztonsága (a 104-es segélyhívások lehetősége) sehol sem sérült. Az 1820-as vonal túlterhelődési problémáját a hívásfogadó-kapacitás szükség szerinti bővítésével kiküszöböli a mentőszolgálat – tette hozzá.
Mint kifejtette: szerdán több mint 4200 betegszállítási igényt rögzítettek és adtak át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak. Az 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja. A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is figyelik.