Pénz járhat vissza az autóhiteleseknek?

Bihari Krisztina szerint a PSZÁF felelőssége is felmerülhet az érvénytelen autóhitel-szerződések kapcsán.

Horváth Csaba László
2014. 03. 17. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Magyar Nemzet januárban írt arról, hogy a 2010 előtt kötött autóhitel-szerződések ezrei lehetnek érvénytelenek, mivel azokat a pénzintézetek helyett olyan autókereskedők írták alá, akiknek erre vélhetően nem volt jogosultságuk. Ezután néhány héttel a Fővárosi Törvényszék jogerős ítéletben mondta ki egy szerződés érvénytelenségét, épp a fenti okok miatt. Nyilván nem egy ilyen szerződést kötöttek.
– Így van. Vélhetően az összes olyan szerződés érvénytelen, amelyeket autókereskedők írtak alá 2010 előtt, és a pénzintézetek nem voltak jelen a hitelügylet létrejöttekor. Ezek a szerződések létre sem jöttek, a lízingcégek részéről ugyanis ezek a dokumentumok nincsenek aláírva. Habár volt arra mód, hogy az autókereskedők eljárjanak a hitelfolyósító pénzintézetek helyett, ezt csak a pénzintézeti törvényben meghatározott feltételek mellett tehették volna meg. A kereskedők alapvetően kétféleképpen járhattak el a pénzintézetek nevében: egyik esetben az autókereskedő aláírhatta a hitelszerződést, a másikban csupán csak elősegíthette a hitelügylet létrejöttét, de a szerződést nem írhatta alá a lízingcég helyett. Előbbi úgynevezett A, utóbbi pedig B típusú ügynöke volt a pénzintézetnek. A Magyar Nemzet által a Magyar Nemzeti Banktól (MNB) kikért listákból is látszott, hogy az autókereskedők nem rendelkeztek A típusú felhatalmazással, így nem írhatták volna alá ezeket a szerződéseket. Ezzel összefüggésben adósok tömegei jelentkeznek azzal, hogy a szerződésüket az autókereskedő írta alá. Ez pedig szabálytalan. Ezt támasztotta alá a Fővárosi Törvényszék jogerős ítélete is, amely egyértelműen megállapította, hogy a szerződés érvénytelen, mert egy arra nem jogosult autókereskedő írta alá. A kereskedő B típusú ügynöke volt a hitelezőnek, ahhoz pedig, hogy a szerződést aláírhassa, A típusú jogosultságra lett volna szükség. Ez alapján az összes hasonlóan megkötött hitelszerződés érvénytelen.

Amint arról az MNO is beszámolt, az autóhitel-szerződések ezreire lehet hatással a Fővárosi Törvényszék által kihirdetett jogerős ítélet, ami kimondta: érvénytelen a pénzintézet hitelszerződése, ugyanis azt egy arra nem jogosult autókereskedő írta alá.

A magyar lakosságot közel 4600 milliárd forintnyi, többségében külföldi pénznemben számolt adósság fojtogatja. Az érintett 700 ezer család többsége ingatlanhitele miatt került veszélybe. De mi a helyzet az ugyanígy csapdába került autóhitelesekkel? Lapunk megtudta, szerződések ezreit köthették meg szabálytalanul.

Nem volt jogosítványuk az autókereskedőnek önállóan eljárni a pénzintézetek helyett – tudta meg a Magyar Nemzet a Magyar Lízingszövetségtől. Ugyanakkor szerintük meghatalmazással aláírhatták a hitelszerződést. A bíróság szerint viszont nem így van, nemrég egy adós javára döntöttek jogerősen.

– Eddig csak egy jogerős ítélet van, amely kimondja, hogy egy arra nem jogosult autókereskedő írta alá. Ebből ilyen hosszú távú következtetéseket lehet levonni?
– Egyelőre egy jogerős ítélet van, de azóta több pénzintézettel szemben szinte ezzel azonos első-fokú ítéletek születtek más bíróságokon. Ezek szintén kimondták, hogy a szerződés érvénytelen, mivel az autókereskedő nem volt jogosult aláírni. Könnyen lehet, hogy ebből tendencia lesz, ezt ugyanis nem lehet túljogászkodni, egyszerűen meg kell vizsgálni, hogy az autókereskedő A vagy B típusú ügynök volt-e, ha utóbbi, akkor nem járhatott el a pénzintézet helyett.

– Formai hiba, az adósok egy aláírásba próbálnak kapaszkodni – mondhatnánk, de attól a pénzt még megkapták. A szerződés érvénytelensége azt jelenti, hogy nem kell visszafizetni a kapott kölcsönt?
– Természetesen a kölcsönt vissza kell fizetni, ugyanakkor ha a szerződés érvénytelen, akkor azok a feltételek, amelyeket a pénzintézet szabott a kölcsön visszafizetésére, semmisek. Így a kapott összeget kell visszafizetni, és vélhetően annak a jegybanki alapkamatát. Fontos az is, hogy nem csupán formai hibáról van szó, amit a pénzintézetek követtek el, ugyanis az aláíró személye nemcsak azért fontos, hogy kinek a kézjegye szerepel a szerződésen, hanem azért is, mert az aláíró személyéből következtetni lehet arra, hogy a hiteligénylő megkapta-e a megfelelő tájékoztatást a hitelről és annak hatásairól. A tájékoztatást pedig vagy a pénzintézet munkatársa, vagy egy A típusú ügynök tudta megadni az adósnak. A törvény sem véletlenül rendelkezett arról a személyi körről, amely aláírhatott lízingcég nevében.

– Amennyiben valóban szerződések ezrei érvénytelenek, kit terhel a felelősség?
– Az biztos, hogy mivel 2010 előtti szerződésekről van szó, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének – amely tavaly év végén beolvadt az MNB-be – komoly a felelőssége. A PSZÁF-ról szóló törvény ugyanis kimondta, hogy a felügyelet feladatai közé tartozik az általa felügyelt szervezetek – így a pénzintézetek – tevékenységének folyamatos vizsgálata, valamint a jogszabályi rendelkezések betartásának és végrehajtásának ellenőrzése. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy a PSZÁF miként tett eleget ellenőrzési kötelezettségének, ha tömegesen írhatták alá a hitelszerződéseket olyan autókereskedők, akik nem voltak jogosultak eljárni a pénzintézetek helyett.

– Hogyan lehetne ezt a helyzetet az adósok számára is megnyugtató módon rendezni?
– A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha a lízingcégek önként elismernék, hogy nem kötöttek érvényes szerződéseket, és az adósokkal külön-külön megállapodnának arról, hogy azok a kapott összeggel és annak jegybanki alapkamatával tartoznak a pénzintézetnek. Amennyiben pedig az adós már kifizette hitelét, a pénzintézetnek át kellene adnia az adósának a gépjármű törzskönyvét, ugyanis a tapasztalatok alapján ezzel már megelégednének az adósok, és elállnának a pertől. Ez mindenki érdekét szolgálná, és a bíróságokat sem öntené el egy újabb devizahitel-hullám.

– Az MNB, ha az adós kéri, tájékoztat arról, hogy mely autókereskedőknek volt jogosultságuk eljárni a pénzintézet helyett. Ezentúl azt javasolják az adósoknak, forduljanak bírósághoz, ha úgy látják, szerződésük megkötése nem felelt meg a jogszabályoknak. Mi a következménye az érvénytelenségnek?
– A jegybank azt tanácsolja, hogy két pert indítsanak az adósok, egyet, amelyik megállapítja a szerződés érvényességét, egy másikat pedig, amelyik levonja az esetleges érvénytelenség jogkövetkezményét. Ezzel szemben úgy vélem, érdemesebb egy pert indítani, és abban az elszámolást, vagyis a jogkövetkezmény levonását is kérni kell a bíróságtól. A következmény elszámolás, ha például egy adós autóvásárláshoz hárommillió forintot igényelt, ezt pedig már visszafizette, akkor ennek az összegnek csupán a jegybanki alapkamatával tartozik, és az is könnyen előfordulhat, hogy az adós túlfizetésben van, ilyenkor a pénzintézet tartozik ügyfelével szemben.

– És ha devizahitelről van szó?
– Úgy gondolom, ha a szerződés érvénytelen, akkor nincs szó devizáról, így árfolyam-különbözetet sem kérhet a lízingcég. Ez esetben egy átutalt kölcsönösszeg van, tőke és jegybanki alapkamat van, a szerződésben lefektetett feltételek nem érvényesek.

– Mit tehetnek az adósok?
– Nincs más út, mint az, hogy az adós bírósághoz forduljon, és kérje a szerződése érvénytelenségének megállapítását. Ha a hitelfolyósító nem ismeri el a szerződés érvénytelenségét, akkor nincs más megoldás. Ebben a kérdésben az MNB sem tehet semmit, ugyanis hiába foglalna állást, az nem lenne ítéletérvényű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.