Így változik az útdíjrendszer

Egy hónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ingyenes lesz.

2015. 01. 22. 8:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány célja, hogy azok fizessék meg a gyorsforgalmi utak költségeit, akik használják azokat, a megszületett olcsóbb hozzáférhetőséggel pedig gyorsabban és biztonságosabban közlekedhetnek a magyar autósok – közölte Kurucz Éva kormányszóvivő az új útdíjrendszer módosításáról és az egy hónapos próbaüzem tapasztalatairól tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hozzátette: a megyei matricák a döntő többség számára kedvezőbbek, ráadásul újabb autósoknak adnak lehetőséget a gyorsforgalmi utak használatára.

Kiemelte, a használatarányos útdíj felé mutatnak az uniós trendek, a magyar gyorsforgalmi utak állapota remek, azok vonzóak a nemzetközi cégek számára is. Az új rendszert a magyarok döntő része támogatja, elfogadta. Január elseje óta több mint egymillió matricát vásároltak, sok tapasztalat gyűlt össze a próbaidőszak alatt.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára elmondta: a minisztérium a kezdettől fogva gyűjtötte a tapasztalatokat. A héten több önkormányzattal, szakmai szervezettel is konzultáltak, és abban egyetértettek, hogy a megyei matrica bevezetése helyes volt.

A kormány a rendszer elvi alapjait megerősítve döntött: nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a határ utáni első lehajtóig érvényesek a matricák, így több megyei hálózat is több kilométerrel növekszik. A Fejér megyei matricával például elérhető lesz Tatabánya. A Megyeri híd mintájára a szekszárdi és a dunaújvárosi Duna-hidakra sem kell matrica, ingyenes lesz a ferihegyi gyorsforgalmi eddig fizetős szakasza. A szombathelyi és a kaposvári elkerülő szakaszokon a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolatok elkészültéig felfüggesztik a díjszedést.

A kormány eltörli az 1470 forintos szolgáltatási díjat azoknál, akik matrica nélkül közlekedtek januárban, de megváltják a matricát, és keresik a módját az ügyintézés kényelmesebbé tételének.

A négy- vagy többgyermekes nagycsaládoknak és a mozgásukban korlátozottaknak utólagos kompenzációt biztosítanak. Ennek a jogszabályi feltételei áprilisban teremthetők meg a D1-D2 kategória közötti különbség kompenzálására.

Napokon belül a matricák mind a 2000 viszonteladónál megvásárolhatók lesznek, ráadásul a mobilos vásárlás lehetősége is bővül.

A kormány célja a határokig vinni a gyorsforgalmi hálózatot és a megyeszékhelyeket összekötni, hogy egyre bővüljön a hálózat az ország minden részén – emelte ki Fónagy János.

Az államtitkár kérdésre válaszolva közölte: aki csak a ferihegyi útszakasz miatt vett matricát erre a hónapra, azét visszavásárolják. A visszaváltás lehetősége február 28-ig áll fenn, akár postai úton is visszajár a kifizetett díj. Hangsúlyozta: ha az M8-as és az M9-es tovább épül, eléri az M5-öst, akkor a Duna-hidak is fizetősek lesznek.

Fónagy azt is megerősítette, hogy ha Budaörsön a bevezető autópálya-szakaszokon nem lesz világítás az önkormányzati döntés miatt, akkor az állam fogja finanszírozni azt.

A változások február elsejével lépnek életbe, Fónagy sikeresnek tartja az új útdíjrendszert, meggyőződése, hogy a túlnyomó többségnek jó lesz az új rendszer, többen lesznek az autópályákon.

 

A most bejelentett változásokkal véglegesítettük a szabályozást – mondta, de hozzátette: a tárca folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli a rendszert, mint ahogy eddig is megtette.

Az idén bevezetett új útdíjrendszerrel kapcsolatos szinte minden nyitott kérdést lezárta szerdai ülésén a kormány – tudta meg Magyar Nemzet. A szocialisták közben már bejelentették, hogy jövő pénteken félpályás útlezárást tartanak minden olyan útszakaszon, amely idén, az új útdíjrendszer bevezetésével vált fizetőssé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.