A kormány célja, hogy azok fizessék meg a gyorsforgalmi utak költségeit, akik használják azokat, a megszületett olcsóbb hozzáférhetőséggel pedig gyorsabban és biztonságosabban közlekedhetnek a magyar autósok – közölte Kurucz Éva kormányszóvivő az új útdíjrendszer módosításáról és az egy hónapos próbaüzem tapasztalatairól tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hozzátette: a megyei matricák a döntő többség számára kedvezőbbek, ráadásul újabb autósoknak adnak lehetőséget a gyorsforgalmi utak használatára.
Kiemelte, a használatarányos útdíj felé mutatnak az uniós trendek, a magyar gyorsforgalmi utak állapota remek, azok vonzóak a nemzetközi cégek számára is. Az új rendszert a magyarok döntő része támogatja, elfogadta. Január elseje óta több mint egymillió matricát vásároltak, sok tapasztalat gyűlt össze a próbaidőszak alatt.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára elmondta: a minisztérium a kezdettől fogva gyűjtötte a tapasztalatokat. A héten több önkormányzattal, szakmai szervezettel is konzultáltak, és abban egyetértettek, hogy a megyei matrica bevezetése helyes volt.
A kormány a rendszer elvi alapjait megerősítve döntött: nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a határ utáni első lehajtóig érvényesek a matricák, így több megyei hálózat is több kilométerrel növekszik. A Fejér megyei matricával például elérhető lesz Tatabánya. A Megyeri híd mintájára a szekszárdi és a dunaújvárosi Duna-hidakra sem kell matrica, ingyenes lesz a ferihegyi gyorsforgalmi eddig fizetős szakasza. A szombathelyi és a kaposvári elkerülő szakaszokon a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolatok elkészültéig felfüggesztik a díjszedést.
A kormány eltörli az 1470 forintos szolgáltatási díjat azoknál, akik matrica nélkül közlekedtek januárban, de megváltják a matricát, és keresik a módját az ügyintézés kényelmesebbé tételének.
A négy- vagy többgyermekes nagycsaládoknak és a mozgásukban korlátozottaknak utólagos kompenzációt biztosítanak. Ennek a jogszabályi feltételei áprilisban teremthetők meg a D1-D2 kategória közötti különbség kompenzálására.
Napokon belül a matricák mind a 2000 viszonteladónál megvásárolhatók lesznek, ráadásul a mobilos vásárlás lehetősége is bővül.
A kormány célja a határokig vinni a gyorsforgalmi hálózatot és a megyeszékhelyeket összekötni, hogy egyre bővüljön a hálózat az ország minden részén – emelte ki Fónagy János.
Az államtitkár kérdésre válaszolva közölte: aki csak a ferihegyi útszakasz miatt vett matricát erre a hónapra, azét visszavásárolják. A visszaváltás lehetősége február 28-ig áll fenn, akár postai úton is visszajár a kifizetett díj. Hangsúlyozta: ha az M8-as és az M9-es tovább épül, eléri az M5-öst, akkor a Duna-hidak is fizetősek lesznek.
Fónagy azt is megerősítette, hogy ha Budaörsön a bevezető autópálya-szakaszokon nem lesz világítás az önkormányzati döntés miatt, akkor az állam fogja finanszírozni azt.
A változások február elsejével lépnek életbe, Fónagy sikeresnek tartja az új útdíjrendszert, meggyőződése, hogy a túlnyomó többségnek jó lesz az új rendszer, többen lesznek az autópályákon.
A most bejelentett változásokkal véglegesítettük a szabályozást – mondta, de hozzátette: a tárca folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli a rendszert, mint ahogy eddig is megtette.
Az idén bevezetett új útdíjrendszerrel kapcsolatos szinte minden nyitott kérdést lezárta szerdai ülésén a kormány – tudta meg Magyar Nemzet. A szocialisták közben már bejelentették, hogy jövő pénteken félpályás útlezárást tartanak minden olyan útszakaszon, amely idén, az új útdíjrendszer bevezetésével vált fizetőssé.