Hideg tanterem, sebtében írt tananyag

Téli képzések: százezer hátrányos helyzetű ember kapott bizonyítványt, de a felkészülést összecsapták.

2015. 03. 11. 4:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Székely László azután indított vizsgálatot, hogy a 2013. december és 2014. április között megvalósuló téli közfoglalkoztatással összefüggésben az ország minden területéről számos panasz érkezett hivatalához. A beadványok szerint a képzési program tananyaga alapvetően gyermekeknek íródott, azt nem igazították megfelelően a különböző végzettségű csoportokhoz. A panaszosok sérelmezték a képzések tárgyi feltételeinek elégtelenségét is. Mint ismeretes, az előző télen kétszázezer embert vontak be a közfoglalkoztatásba, közülük százezren egy uniós program részeként iskolapadba ülhettek. A résztvevők – amellett, hogy új végzettséget szerezhettek – a tanfolyam teljes ideje alatt megkapták a közfoglalkoztatási bért is.

Az ombudsman vizsgálata során – mások mellett – tájékoztatást kért a Nemzeti Munkaügyi Hivataltól (NMH) is, amely több problémáról is beszámolt. A szervezet főigazgatója szerint a tervezéskor és a végrehajtáskor felmerült problémák olykor az eredeti tervek újragondolásához, átütemezéséhez vezettek. Ilyen volt a lehetséges képzési helyszínek pontosítása. A Türr István Képző és Kutató Intézetnek (TKKI) például csaknem ötvenezer ember képzéséhez kellett új helyszínt biztosítania. A tárgyi feltételek megteremtése – hasonlóan a személyi feltételekhez – a képzőintézmények feladata volt. Az NMH ellenőrzésein találkozott olyan esetekkel, amikor hiányoztak a taneszközök, a gyakorlati képzéshez szükséges munkaruhák, a jegyzetfüzet és az íróeszköz, és olyan is előfordult, hogy fűtetlen helyiségben folyt a képzés. A főigazgató megjegyezte: a TKKI több eltérő nehézségi szintű tananyagot dolgozott ki annak érdekében, hogy a csoportokon belül differenciáltan oktathassák a különböző végzettségű embereket.

Tény azonban, hogy az egy-egy szakirányon belüli képzési csoportba soroláskor a képzési helyszín és a lakóhely egymáshoz való közelsége volt az elsődleges szempont. A szakember ezt azzal indokolta, hogy ha teljesen homogén csoportokat alakítottak volna ki, akkor a résztvevőknek hosszú órákat kellett volna utazniuk a képzési helyszínekig. A fizikai munkát végző emberek kapcsán a szakember rámutatott: a hideg időjárás ellenére előfordult, hogy a napi nyolc órában a szabadban dolgozó közfoglalkoztatottaknak nem gondoskodtak védőitalról, pihenőidőről, melegedőhelyről, ételmelegítési lehetőségről és illemhelyről.

Az ombudsman megkereste a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnökét is, aki szerint a jövőben a közfoglalkoztatottak képzése esetén hasznos volna a Klik pedagógusait is bevonni a tananyag fejlesztésébe.

Az ombudsman megállapította: a képzések oktatási tananyagának előkészítését csupán két hónappal a képzések indulását megelőzően kezdték kidolgozni, az előkészítéshez szükséges pénzügyi fedezet pedig csupán néhány nappal a tanfolyamok december elejei indítása előtt, november 28-tól állt rendelkezésre. A képzőintézmények kiválasztására irányuló pályáztatást is kevesebb mint egy hónappal a közfoglalkoztatási program indulása előtt kezdték meg. Székely rámutatott: a képzések elindulásakor nem minden esetben állt rendelkezésre a szükséges tananyag, taneszköz, esetenként maga a képzés helyszíne sem volt biztosítva, és az sem volt megoldott, hogyan jutnak el a közfoglalkoztatottak a képzőhelyre.

A biztos szerint a hiányosságok megszüntetése érdekében tett valamennyi intézkedés a tárgyi hiányosságok kiküszöbölését érintette, amelyek gyors megoldására az NMH biztosította az anyagi fedezetet, pedig a kiválasztott képzőintézményeknek rendelkezniük kellett volna a megvalósításhoz szükséges személyi, tárgyi feltételekkel. Az ombudsman hangsúlyozta: megvalósításhoz szükséges felkészülési idő egyáltalán nem, illetve csak szűkösen állt rendelkezésre, és ez a jogbiztonság követelményével összefüggő visszásság közvetlen veszélyét idézte elő.

Megjegyezte: több panaszos szerint jellemzően nem a nehéz szociális helyzetben lévő, leginkább rászoruló álláskeresők kerülnek be a közfoglalkoztatási programokba, pedig a közfoglalkoztatásba integrált képzés legfőbb célja, hogy a munkaerőpiacon súlytalan, megfelelő képzettség és tapasztalat nélküli munkavállalókat előnyösebb pozícióba hozza. Ennek kapcsán az ombudsman kiemelte: kiszámíthatatlanságot okoz, hogy a közfoglalkoztatásra történő kiválasztáskor nincs olyan eljárási rend, amely biztosítaná, hogy a munkaügyi kirendeltségek a jogszabályban foglalt prioritási szempontokat figyelembe véve válasszák ki a programok résztvevőit, és ez sérti a jogbiztonság követelményét.

Székely megállapította azt is, hogy egyes közfoglalkoztatók nem mindig tesznek eleget a munkavédelemre vonatkozó megfelelő tájékoztatás, betanítás kötelezettségének, valamint nem minden esetben teszik kötelezővé a közfoglalkoztatottaknak a munkavédelmi eszközök használatát. Gondot okoz az is, hogy a munkavédelmi ellenőrzésért felelős szervek túlságosan leterheltek, így az ellenőrzések viszonylag csekély számúak és esetlegesek.

Az ombudsman felkérte a belügyminisztert, hogy a jövőben minden esetben biztosítsa a program megtervezéséhez és az arra való felkészüléshez szükséges időtartamot, és már a képzések tervezésekor, előzetesen mérje fel a helyi munkaerő-piaci igényeket. A képzéseket már ezek figyelembevételével, a közfoglalkoztatottak mielőbbi elhelyezkedését segítő, megfelelő szakmaisággal kidolgozott tananyagok alapján szervezzék meg.

A biztos azt is kérte a belügyi tárca vezetőjétől, hívja fel a munkaügyi központok igazgatóinak figyelmét arra, hogy a közfoglalkoztatási programokra történő kiválasztáskor minden esetben elsődlegesen a rászorult álláskeresők érdekeit vegyék figyelembe, és ne a közfoglalkoztatók kívánalmait részesítsék előnyben. Székely végül felkérte Pintér Sándort, hogy erősítse a munkaügyi szakigazgatási szervek ellenőrzési feladatellátását, és ehhez biztosítsa a szükséges anyagi és emberi erőforrásokat. Megkerestük a belügyi tárcát, ám ők nem kívántak a nyilvánosság előtt reagálni a biztos felvetéseire. Mint írták, a tárca az ajánlással összefüggésben tervezett intézkedésekről 30 napon belül tájékoztatja az ombudsmant.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.