Nem titkolózhat tovább az MNB alapítványa

A Kúria döntése ellen fellebbezésnek nincs helye.

MTI
2016. 03. 30. 8:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bíró az ítélet ismertetésekor kiemelte: a Kúria ezzel helybenhagyta a másodfokon hozott jogerős ítéletet, a döntés ellen fellebbezésnek nincs helye. A Kúria szerint minden közpénzekkel gazdálkodó szervezet köteles elszámolni a nyilvánosságnak a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával, a közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni. A közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok. A másodfokú ítélet jól ítélte meg, hogy az alapítványok közfeladatot látnak el közpénzből; a közérdekű célokra juttatott vagyon közpénz, amely az alapítványhoz rendeléssel nem veszíti el közpénzjellegét – mondta ki a Kúria.

A bíró hangsúlyozta: a Kúria a konkrét ügyben hozott döntést, a kérelemről a rendelkezésre álló iratok alapján döntött, a jogszabályi kereteket az Alkotmánybíróság (Ab) és a nemzetközi joggyakorlat alapján értelmezte. Kiemelte: az Ab többszörösen megerősítette, hogy a közérdekű adatok megismeréséhez való jog alkotmányos alapjog, kitüntetett alkotmányos védelemben részesül. A Kúria egyetértett azzal a jogerős ítéletben kihirdetett állásponttal, amely szerint az MNB egyes feladatainak átvállalása - egészben vagy részben - közfeladat elvégzését jelenti, ezért az alapítványok egyéb közfeladatot ellátó szervnek minősülnek, így kiterjed rájuk az infotörvény hatálya, különös figyelemmel a közpénzzel gazdálkodás tényére - ismertette a bíró. Egy közfeladatot ellátó szerv által közfeladat ellátására létrehozott civil szervezet maga is közfeladatot ellátó szervnek minősül, és a közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett adatok közérdekű adatnak minősülnek – mondta.

Ismertették, hogy a felperes Csabai Károly újságíróként fordult közérdekű adatkéréssel az MNB PADA alapítványához, és valamennyi pályázata eredményének kiadását kérte – az elnyert összegek felsorolásával –, valamint a pályázatokat megalapozó dokumentumokat. A bíróság ezt első fokon elutasította, azzal, hogy az alapítványok nem közfeladatot ellátó szervezetek, így nincs helye az adatok kiadásának. A másodfokú bíróság azonban az adatok elektronikus kiadására kötelezte az alapítványt. Az indoklás szerint ugyanis az alapítványok – az MNB közfeladataival egybevágó – közfeladatot látnak el közpénzből – mondta. Halápi Dóra, az alperes ügyvédje a tárgyaláson elmondta, hogy a PADA a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését kérte. A felülvizsgálati kérelemben megismételték: nem közpénzről van szó, az alapítványi vagyon nem minősül annak, az MNB vagyona nem része az államháztartás alrendszereinek, az Alaptörvényből nem vezethető le a vagyon közpénz jellege, az alapítványokra az alapítónak nincs, nem lehet közvetlen befolyása, nem minősülnek egyéb közfeladatot ellátó intézménynek.

Álláspontjuk szerint az MNB-nek az alapítói vagyon rendelkezésre bocsátása után teljes körűen megszűnnek a juttatott vagyonnal kapcsolatos jogosultságai. Az alapítványok az alapítótól függetlenül működő és gazdálkodó szervezetek, így az alapítónak nincsen és nem is lehet ráhatása az alapítvány működésére, gazdálkodására. A közcélú tevékenység nem jelenti a közfeladat ellátását, így nem lehet közvagyonról beszélni – érvelt a PADA képviselője. Nehéz-Posony Márton, a felperes ügyvédje a másodfokú ítélet fenntartását kérte, azzal a kiegészítéssel, hogy terjesszék ki az adatok kiadásának kötelezettségét a természetes személyekre is. A Kúria ezt elutasította, kimondva: a másodfok helytállóan állapította meg, hogy a természetes személy pályázó neve személyes adatnak minősül, amely a törvény szerint csak az érintett hozzájárulásával hozható nyilvánosságra.

Az Alkotmánybíróság várhatóan csütörtökön dönt Áder János indítványairól, amelyekben a köztársasági elnök előzetes normakontrollt kért a Magyar Nemzeti Bankról (MNB), valamint a postai szolgáltatásokról szóló törvények módosításáról. Az MNB-törvény kivételes eljárásban elfogadott módosítása akár tíz évig korlátozná a jegybank tulajdonában álló gazdasági társaságok és alapítványok adatainak megismerhetőségét.

Áder János indítványai szerint az MNB-törvény módosítása nincs összhangban a közpénzekkel gazdálkodást és a közérdekű információkat érintő alkotmányos rendelkezésekkel, emellett a változtatás visszamenőleges hatálya szemben áll a jogbiztonság alkotmányos elvével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.