Green Holidays-botrány: kedden hazahozzák az utasok egy részét

Az első mentőjárat utaslistája összeállt, a többi még bizonytalan Anatalyában. Folyik az egymásra mutogatás.

Hutter Marianna
2017. 07. 03. 20:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Örömmel szeretnénk bejelenteni, hogy a holnapi (júl. 4.) utazók listája összeállt. A török utazási iroda, az Akdem Travel értesíti a helyszínen az első gép utasait, valamint a reptéri transzfert is bonyolítja” – tájékoztatott honlapján hétfő este legfrissebb közleményében a vasárnap csődbe ment Green Holidaysért kezeskedő Uniqa Biztosító.  

Az Uniqa ezzel az első „mentőjáratról” adott hírt, amely repülőgéppel megkezdik az utazási iroda csődje miatt Törökországban rekedt magyar utasok kimentését. A közlemény egyben arról is tájékoztat, hogy az első repülőgép utasait ügyfélszolgálati munkatársai kedd délelőtt telefonon is keresni fogják, és tájékoztatják őket a visszautazás részleteiről. Mint jelezték, kedden török idő szerint 15 (magyar idő szerint 14) órakor indul Magyarországra a repülőgép. „Ez a repülőgép szinte kivétel nélkül hazahozza azokat, akik július 1-jén indultak Törökországba” – írták. A járatról szóló további információkat itt lehet megtekinteni. Ugyanakkor a szerdán induló gépek időpontjáról és utasairól csak később ad tájékoztatást az Uniqa. 

– Közel ezer utast érint jelen pillanatban a Green Holidays csődje, az utasok 99 százaléka Törökországban tartózkodik. Ezenkívül vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el – erről már Vereczki András, az Uniqa Biztosító Zrt. lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője beszélt hétfőn. Az érintetteknek jó hír, hogy a kárrendezés elindításához szükséges határozatot a kormányhivatal kiadta. Ugyanakkor fontos információ, hogy a kárenyhítés nem az utazási iroda, hanem a biztosító feladata. Az ezzel kapcsolatos ügyintézést pedig maguknak az utasoknak kell kezdeményezni, akik igényeiket közvetlenül az Uniqával szemben érvényesíttethetik.

A biztosító a kényszerű kinntartózkodás és hazautazás költségét fedezi, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtéríti. Mindezt az Uniqa Biztosító által vállalt limiten belül, ami Green Holidays esetében 500 millió forintot jelent. Az érintettek a kárigényükről szóló bejelentést a 06-80-299-999-es zöldszámon vagy az [email protected] címen tehetik meg. A biztosító azt ígéri, ezt követően sürgős eljárás keretében elbírálja a kérelmeket és megkezdi a költségek rendezését, valamint a hazautazás megszervezését. 

Az Uniqa hétfő este azt is jelezte: visszaigazolták az Akdem Travel helyi török utazási iroda számára, hogy vállalják a vasárnaptól felmerült költségeket minden kint ragadt utas számára, egészen a hazautazásig, beleértve a hétfő esti elszállásolást is, amiben a török utazási iroda nyújt segítséget. 

Nem a biztosító az egyetlen, amely az Akdem-irodát említette a mai napon. Ugyanis a tegnap kipattant botrány óta először hétfő este megszólalt a csődbe ment Green Holidays Kft. is. Ők azt írták: nem felelősek a törökországi események kialakulásáért, az ottani partnercégük, az Akdem Turizm a hibás. Ugyanis bár a török partneriroda visszaigazolta a hétvégén érkező utasokat, a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította annak ellenére sem, hogy előre kifizették azoknak az irodára eső részét – írta a Green Holidays közleményében. A Green Holidays azt is állította, hogy a török partnercég nem tájékoztatta írásban őket, szerződést sem bontott, így csak a vasárnapi gép érkezése után értesültek a kialakult helyzetről. Hozzátették: a Green Holidays megtette a feljelentést az illetékes hatóságoknál. Ezenfelül úgy vélték, tulajdonosuk abszolút jóhiszeműen járt el, és ezért vállalja a felelősséget. „Azért, hogy a török partner az utasokat ilyen helyzetbe hozta, nem minket terhel a felelősség” – szögezték le.

Hogy a Green Holidays védekezése megáll-e, arra hamarosan fény derülhet, ugyanis hétfőn reggel hatósági eljárás indult az utazási iroda székhelyén. Ennek keretében vizsgálják, hogy az iroda megtévesztő módon járt-e el az utasokkal szemben. 

A bajba jutott nyaralni vágyók egyébként arról számoltak be, semmilyen információjuk nincsen. Sokuknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni – mondta az MTI-nek a családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna. Hozzátette: azt kérték tőlük, hogy két éjszaka árát fizessék ki, és aki ezt nem tudja kifizetni, annak holnap délben el kell hagynia a szállodát. A visszaútról sincs semmi információjuk, repülőjegyük sincsen. Volt olyan utas, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni. Elmondta azt is, hogy vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.

Az utasok helyzetének rendezése érdekében a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) azonnali hatállyal a helyszínre küldte négy törökországi munkatársát, hogy helyismeretükkel, nyelvtudásukkal segítsék a bajbajutottakat. Ám azzal a kint rekedt magyaroknak nem árt tisztában lenni: a helyszínen lévő konzuloknak nincs lehetősége a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére.

Kiss Gábor ankarai magyar nagykövet hétfő reggel arról beszélt, sikerült mindenkinek szállást találni az Antalyában ragadt utasok közül, igaz, egyelőre csak tegnap éjszakára. „Egy éjszakára tudunk segíteni abban, hogy ma hajnalra mindenkit el tudjanak szállásolni az adott szállodában, de ez természetesen nem garancia arra, hogy – az utasok saját pénzén – a mai, illetve a holnapi éjszakájukat is fogja tudni biztosítani az adott szálloda. Tehát folyamatosan munkában vagyunk ezzel kapcsolatban, a tegnap estét megoldottuk, de hogy most ez hogyan zajlik tovább, erről nincsen információnk” – mondta Kiss Gábor a Hír TV-nek.

Az Index pedig arról írt: már régóta keringtek iparági információk arról, hogy komoly zűr lehet a Green Holidays körül. A lap ugyanis már múlt év decemberében úgy értesült iparági szereplőktől, hogy gyanúsan olcsó, több jel alapján a Green-csoporthoz köthető utakat hirdetnek a nyári szezonra.

Hogy az irreálisan olcsó utakkal vigyázni kell, arra ma a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is felhívta a figyelmet. Bakó Balázs, a MUISZ marketing- és kommunikációs bizottságának tagja hétfőn az állami hírügynökség megkeresésére példaként említette, hogy a Green Holidays egy balatoni négycsillagos szálloda hároméjszakás félpanziós áráért hirdetett egyhetes repülős utat egy törökországi ötcsillagos szállodába. A hasonló, mélyen az önköltségi ár alatti részvételi díjú és több héttel vagy hónappal az utazás előtt kínált utak gyanúsak lehetnek – mutatott rá. A MUISZ ezért azt javasolja az utazni vágyóknak, hogy minden esetben, még a befizetés előtt győződjenek meg arról, hogy ki az utazás tényleges szervezője és milyen általános szerződési feltételek alapján nyújtják a szolgáltatást. Például ha a szerződés egyelemű szolgáltatásokra vonatkozik, akkor a vagyoni biztosíték nem vonatkozik az érintett utazási szerződésre. Egyelemű szolgáltatásnak számít például a csak a szállást vagy egy 24 órát meg nem haladó – szállást nem tartalmazó – utazási csomag (repülőjegy és transzfer).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.