Nem a bíróság, hanem Péterfalvi Attila dönthet a lehallgatásokról

Majtényi László viszont úgy véli, hogy csak a bíróságok végezhetnének kormánytól független engedélyezést.

Vég Márton
2017. 08. 22. 3:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntekig lehet véleményezni a Belügyminisztérium előterjesztését, amely a nemzetbiztonsági törvényt úgy módosítaná, hogy a jövőben a kiemelt esetekben újságírót, parlamenti képviselőt és egyházi személyt csak úgy lehet lehallgatni, ha azt előzetesen a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is engedélyezte. Egyelőre nem tudni, hogy ha eljut a szavazásig, meglesz-e hozzá a kétharmados parlamenti többség, ráadásul többen még erősebb – bírói – kontrollt sürgetnek.

A kormányportálra feltett dokumentum általános indoklásából kiderül, hogy a kormány az Emberi Jogok Európai Bíróságának tavaly júniusban jogerőre emelkedett ítélete miatt kénytelen módosítani a jogszabályt.

A strasbourgi bíróság ugyanis kimondta, hogy a jelenleg az igazságügyi miniszter engedélyezési jogkörébe tartozó titkos információgyűjtést független szervnek kell engedélyezni vagy az engedélyezést kontrollálni.

Strasbourghoz az Eötvös Károly Intézet két munkatársa fordult, mert kifogásolták, hogy a Terrorelhárítási Központ bírósági engedély nélkül is végezhet titkos megfigyelést. A tervezet szerint az igazságügyi miniszternek a nemzetbiztonsági szolgálatoktól érkező előterjesztés átvételétől számított 24 órán belül kell a NAIH-ot megkeresni, a Péterfalvi Attila által vezetett hatóságnak pedig 48 órán belül kell dönteni az egyetértésről. A kiemelt eseteken kívüli, külső engedélyhez kötött ügyekben pedig ellenőrzési joga lesz a NAIH-nak: az igazságügyi miniszter határozatát 72 órán belül ellenőrizheti, és törvénytelenség esetén megszüntetheti a titkos információgyűjtést (lehallgatás, megfigyelés), és az adatokat töröltetheti. Az elfogadáshoz azonban a Fidesz és a KDNP frakciója mellett még szükség lehet ellenzéki szavazatokra. A Belügyminisztérium előterjesztését előbb a kormány tárgyalja majd, a parlament elvileg az őszi ülésszakban vitázhat és szavazhat róla, hatályba pedig csak a választások után, 2018 júniusában léphet.

Az Eötvös Károly Intézet (Ekint) elégedetlen a módosítással. – A semmihez képest valami, de a valamihez képest semmi – jellemezte lapunknak a Belügyminisztérium előterjesztését Majtényi László. Az Ekint elnöke úgy látja, a strasbourgi bíróság ítélete egyértelműen azt sugallja, hogy a kormánytól független szerv kritériumnak csak a bíróság felel meg. Úgy fogalmazott, nem lát észszerű indokot arra, hogy a kormány miért a NAIH-ot választotta, hiszen a hatóság nem tekinthető függetlennek, egyértelműen része a nemzeti együttműködés rendszerének. Majtényi László szerint azért is problémás a nemzetbiztonsági törvény tervezett módosítása, mert nem világos, hogy miért pont csak a képviselőket, az újságírókat és az egyházi személyeket emelik ki külön kategóriába.

Péterfalvi Attila nem lepődött meg, hogy Majtényi László nem tartja függetlennek az általa vezetett hatóságot. – A jogállam és a demokrácia szempontjából kiemelkedő jogszabályról van szó. Kézenfekvő megoldás volt, hogy a belügyminisztériumi előterjesztés a bíróság helyett a NAIH-ot választotta – mondta lapunknak Péterfalvi Attila. A NAIH elnöke szerint a nemzetbiztonsági ügyek mindig is kormányzati felelősségi körbe tartoztak, ezért más szempontok is érvényesülnek, mint egy büntetőeljárásban, ahol most is van bírói kontroll. Emlékeztetett: az alaptörvény szerint a személyes adatok védelméhez való jog érvényesülésében már eddig is volt utólagos ellenőrzési jogkörük, a tervezett módosítással pedig még komplexebb (előzetes és utólagos) jogkörük is lenne, ami a jogállamiság szempontjából szerinte kiemelkedő lépés. Péterfalvi Attila hozzátette, biztosan nagy terhet róna a hatóságra a megnövekvő ügyszám, amihez személyzeti és anyagi kompenzáció is szükséges lesz.

Megkérdeztük Molnár Zsoltot, az MSZP képviselőjét, a parlament nemzetbiztonsági bizottságának elnökét is a tervezett módosításról; szerinte elfogadható, hogy a NAIH-nak van szerepe az engedélyezési folyamatban, de úgy látja, a végső szót a bíróságnak kell kimondania. Ezért biztos abban, hogy a szocialista frakció nem fogja támogatni a módosítást.

Mindenesetre érdekes felidézni, hogy idén áprilisban jelentette be a NAIH: a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál (NBSZ) a vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően, alkotmányos módon történik a titkos információk gyűjtése. A hatóság a szakszolgálat vezetőjének felkérésére auditálta az NBSZ tevékenységét. A vizsgálat alatt a NAIH munkatársai játszották el a titkos információgyűjtés célszemélyeit. Megállapították azt is, hogy a szakszolgálat közreműködésével végzett megfigyelések során az engedély nélküli, tömeges adatgyűjtések kizárhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.