Trükközik a webáruház? Legyen határozott!

Nem ritka, hogy a meghirdetett ár végül mégsem elég a boltnak, vagy hogy a kért áru helyett mást akar adni.

Lándori Tamás
2017. 10. 09. 8:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára sokan használnak internetesár-összehasonlító oldalakat annak kiderítésére, melyik webáruház kínálja legolcsóbban a vágyott terméket. Miközben azt gondolhatnánk, hogy a világháló e vívmánya tiszta versenyfeltételeket teremt, a szolgáltatók egy része már arra is rájött, miként lehet kijátszani a rendszert, s hogyan nyerhető meg az árverseny még akkor is, ha a többieknél drágábban adja portékáit.

Egyes webshopok ugyanis fiktív áron töltenek fel hirdetéseket, akár több ezer forinttal olcsóbban, mint a versenytársak, ezzel az árkeresők első helyére ugranak. A potenciális vevők jó részét ezzel be is csalogatják a virtuális üzlettérbe. Azonban miután a felhasználó leadta a rendelést, rövidesen üzenet érkezik: a kért termék helyett valamiért csak egy gyengébb minőségű pótlékot tudnak szállítani – ugyanannyiért. A pofátlanabb cégek még azt is hozzáteszik, hogy – ha a vásárló ragaszkodik hozzá – viszik mégis az eredeti árut, de drágábban (többért, mint az ár-összehasonlításban utánuk következő versenytársak). A vevők egy része nyilván nemet mond az előnytelen ajánlatra, ám vélhetően sokan megalkusznak, például mert gyorsan van szükségük a kért árucikkre. Ezzel a trükkel a webáruházaknak olyanokat sikerül rábírniuk az üzletre, akik tisztességes árfeltüntetés esetén feléjük sem néztek volna. Egy közösségi oldalon közzétett gyors körkérdés nyomán úgy tűnik, az efféle trükközés egyáltalán nem ritka, a válaszolók jártak már így mobiltelefon-, karóra-, kutyatáp- vagy éppen nyomtatópatron-rendelésnél. Egyikük arról számolt be, hogy egy terméknél végigpróbálta a három legolcsóbb netes kereskedőt, és mindnél a fent leírt csapdába sétált.

„Sajnáljuk, de a megrendelésben foglalt árral a telefont nem tudjuk szállítani, mivel az ilyen készülék piaci ára magasabb” – írta egy elektronikai bolt, mintha nem ők adták volna meg honlapjukon az árat, vagy mintha a „piaci ár” valami kötelező hatósági minimumár lenne. Az ár-összehasonlító oldalakon a boltról írt visszajelzések alapján nem egyszer fordult ez elő a gyakorlatukban. Az árelírás mellett a készlethiányra szokás még hivatkozni.

Az áruházak közben olyan általános szerződési feltételek (ÁSZF) mögé bújnak, amelyek szerint – a vételár visszatérítése mellett – jogukban áll visszautasítani a rendelést; illetve sem a megrendelés, sem annak visszaigazolása nem minősül ajánlattételnek (az ugyanis az a törvény szerint kötő erővel bír). Csakhogy hiába írják az ÁSZF-be, hogy valami nem ajánlattétel, ha valójában az – a polgári jogban ugyanis a jognyilatkozatokat a tényleges tartalmuk, és nem a rájuk aggatott elnevezés szerint kell megítélni. A tisztességtelen szerződési feltételek pedig érvénytelenek.

– Álláspontunk szerint is tisztességtelen ez a gyakorlat – mondta a Magyar Nemzetnek az említettek kapcsán a Fogyasztóvédő Egyesületek Országos Szövetsége részéről Kispál Edit szóvivő. Tapasztalataik szerint azok előtt, akik határozottan lépnek fel, meghunyászkodnak a cégek, és teljesítik az eredeti rendelést – ezért nem jutnak el az ilyen ügyek a versenyhatósághoz vagy más szervhez. Így hát a tanácsuk ez: aki ilyen helyzetbe kerül, legyen erélyes, határozott vagy – ha ez nem segít – forduljon a békéltető testülethez. A gyakorlat egyébként nem-csak a fogyasztókat, de a tisztességes konkurenseket is megkárosítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.