Tarlós István: Csacsiság több buszt követelni

A közlekedés az elkövetkező időszakban kétségtelenül nehézségeket fog jelenteni – szögezte le.

Marosi Adrienn
2017. 11. 02. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedés az elkövetkező időszakban „kétségtelenül nehézségeket fog jelenteni”, a helyzet megkönnyítése érdekében a lakásokba részletes tájékoztatót juttatnak el az alternatív útvonalakról, lehetőségekről – mondta Tarlós István főpolgármester a 3-as metró vonalának november 6-án kezdődő felújításáról tartott csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Hozzátette, hogy a 2-es metrót öt évig újították fel, melynek során csak nyáron dolgoztak, és „műszakilag csonka felújítás volt”. A szerelvényeket nem is biztosították, és majdnem csak a fele a vonal hosszúsága a 3-as metróéhoz képest – emelte ki.

Mint mondta, néhány nap múlva elkezdődik az M3-as vonal északi szakaszának teljes körű korszerűsítése, a felújítás országos szinten is kiemelkedő beruházás.

„Volt ez a hétévezés, hogy hét éve van ez a kormány. De nem hét évünk, hanem szűk két évünk volt a felújítás elkezdésére, miután a kormány két éve vette át a BKV adósságállományát” – jelentette ki, és hozzáfűzte, hogy amíg ez fennállt, a kötelezettségvállalás fedezet nélküli lett volna. „Nem hét év, kettő év telt el 2015 óta” – hangsúlyozta Tarlós István.

Elmondta, hogy az M3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító vasúti rendszere, építési hossza 17,3 kilométer, a vonalon 120 méter hosszú szerelvények futnak. „Közlekedési főgerincről kell beszélnünk”, felújítását nem lehet észrevétlenül lebonyolítani – szögezte le a városvezető. Évekig közlekedési fennakadásokra lehet számítani, de ha semmilyen nehézséggel nem kellene megküzdeni, az „nem kevesebbet bizonyítana, mint hogy a 3-as metró teljesen felesleges” – jelentette ki.

A főpolgármester kitért arra is, hogy a metróvonalhoz szükséges síneket beszerezték, és aláírták a műszaki ellenőri, illetve egyéb mérnöki feladatok ellátására szolgáló szerződést is. Hozzáfűzte, hogy felszíni munkálatok mára lényegében befejeződtek, és a BRFK közreműködésével nemcsak a buszpótlást szervezték meg, hanem az alternatív útvonalakat is meghatározták.

„Miért az északi szakasszal kezdünk?” – tette fel magának a kérdést. Szavai szerint alátámasztható árajánlatok érkeztek, és a beruházás annyival előbb fejeződik be, amennyi az északi szakasz kivitelezési ideje. Ezzel párhuzamosan elkezdődik az alagútrendszer korszerűsítése, emiatt csúcsidőn kívül a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják az utasokat, és a hétvégén is vágányzár lesz érvényben. A középső és déli szakasz felújítására új közbeszerzési eljárás indul, de „most van időnk”, alátámaszthatatlan ajánlatokat a bírálóbizottság továbbra sem fog elfogadni – szögezte le Tarlós.

A főpolgármester hangsúlyozta: a pótlás ideje alatt a megszokottnál kilencvennel több autóbusz jár majd a fővárosban. „Csacsiság több buszt követelni”, nem ezen múlik, negyvenöt másodpercenként indul busz, ennél kevesebb idő alatt ezt „fizikailag nem lehet lebonyolítani”.

Azzal kapcsolatban, hogy lesznek-e felszíni közlekedési problémák, azt mondta: a metró maximális kapacitással óránként negyvenezer utast tud utaztatni. Busszal ennek hatvan-hetven százalékát lehet kiváltani, további húsz százalékot villamosvonalakkal, a maradékot pedig alternatív elkerülő útvonalakkal váltanának ki. Tarlós István megjegyezte: az anyagi lehetőségek határáig a lehetséges minőségi fokozatú biztonságos utazási lehetőségek biztosításáról gondoskodnak a mozgáskorlátozottak számára.

Ezt követően Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta: a sajtótájékoztató közben elromlott egy metró a 2-es metró alagútjában, tehát „a teljesen új Alstom szerelvények is el tudnak romlani”. A vonalon azóta egyébként már újra menetrend szerint zajlik a közlekedés.

Kérdésre válaszolva Bolla közölte: nem szeretnének egy harmadik sikertelen tendert, folyamatban van a szakmai álláspontok egyeztetése. Kiemelte, senkit sem bocsát el a BKV, legföljebb alternatív feladatokat adnak egyes munkatársaknak.

Később Horváth Csaba, azt MSZP fővárosi képviselője sajtótájékoztatón azt mondta, ha lenne elég busz és buszvezető, akkor nagyobb buszmegállók kialakításával mindenkit el lehetne vinni – írja az MTI. Az a tény, hogy csak az utasok kétharmada fél fel a buszokra, nyílt beismerése annak, hogy Tarlós István főpolgármester és munkatársai alkalmatlanok arra, hogy megtervezzék a felújítást és megszervezzék a pótlást – jelentette ki az ellenzéki politikus.

A felújítás véleménye szerint csak egy nagyobb fajta takarítás és rozsdamentesítés, hiszen nem cserélik le a nyolcvanas években beszerzett biztosítóberendezéseket, nem épülnek új kijáratok, és a megállók majdnem felét nem is akadálymentesítik. További problémának nevezte, hogy szerinte nem az a legsürgősebben felújítandó és legveszélyesebb szakasz, ahol a munkálatok kezdődnek. Kiemelte: Nyugat-Európában arra törekednek, hogy a felújítások a lehető legkisebb fennakadást okozzák, ezért ott például egyszerre csak egy-két megállót szoktak lezárni. Kitért arra is, hogy Tarlós István állításával szemben a 2-es metró felújítása nem öt, hanem három évig tartott, és valóban csak nyáron zárták le a vonalat, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozza az utasoknak.

A fővárosi MSZP azt követeli, hogy a jelenlegi ár harmadával csökkentsék a budapesti tömegközlekedési bérletek árát, ha a 3-as metrót pótló buszok csak az utasok kétharmadát tudják elvinni – mondta Horváth Csaba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.