Fel kell készülni arra, hogy a költségvetésnek kell majd helytállnia a Gyurcsány–Bajnai-kormányok, illetve az MSZP–SZDSZ-vezetés alatt elkövetett, a 4-es metróberuházást és az Alstom-járműbeszerzést érintő szabálytalanságokért - mondta az MTI-nek Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára.
A helyettes államtitkár emlékeztetett, az Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) „az elmúlt évtized legjelentősebb korrupciós botrányát” tárta fel, amikor súlyos szabálytalanságokat és uniós pénzekkel visszaélést állapított meg a 4-es metróberuházással összefüggésben. A vizsgálat során kiderült, hogy 167 milliárd forintot „elloptak, elcsaltak, vagy nem megfelelően használtak fel”, ezért több büntetőeljárás is folyamatban van.
Ennek következményeként Magyarországgal szemben az Európai Bizottság akár 60-70 milliárd forintos pénzügyi korrekciót is megállapíthat, és ezzel a költségvetésnek számolnia kell. Ez jelentős összeg, amely nagyságát tekintve például a családi pótlék négy hónapra vonatkozó vagy a gyes több mint egész évre tervezett előirányzatával egyezik meg – érzékeltette Banai Péter Benő.
Bár az ügy még nincs lezárva, az Európai Bizottság esetleges elmarasztaló döntése miatt természetesen semmiféle ellátás vagy kifizetés sem kerülhet veszélybe – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette: a kormány nem vitatja az uniós hatóságok megállapításait, azonban mindent megtesz a büntetés mérséklésére.
A 2018-as költségvetésben a szankció érvényesítése esetére el kell majd különíteni egy összeget, ám ez nem befolyásolhatja a családtámogatások, az oktatási vagy szociális kiadások tervezett mértékét.
Banai szerint esetleges korrekció miatt a politikai felelősség egyértelműen a baloldali kormányokat és a 2010 előtti budapesti városvezetést terheli – ezt a metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport jelentése is megállapítja –, míg a pénzügyi következmények a jelenlegi kormányt állítják kihívás elé.
A nyomozóhatóságok az Alstom-ügyben 2011-ben indított büntetőeljárást most éppen december 3-ai határidővel folytatják. A metrószerződések ügyében 2010-ben elrendelt nyomozást korábban már lezárták, ám az OLAF-jelentés alapján Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feljelentése alapján az idén januárban kezdődött eljárást legutóbb 2018. január 28-ig meghosszabbították.