Tarlós István: Nem rozsda, hanem olajfolt volt a felújított metrón

A főpolgármester azt is elmondta, hogy indulnak a csillaghegyi öblözet árvízvédelmi munkálatai.

MTI
2017. 12. 08. 11:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István azt mondta: jövőre megvalósul az Aranyhegyi-patak árvízvédelme és a pünkösdfürdői védmű magasítása. A Barát-patak torkolatánál azonban nem biztos, hogy a fővárosnak kell megépítenie a védművet, mivel az Budakalász és Pomáz érdeke – tette hozzá.

A főpolgármester azt mondta, hogy a Dunával párhuzamos – római-parti – védmű nyomvonaláról néhány hónapig még folytatható vita. A főváros felkért egy „tudós társaságot”, amelyben három egyetemi tanszék, a vízügyi főigazgatóság, valamint a tájépítészek egyik professzora is részt vesz. A testület tagja „három olyan megkérdőjelezhetetlen szaktekintély, akiket annak idején Lányi András ( ) próbált felhasználni a tiltakozók ügye érdekében” – fogalmazott.

A grémium feladata, hogy vitassa meg a római-parti védmű nyomvonalának „szakmai státusát és követelményeit”, és adjon szakmai véleményt – mondta Tarlós István. Kitért arra is, hogy a part menti nyomvonalat támogatók és ellenzők képviselői is részt vehetnek majd megfigyelőként a grémium megbeszélésein.

Közölte azt is, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek megbízott egy mélyépítési tervezőcéget, hogy készítsen még egy részletes összehasonlító szakvéleményt a Nánási út – Királyok útjai nyomvonalra.

A 3-as metró felújításáról szólva a főpolgármester közölte: az északi szakasz felújított állomásainak műszaki átadás-átvételére jövő decemberben kerülhet sor, ezután következnek majd a déli, végül a középső szakasz állomásai. Az utóbbiakra vonatkozó tenderek valószínűleg jövő év elején fognak megjelenni, a szerződéskötések 2018 nyarára várhatók. A déli szakasz állomásain a munka 2018 harmadik negyedévében indulhat, és tizenhat hónapig tart, a középső szakaszon pedig legkorábban 2019 negyedik negyedévében kezdődhet meg az állomások felújítása – közölte.

Tarlós István kitért arra is, hogy „az egyesek által annyira vágyott” kaotikus állapotokkal, illetve „a budapesti ( ) közlekedés teljes összeomlásról felépített ( ) vízióval ellentétben a közvélemény megelégedésével zajlik” a metrópótlás.

A felújított orosz metrókocsik állítólagos rozsdásodásáról azt mondta, hogy az nem rozsda, hanem a mosásnál ottmaradt olajfolt.

Tarlós István szólt a 2021-ig megvalósítható nagyprojektekről is. Ezek között említette a Lánchíd és a Várhegy-alagút felújítását, amely huszonkilenc hónapot vehet igénybe, és 2018 harmadik negyedévben kezdődhet meg.

Várható a BAH-csomópont felüljárójának felújítása is; ennek az átfutási ideje tizennégy hónap, és 2018 második negyedévében kezdődhet – mondta. A főpolgármester hangsúlyozta, mindenképpen el akarják kerülni, hogy miközben zajlik a metrófelújítás, a Lánchidat, a Váralagutat és a BAH-csomópontot is egyszerre zárják le.

A tervek között szerepel a rakparti aluljárók felújítása, valamint a belvárosi és városligeti távfűtővezetékek átépítése is – közölte.

Kérdésre válaszolva jelezte, hogy a Bálna Budapest kereskedelmi és kulturális központ eladásából befolyó összeget fejlesztési célokra szánják. „Nem elképzelhetetlen, hogy ennek valamennyi hányadát akár” akadálymentesítésre fordítsák a 3-as metró felújítása során, ha nincsen jogi akadálya – jelentette ki.

A hajléktalanokról szólva Tarlós István azt mondta, hogy ma gyakorlatilag csak az nem kap hajléktalanellátást, aki nem kéri, nem akarja vagy nem hajlandó igénybe venni.

A főpolgármester egyúttal tűrhetetlennek nevezte, hogy a főváros „frekventált pontjai ne legyenek funkcionális használatnak megfelelő állapotban”. Ahol több százezer ember megfordul naponta, például a metróállomások aluljáróiban, ott rendnek kell lenni – jegyezte meg.

Tarlós közölte, januárban a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a máltai szeretetszolgálat, valamint a alapvető jogok biztosa bevonásával tanácskoznak majd arról, hogy mi a teendő az ügyben. „Emberséges megoldást akarunk, a hajléktalanellátás feltételeit tovább akarjuk javítani, de a városban rendet is akarunk” – hangsúlyozta.

Rámutatott arra is, hogy a fővárosi kezelésű közterületeken továbbra is szabálysértés életvitelszerűen tartózkodni, hiszen az Alkotmánybíróság a hajléktalanrendeletnek ezt a részét korábban nem semmisítette meg, csak a kerületek rendelkezéseit tartalmazó mellékletét. A szabálysértési törvény szerint közérdekű munka, ha pedig valakit hat hónapon belül már kétszer felelősségre vontak emiatt, elzárás is kiszabható. A főpolgármester úgy fogalmazott, hogy „a főváros eddig nem élt ezzel a lehetőséggel, de meg kell fontolni, ne éljünk-e vele a jövőben”.

A sajtótájékoztatón részt vett Morva Emília, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közép-magyarországi régióvezetője, aki elmondta: senkinek nem kell azért az utcán maradnia, mert nincs a hajléktalanellátásban hely. Közölte, Budapesten a szállásokon 5500 ágy van – a kihasználtságuk most 70-80 százalékos –, és 41 utcai gondozói szolgálat működik.

Kitért arra is, hogy a főváros 20 millió forintos segítségével a hajléktalanok fertőtlenítő fürdetését végző intézmény szolgáltatása, amely nyár közepe óta szünetelt, január végétől egy új helyen újraindul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.