„Az OLAF nem hozott határozatot, egyelőre semmilyen határozat nincs arról, hogy vissza kellene bármit is fizetni” – mondta a budapesti főpolgármester az ATV Egyenes beszéd című műsorában a 4-es metró beruházását érintő vizsgálattal kapcsolatban csütörtök este.
A dokumentumban van 77-78 megállapítás, amelyet Tarlós István szerint első lépésben megfelelő tónusban kell vitatnia Budapestnek, erre van törvényes jogorvoslati lehetőség.
Kósa már tudja, hogy kik a felelősök
A Fidesz frakcióvezetője szerint már most meg lehet mondani, kiket terhel politikai felelősség az elmúlt évtizedek legnagyobb, a 4-es metró beruházása körüli korrupciós botrányáért. Kósa Lajos péntek reggel a TV2 Mokka című műsorában a 2010 előtti kormányfők közül Medgyessy Pétert, Gyurcsány Ferencet és Bajnai Gordont sorolta ide.
A frakcióvezető szerint Demszky Gábor korábbi főpolgármester és egykori helyettese, Hagyó Miklós is „egészen biztosan felelősek” az ügyben. Kósa Lajos kitért arra, hogy 2010 után a főváros új, Tarlós István irányította vezetése „a kormány aktív támogatása mellett próbálta menteni, ami menthető”.
Mint mondta, a politikai mellett büntetőjogi felelősség is van, ennek megállapítása a hatóságok feladata. (MTI)
A főpolgármester – ahogy a kormány is –egyetért a jelentés megállapításainak jelentős részével.
Tarlós elődje szerepéről is szót ejtett. Elmondta, hogy Demszky Gábor büntetőjogi felelősségének megállapítására ő nem hivatott, nem kompetens, de olyan nincsen, hogy egy polgármesternek ne legyen politikai felelőssége azért, ami az általa 20 évig vezetett városban történt. Az alkalmasság és alkalmatlanság kérdését is felveti a problémakör, „egy-két ügyet át lehet vinni egy főpolgármester háta mögött, de hogy 77 problémát nem vesz észre éveken keresztül? Akkor hol a szürkeállomány, amit annyi évig hallottunk?” – vetette fel.
Kijelentette: az OLAF tett megállapításokat, vannak olyan elemek, amelyek felvetik a korrupció és a csalás gyanúját, ilyen például az Alstom és a Siemens. Ezeket a szerződéseket egytől egyig 2009-ig kötötték, azt az ötöt, ahol a legkomolyabb problémákat észlelik, még a 2006-os választások előtt kötötték meg – közölte Tarlós, de hozzátette: ezeket az ügyeket nem hajlandó kommentálni, mert nem tudja, mi történt. Hogy hány esetben állapítanak meg bűncselekményt a hatóságok, még kérdéses.
– Az OLAF-jelentésben 2003-tól vannak dátumok, az új városvezetés módosított szerződéseket, ezzel 30 milliárd forint körüli értéket visszaszereztünk a városnak. E módosításokat meg sem említi a jelentés, nincs baja velük a szervezetnek – mondta a főpolgármester.
2010 után egy ügy van, amelynek az alapszerződése kerülhet abba a kategóriába, amely legsúlyosabb, ez az ellenőrző mérnök szerepköre, amelyben ráadásul az új városvezetés szüntetett meg egy súlyosan korrupcióveszélyes állapotot – tette hozzá.
A 4-es metró beruházás Tarlós István szerint 406 milliárdba került, majdnem 50 milliárddal kevesebbe, mint amennyiről eddig beszéltek.