Jelentős változások figyelhetők meg a hazai oktatási rendszerben a résztvevők számát illetően az Oktatási Hivatal statisztikái szerint. Az adatokból az látszik, hogy a felsőoktatásban erősen hullámzott a létszám az elmúlt húsz évben, a köznevelésben viszont a demográfiai változások miatt folyamatos a csökkenés.
A héten indult tanévben 326 ezer óvodás, 727 ezer általános iskolás és 490 ezer középiskolás részesül nevelésben, oktatásban. A több mint másfél milliós köznevelési összlétszám csaknem négyszázezerrel kevesebb, mint amit az ezredfordulókor rögzítettek, vagyis a 2000/2001-es tanévhez képest húsz százalékkal kevesebb a gyermek az oktatási rendszerben. A legtöbb tanuló 1980-ban járt iskolába és óvodába, az összesített létszám akkor meghaladta a kétmilliót. A csökkenés legnagyobb mértékben az általános iskolás korosztályt érinti, ebből a korosztályból 218 ezer gyerek „tűnt el” 2001 és 2019 között. Az óvodások száma 320 és 340 között ingadozott az elmúlt két évtizedben, vagyis nagyságrendileg nem változott.
A hároméves kori kötelező óvodakezdés bevezetésének köszönhetően azonban 2016 óta felfelé ível a létszámgörbe, mára 15 ezerrel vannak többen az intézményrendszerben, mint három tanévvel ezelőtt. A középiskolákban nem szembetűnő a változás.
A felvételiken nagy népszerűségnek örvendő hat- és nyolcosztályos speciális gimnáziumokat külön is listázta az OH, ezeket évente átlagosan 25-27 ezren választják, ami viszonylag állandó érték. A fenntartók szerinti összehasonlításból pedig az is kiderül, hogy legnagyobb mértékben az egyházi iskolába járók köre bővült: míg 2000 szeptemberében alig több mint 11 ezren választottak felekezeti oktatást, 2017-ben már tízszer annyi gyerek tette ugyanezt. A külföldi állampolgárságú diákok számában nem mutatkozik jelentős változás, 2001 óta tízezerről 12 ezerre nőtt a létszámuk.

Fotó: Havran Zoltán
Ami a köznevelés intézményeit illeti, a múlt tanévben 6534 intézmény működött, 10 472 feladatellátási hellyel. Ehhez képest a 2001-es tanévben még 8905 intézmény oktatott, 10 680 feladatellátási helyen. A változások fő oka elsősorban szerkezetváltás, összevonás volt, hiszen a telephelyek maradtak, tehát nagyságrendileg ugyanannyi helyszínen érhető el iskola és óvoda, mint húsz éve.