A korlátozások idején sem csökkent az ittasan vezetők száma

A rendőrök a kijárási korlátozások szabályainak ellenőrzése mellett az általános érvényű, például az ittas vezetésre vonatkozó törvények betartatására is odafigyelnek. A koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzeti korlátozások óta most volt az első olyan hétvége, amikor 100 fölé emelkedett a súlyos sérülésekkel járó balesetek száma, három ember életén már nem lehetett segíteni.

Végh Attila
2020. 05. 14. 12:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az elmúlt napokban 65 sofőrnek vonta be Magyarországon a rendőrség ittas gépjárművezetés miatt a jogosítványát. Hajdúböszörményben ittasan okozott súlyos balesetet egy autós, akinek már korábban bevonták a jogosítványát. Tiszaroffon részegen lopott el egy motort egy tolvaj, amivel aztán fel is borult. Miskolcon tizenkilenc ittas sofőrt, Sopronban hetet fogtak el a rendőrök, hárman közülük balesetet is okoztak. Ajkán a szeszes ital mellett drogot is fogyasztott az a fiatal férfi, aki aztán autójával az árokba hajtott, Csongrádon le akart lépni a zsaruk elől egy részeg autós. A csúcstartó egy hódmezővásárhelyi testvérpár, akiket egy éjszaka során négyszer fogtak meg a rendőrök ittas gépjárművezetés gyanújával, négy különböző autót vezettek részegen.

A rendőrök nem csak a koronavírus veszélyhelyzeti korlátozások előírásainak betartására figyelnek oda most sem. A sebesség ellenőrző berendezések is kint vannak az utakon, a második májusi hétvégén. A kijárási korlátozások enyhítése folytán megnőtt a forgalom a vidéki utakon. A rendőrkapitányságok közlekedési járőrei csak az elmúlt hétvégén átlagosan megyénként 120-130 gyorshajtóval szemben intézkedtek. Nőtt az extrém sebességtúllépések száma is, Szeged közelében egy autós 90 helyett 175-tel ment, ő százeres nagyságrendű bírságra számíthat a szabálysértési eljárás befejeztével.

Bánszegi Rebeka pszichológus szerint közlekedéspszichológiai eredmények igazolják, hogy még a legrutinosabb járművezetők egy része, egy szünet után – legyen az betegség vagy tiltás miatti kényszerű kihagyás, útlezárás-kerülőút megszűnése, forgalmi dugó vagy éppen kijárási korlátozás feloldása – sokkal könnyebben szegi meg a szabályokat, csökken a vezetők szociális érzékenysége, túlzott lesz a magabiztosság. Az átlagosnál még mindig kisebb forgalom miatt – hisz a külföldi polgárok járművei gyakorlatilag eltűntek az utakról – megnő a magabiztosság, vakmerőbbek lesznek a sofőrök, ami a gyorshajtás mellett megsokszorozza egy baleset bekövetkeztének lehetőségét. A koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzeti korlátozások óta most volt az első olyan hétvége, amikor 100 fölé emelkedett a súlyos sérülésekkel járó balesetek száma, három ember életén már nem lehetett segíteni.

A rendőrök szerint a kijárási korlátozások enyhítése mellett a jó idő, a szabadságvágy, a gyér forgalom vezet ahhoz, hogy néhány sofőr nem veszi figyelembe a sebességkorlátozásokat, üres az út, nyomja a gázt. A baleseti statisztikák szerint a halálos áldozatot követelő karambolok több mint háromnegyedénél főszerepet játszik a gyorshajtás. A rendőrség tart attól, hogy a kijárási korlátozások teljes, Budapestet és Pest megyét érintő könnyítésével megnő a forgalom nemcsak a főváros, hanem az üdülőövezetek felé vezető utakon is, ezért az erők átcsoportosításával, a járványveszély csökkenésével a közlekedés ellenőrzésére fektetnek majd nagyobb hangsúlyt.

Horváth János igazságügyi közlekedési szakértő szerint a karantén, a veszélyhelyzeti korlátozások miatti térvesztés, a vendéglátóhelyek – mint közösségi helyek is – bezárása miatt olyanok is rendszeresen tartottak s fogyasztottak otthonaikban alkoholt, akik korábban csak sátoros ünnepeken, kínálásra raktároztak a kamrában szeszes italt. A veszélyhelyzeti korlátozások során nem csökkent az ittas járművezetők szám. A szakértő szerint ennek az egyik oka az, hogy a meggyérült fogalomban a rendőrség sokkal több autóst tudott ellenőrzés alá vonni, a részeg sofőrök nem számíthattak arra, megússzák a szondáztatást. A másik oldal viszont mégis abban bízott, hogy a zsaruk nem a sofőrökkel vannak elfoglalva, egy-két sör még belefér, „úgyis csak a szomszédba megyek át!” Olyanok is ittasan ültek a volánhoz, akik korábban ezt sosem tették volna meg, többen azzal magyarázták, mire kivárták hogy elmehessenek a boltba, leszaladt egy sör, vagy hogy összeveszett az asszonnyal, ivott, tudta hogy nem szabadna, de nem bírta már otthon, el kellett jönnie.

Súlyosan ittas állapotban levő sofőrrel nem találkoztak a hétvégén a rendőrök, de a magyar törvények szerint az alkoholos befolyásoltság alatti járművezetés terén a nulla tolerancia elve érvényesül. Pausz Ferenc, a BRFK közlekedési rendőreinek egykori vezetője, a Magyar Polgárőr Szövetség közlekedésbiztonsági szakértője szerint az ittas járművezetés alapproblémája, hogy ez soha nem véletlen, pillanatnyi figyelemhiány okozta jogsértés. A legkisebb mennyiségű alkohol is tompítja a reakcióidőt, megosztja a figyelmet, ugyanakkor magabiztosabbá teszi a máskor óvatos és elővigyázatos vezetőt is. Egy átlagos testalkatú, középkorú férfi egy üveg sör vagy egy pohár bor elfogyasztása után még legalább három óráig nem vezethet, égetett szeszek, nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztása után ez az idő hatványozódik.

A karantén, az összezártság, a veszély, de még a vészhelyzet sem lehet indok arra, hogy bárki is alkohollal a szervezetében vezessen autót vagy motorkerékpárt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.