Jégveszélyre lehet számítani ma éjjel és holnap reggel az utakon

Ónos eső miatt több megyében is veszély leselkedik az autósokra, jégpáncéllá válhatnak az utak. A szakértő szerint a jegesedés és a csúszás veszélyét csak a megelőzéssel, az óvatossággal, a fokozott koncentrációval lehet csökkenteni.

Végh Attila
2020. 12. 02. 12:34
Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerdán délutántól és kora estétől délnyugaton (Somogy, Zala, Alpokalja) gyenge hószállingózás kezdődhet. Akár késő estig, éjfélig is havazásra kell számítani ezeken a területeken, ugyanakkor késő estétől a csapadék formája az ország nyugati és északi megyéiben is több helyen fagyott esőre, majd ónos esőre vált. Az említett tájakon csütörtök reggelre akár több milliméternyi ónos eső is hullhat, ami jégpáncéllá változtathatja az útfelületet. Az Országos Meteorológiai Szolgálat figyelmeztetést adott ki, a nyugati megyékre a sárga riasztás is érvényes. A közútkezelők és az önkormányzatok kötelessége gondoskodni az utak csúszásmentességéről, de a balesetek elkerülése érdekében a járművek vezetőit is óvatosságra intik a szakértők.

Fotó: OMSZ

A jég, a jeges út ellen nincs ellenszer, nincs olyan vezetéstechnikai trükk, amivel a csúszás kivédhető, a megcsúszott járművet a tehetetlenségi erő sodorja magával. Lengyel János közlekedés-biztonságtechnikai igazságügyi műszaki szakértő a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy

a jegesedés és a csúszás veszélyét csak a megelőzéssel, az óvatossággal, a fokozott koncentrációval lehet csökkenteni. Az ijedtség és a pánik csak fokozza a balesetveszélyt, előre fel kell készülni a vészhelyzetre, ebben segít a meteorológiai előrejelzés is.

A szakértő hozzátette, hogy a téli közlekedési körülmények között a havas, latyakos, jégbordás vagy ónos esőtől csúszós utak, járdák, burkolatok nemcsak az autósoknak, hanem a gyalogosoknak is lelassult közlekedést, parkolási, megállási gondokat, egyéb veszélyeket, kellemetlenségeket jelentenek. A statisztikák szerint évente átlagosan ötven-hatvan olyan nap van, amikor a települések közútjaira hullott csapadék eltávolításáról, az utak síkosság-, fagyás- és csúszásmentesítéséről gondoskodni kell. Ez a zord, gyorsan változó időjárás következtében olykor késhet, így a járművezetőknek is óriási a felelőssége a téli balesetek megelőzésében.

Lengyel János szerint a legfontosabb, hogy a téli időjárási viszonyok között a sofőr soha ne vezessen rutinból, maradjon éber, számítson arra, hogy a következő kanyarban már megváltozhat az útfelület, haladjon lassabban és tartsa uralma alatt a gépkocsit. Ez a biztonságos téli vezetés három fő eleme. Kiemelte, hogy a sofőrnek folyamatosan összpontosítania kell az útviszonyok mellett a biztonságos követési távolságra is, előre elkerülve ezzel egy, a csúszós-jeges úton életveszélyes hirtelen fékezés eshetőségét. Lefagyott úton az elinduláskor a megcsúszás elkerülése miatt alapvetően fontos a fokozatos gyorsítás. Ha a kerekek mégis megcsúsznának, magasabb fokozatba kell váltani, csökkentve a kerekekre ható erőt, így nem sodródik ki a jármű.

Hasznos tanácsok a rendőröktől

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz. A ködlámpa nagy ködben, esőben, hóesésben hasznos, mert javítja a láthatóságot, viszont amint javulnak a látási viszonyok, le kell kapcsolni, mert nagyon zavarja a mögöttes forgalmat, és erős fénye miatt megtévesztő, összekeverhető a féklámpával. Ez a hátsó ködzáró fényre is igaz. Ennek fényereje nagyobb, mint a helyzetjelző lámpáé, ezért is észlelhető nagyobb távolságból.

Csúszós úton a gépjárművezetőknek számolni kell azzal, hogy mind a megállás, mind a kanyarodás komoly koncentrációt igényel, de még az egyenes haladás is nagyobb óvatosságot követel. Amennyiben az autó fara elkezd oldalra enyhén kitörni, finom ellenirányú kormánymozdulattal érdemes korrigálni.

Téli úton kerülni kell az előzést, és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést, nem a száraz úton megszokott rutinsebességgel. Csúszós útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempóból! Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás. Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék. Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására!

A rendőrség folyamatos járőrözésekkel figyeli az utak síkosságát, azonnal jelezve, ha ilyen felületet észlel, ahol a mentesítésig megkülönböztető fényjelzéssel vagy akár lezárással is figyelmeztethetik az autók vezetőit a veszélyre. Az aktuális közlekedési, időjárási és útviszonyokról az ORFK honlapján adnak napra kész tájékoztatást, illetve vezetéstechnikai, baleset-megelőzési tanácsokat. Az országos úthálózat nagy részének tisztán tartásáért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a felelős, akik szezonális tájékoztatásuk szerint megfelelő jégmentesítő anyaggal, ennek kiszórására alkalmas speciális járművel és megfelelő személyzettel vágnak neki a 2020–2021-es téli hónapoknak.

Fotó: MTI

Az utak téli csapadéktól, fagyástól történő mentesítési munkáinak elvégzése az adott út kezelőjének kötelessége. A módszerek között a felületérdesítést és az olvasztásos eljárást is alkalmazzák, fűrészpor, mulcs, homok, fahamu, faforgács vagy a gránitkő zúzalék is kerülhet a csúszós útfelületre. Az út tisztaságáért felelő szervezet vagy tulajdonos döntése, milyen anyagot használ, a hatékony csúszásmentesítés mellett a környezetvédelmi szempontok is fontosak.

A Magyar Mérnöki Kamara szerint az EU tagországaiban nincs egységes szabályozás a felhasználható anyagokról, mégis célszerű lenne a biztonságos megoldást jelentő és környezetbarát anyagok szakhatósági meghatározása. A sok helyen már betiltott útszórósó helyettesítésére szóba jöhet többek között a zeolit, a zeocal, a kalcium-klorid-pehely, de ígéretes szerként tartják számon az acetátokat is. Az alternatív csúszásmentesítő anyagok viszonylag drágák, és nem valószínű, hogy a közeljövőben mindenkinek könnyen elérhetővé válnak, addig marad a jól bevált, homokkal kevert, így kevésbé környezetszennyező só, a lényeg a balesetveszélyes helyzet megszüntetése.

Jégmentesítés a járdákon

Míg az úttest burkolatának tisztításáról az út fenntartójának, a járda tisztán tartásáról az ingatlan tulajdonosának, kezelőjének, használójának kell gondoskodnia. Ha a járda mellett zöld sáv is van, az úttestig terjedő teljes terület letakarítása az ő feladata. A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) kormányrendelet 2010. szeptember 1-jén hatályba lépett bekezdése előírja, hogy belterületi közterületen – az úttest kivételével – a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti. Ez azt jelenti, hogy kiemelt figyelmet kell fordítani a síkosság-mentesítési munkák során a kerékpárutak, a gyalogutak, a gyalogjárdák és a várakozóhelyek mentén lévő növényzet (fasorok, cserjék) védelmére, már nem lehet sót használni, a kloridhatást minimálisra kell csökkenteni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.