– A tervek szerint április 7-én térhetnek vissza az óvodákba és az iskolákba a gyerekek. A jelenlegi vírushelyzetben mennyire látja tarthatónak az időpontot? Elképzelhető olyan forgatókönyv, hogy az egész tanévet digitálisan zárják?
– Kizártnak tartom, hogy a tanév végéig így maradjon a digitális munkarend, de kell ahhoz némi optimizmus, hogy az április 7-i nyitást kőbe vésettnek vegyük. Jelenleg valószínűbb, hogy a jelenléti nevelés és oktatás visszaállítása kitolódhat egy kicsit, de ehhez is látni kell a következő két hét fejleményeit. Mi természetesen azt szeretnénk, ha minél előbb visszatérhetnének a diákok a köznevelési intézményekbe, amint erre lehetőség lesz.
– Az érettségifelkészítők, személyes konzultációk lehetőségét mennyien veszik igénybe? Mi az oka, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) megengedi ezeket a konzultációkat, az innovációs tárca pedig nem? A technikumokban érettségizők így nem kerülnek hátrányba a gimnazistákhoz képest?
– A köznevelés és a szakképzés két külön oktatási alrendszer, eltérő protokollok voltak érvényben eddig is a járványügyi védekezést illetően, más a képzés struktúrája is. A köznevelési intézményekben már tavaly november 11. óta zajlanak a kiscsoportos felkészítők az érettségire, amelyek a tanulók visszajelzései szerint is hatékonyak és szükségesek. A résztvevők számáról nem vezetünk nyilvántartást, de a középiskolák döntő többsége élt az ilyen foglalkozások lehetőségével, ez eddig nem okozott a járványban kimutatható esetszám-növekedést a végzős évfolyamokon, sehol nem alakult ki emiatt gócpont.
– Meglesznek a szóbeli számonkérések?
– Január óta ostrom alatt állunk, hogy könnyítsünk a vizsgákon. A nagy kérdés az, hogy egyáltalán könnyítés-e a diákoknak az, ha nem lesz szóbeli. Technikailag persze egy vizsgaalkalom kevesebb, mint kettő, de nagyon sokan vannak, akik szóban eredményesebbek, mint írásban, és számukra a szóbeli vizsga kifejezetten jó javítási lehetőség, ez főleg igaz például az idegen nyelvre. Tavaly is csak az írásbeli időpontjáig volt népszerű, hogy nem lesznek szóbelik, de azután kimondottan sok kérést kaptunk, hogy szeretnének szóban javítani, és engedjük őket vizsgázni. A szaktárca mindenre nyitott, de az érettségi vizsgák forgatókönyvét végső soron az aktuális járványhelyzet fogja meghatározni. Jelenleg bizakodunk, tavaly is biztonságosan meg tudtuk szervezni a vizsgákat, ősszel a második hullám idején a szóbelik is rendben lementek, tehát normál menetrendre készülünk. Szeretnénk megtartani a kompetenciamérést is, illetve a fittségi mérés véghatáridejét valószínűleg kitoljuk majd a tanév végéig, de azt is szeretnénk megszervezni.