Potenciális autós gyilkos, aki szembehajt az autópályán

Hetente adnak hírt a szakportálok arról, hogy valaki forgalommal szemben hajt fel valamelyik autópályára, ahol gyakran 10-30 kilométert is hajtanak kamikaze módjára. Eddig csak a vakszerencsén múlott, hogy még nem történt tömeges katasztrófa.

2021. 11. 10. 5:50
Forrás: Magyar Közútkezelő
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nincs olyan hét, amikor ne kapnánk hírt arról, hogy valaki forgalommal szemben hajtott valamelyik autópályán, amivel nemcsak saját, hanem mások életét is veszélyeztette. Nem kell ahhoz fizikusnak, matematikusnak lenni, hogy belássuk: a sztrádán forgalommal szemben, 100-130 kilométeres sebességgel haladó autós, ha ütközik a szabályosan szintén 130-cal érkező másik járművel, mennyi esélye marad a járművekben utazóknak a túlélésre. 

Nem vitás: ilyenkor pusztán a vakszerencsén múlik az élet és a halál esélye.

Még csak október végén adták át az M30-as Miskolctól a szlovák határig tartó új, 60 kilométeres szakaszát, de már azon a hétvégén több hajmeresztő esetet is rögzítettek a Magyar Közútkezelő új forgalomfigyelő kamerái. A közútkezelő az Instagram-oldalán hozta nyilvánosságra a megdöbbentő felvételeket. Az átadás másnapján, szombat reggel egy 8️2 éves hölgy először szabályosan haladt a pályán, majd meggondolta magát és megfordult, utána nagy sebességgel a forgalommal szemben vezetett egészen Halmajig, összesen 2️8 (!) kilométert. Még aznap egy 5️9 éves encsi nő szintén a forgalommal szemben közlekedett a 64-es kilométerszelvény térségében. 

Ő ráadásul kétszer is megfordult a pályán, mire sikerült lehajtania. 

Előbbi esetben sajnos baleset is történt, ugyanis az 51-es kilométerszelvénynél két lengyel kamion, hogy elkerüljék a balesetet, érintőlegesen ütköztek. 

A rendőrség szakemberei mindkét esetben előállították a sofőröket, vezetői engedélyük bevonásáról is intézkedtek. 

Aztán vasárnap egy idős férfi az M30-as 45-ös szelvényének térségében a leállósávon kerékpározott, a rendőrök őt is lekapcsolták. Ő egyébként ötvenezer forintért bringázott a sztrádán, ennyi büntetést kell fizetnie.

Érdemes megfontolni a közútkezelő tanácsait, de nemcsak az M30-ason, hanem az összes autópályán. 

A közútkezelő a térségben élőket kéri, hogy ne megszokásból vezessenek, figyeljék az előjelzéseket, a gyorsforgalmi utakhoz kapcsolódóan kék hátterű táblákon jelzik a szakemberek az útirányokat, településeket. Érdemes az autósoknak folyamatosan frissíteniük a navigációs eszközeiket, és mindig a legfrissebb térképszolgáltatásokat használniuk, ugyanis az is rendszeresen előforduló probléma, hogy a régi szoftverek nem ismerik fel az új pályaszakaszokat és nem megfelelő utasításokat adnak a közlekedőknek, mint például, hogy forduljanak meg. 

Az új M30-as autópályán található digitális kijelzőkön ezért külön megerősítették a jelzéseket a szakemberek, hogy még jobban segítsék az autósok tájékozódását.

Egy biztos: hogy ha egy sofőrnek, miután felhajtott a pályára, a jobb oldalára esik az elválasztósáv, akkor garantált, hogy eltévedt, és a forgalommal szemben halad. Ilyen esetben amilyen gyorsan csak teheti, húzódjon le a leállósávra és hívjon segítséget.

A hetente érkező új hírek felkeltették a szakemberek figyelmét is. Az ORFK a Magyar Közúttal közösen három évre visszamenően közel száz esetet elemzett. Azt vizsgálták, kimutatható-e bármiféle tendencia, hasonlóság az esetek között, tipizálhatók-e a tragédiával fenyegető ámokfutások bármilyen szempontok szerint is.

Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztály vezetője a Közlekedésbiztonság című szakportálnak azt mondta: 

teljes bizonyossággal csak az derült ki, hogy az esetek nem tipizálhatók sem utak, sem csomópontok szerint. Ugyanígy a sofőrök tekintetében sem az életkor, sem az állampolgárság vagy lakhely nem tekinthető mérvadónak. Ezzel szemben minden esetben felvetődik a sofőr figyelmetlensége, gondatlansága. 

És, hogy kevés kivételtől eltekintve az első hibát – tudniillik, hogy rossz irányba indultak el a sztrádán – sokan újabb és újabb hibákkal tetézik. Például, hogy megpróbálnak megfordulni, gyorsítanak, hogy mielőbb elérjék a kihajtót.

A szakember úgy véli, 

amennyiben egy sofőr az autópálya rossz oldalára keveredik, csak egyet tehet: szorosan a szalagkorlát mellé húzódik, kirakja az elakadásjelzőt, ő is és az utasai is felveszik a láthatósági mellényt, elhagyják a gépkocsit, a szalagkorlát mögé húzódnak, majd onnan segítséget kérnek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.