– Más fővárosi ügyekben is gyakran előfordul mostanában, hogy még jóformán ideje sem volt csippanni egyet az Outlookomban az e-mailnek, a levél tartalmát már nyilvános Facebook-videóban üzeni meg valamelyik fővárosi vagy kerületi vezető. Ez a típusú, kizárólag a nyilvánosság figyelmének pillanatnyi megragadását célzó eljárás az érdemi szakmai egyeztetés és párbeszéd lehetőségét már első lépésben jóformán kizárja – írta válaszlevelében Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, miután levelet kapott Déri Tibor újpesti polgármestertől.
Az ügy nemcsak azért kínos, mert a baloldali polgármester még a választ sem várta meg az ügy nyilvánosságra hozatalával, hanem levelével szakmai baklövést követett el, ugyanis kormányzati cégnek nincsen kompetenciája a fővárosi telken egyeztetés nélkül beruházást végrehajtani. Vitézy a levél tartalmától függetlenül leszögezte: bármikor áll Déri rendelkezésére, telefonon, e-mailben, a BFK számos szakemberével közösen.
– Az elmúlt két és fél évben – Budapest 22 másik kerületével ellentétben – egyetlen alkalommal sem tudtuk számos kísérletünk ellenére elérni, hogy személyes egyeztetésre kerüljön sor polgármesteri szinten a BFK és Újpest között a tervezett új káposztásmegyeri vasútállomások, a Rákospalota–Újpest állomás rekonstrukciója és más kiemelt beruházások kapcsán. Ezért még ha ilyen módon is, de örülök, hogy most legalább talán elindulhat ez a régóta várt párbeszéd – szögezte le Vitéz Dávid. A vezérigazgató emlékeztetőül az írta: az újpesti uszoda térségében kormányzati beruházásban HÉV- vagy vasútfejlesztés nem zajlik, ott ilyen, állami fenntartású kötöttpályás vonalak nem lelhetők fel.
A térségben a M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának tervei készültek el, hivatali elődje, Wintermantel Zsolt kezdeményezése nyomán, a Fővárosi Közgyűlés akkori döntése alapján, fővárosi finanszírozásban. E beruházás gazdája, előkészítője és építtetője a Budapesti Közlekedési Központ, amelyet 2014 decembere óta nem ő vezet.
– Levelét és megkeresését éppen ezért továbbítani fogom Walter Katalin vezérigazgató asszony számára és javasolni fogom neki, vizsgálja meg, a metróhosszabbítás terveibe itt egy P+R parkoló értelmesen beilleszthető-e. Ugyanakkor, polgármester úr figyelmét felhívom: a javasolt helyszín egy lakótelep közepén, lényegében városközponti helyzetben található, P+R parkoló kialakítása vélhetően itt jelentős lakossági ellenállásba ütközhet, mindenképp javaslom ezen szempont alaposabb megfontolását – javasolta a BFK vezérigazgatója.
Déri bejelentése alapján tervei közt szerepel, hogy a kialakítandó park alatt létesüljön egy többszintes mélygarázs, amely az agglomerációból érkezők számára P+R parkolóként szolgálna. Véleménye szerint a hely tökéletesen megfelel, hisz Újpest-központ gyalog is csak 5-10 perc, minden irányba biztosított a továbbutazás, és tömegközlekedéssel jól ellátott a terület.
Újpest nem adja engedélyét a vasútállomás melletti P+R parkoló kialakítására
Vitézy Dávid ugyanakkor a polgármester figyelmét felhívta egy régebb óta húzódó megoldatlan ügyre: február 10-én mutatták be a Rákospalota-Újpest vasútállomás megújításának terveit Újpest és a XV. kerület részére. Számos kérdésben egyetértés volt, az egyeztetésen azonban Újpest főépítésze jelezte, hogy az állomás mellett P+R parkoló építését Újpest önkormányzata nem támogatja. A BFK vezérigazgatója indoklásában elmondta: Rákospalota-Újpest vasútállomás egy lényegesen ritkábban lakott térségben fekszik, a vasút mellett az újpesti oldalon ma sajnos igen elhagyatott környezet, parkolók, murvás területek, ipari funkciók, szeméttelep található.
– Itt P+R parkoló létesítése értelmes megoldás lehet, különösen, hogy a 70-es és 71-es vasútvonalak fejlesztése nyomán innen akár óránként nyolc vonat is indulhat a jövőben a Nyugati pályaudvar felé, városias, 7-8 perces követési időt kínálva a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia fokozatos megvalósítása nyomán a belváros felé. Kérem polgármester urat, vizsgálja felül Újpest főépítészének álláspontját és tájékoztasson: támogatja-e P+R parkolók létesítését Rákospalota-Újpest fejlesztése során – zárta sorait Vitézy Dávid.
Karácsonyék értékesítették volna az ingatlant
Az újpesti uszoda telkének ügye még tavaly év végén robbant ki, amikor a főváros eladásra jelölte ki a telket. Déri Tibor polgármester a kampányában még azt ígérte: szabadidőparkot fog létesíteni a parlagon álló területen, ám Karácsony Gergely főpolgármester máshogy rendelkezett volna. Miután az eladási szándék hatalmas felháborodást váltott ki az újpestiek körében, a főpolgármester magyarázkodásba kezdett. Tavaly a főváros a Magyar Nemzetnek küldött válaszából csupán annyi derült ki, hogy az eladás kapcsán elbizonytalanodott Budapest vezetése, ám a pályázatot nem vonták vissza, döntést annak lezárultával hoz majd a Fővárosi Közgyűlés.
„A Fővárosi Közgyűlés szeptember elsején nem arról döntött, hogy mi lesz vagy nem lesz az egykori újpesti gyógyfürdő területén, hanem arról, hogy értékesíteni kívánja a területet” – közölte lapunkkal a főváros sajtóirodája. Mint írták: a pályázat lezárulta után ismét a Fővárosi Közgyűlés elé kerül az adásvételi szerződés, így végleges döntés még nincs róla.
A főváros még 2007-ben zárta be az újpesti uszodát, amelyet azóta le is bontottak. Két évvel ezelőtt a Fidesz újpesti képviselőcsoportja azt javasolta, hogy az egykori telken épüljön közpark. A képviselő-testület, elfogadva a javaslatot, egyhangúlag hatalmazta fel Déri Tibor momentumos polgármestert, hogy kezdjen tárgyalásokat a budapesti vezetéssel.
Borítókép: Fővárosi Közgyűlés (Fotó: Bruzák Noémi/MTI)