Álprofilok seregével segíthetik Márki-Zay kampányát Bajnaiék

Álprofilokkal és bérkommentelőkkel is jelentősen segítheti a baloldal kampányát Bajnai Gordon adathalász cégcsoportjának Amerikából támogatott csapata. Ha kell, irreális aktivitást tudnak generálni egyes tartalmak köré a DatAdatnál. Kérdés, mindezt legálisan teszik-e? – olvasható az Index oldalán.

Forrás: Index.hu2022. 03. 28. 11:15
Bajnai Gordon
Budapest, 2014. október 19. Bajnai Gordon volt miniszterelnök, a tanács elnöke az Együtt-PM országos politikai tanácsának ülésén a fõvárosi Corner Rendezvényközpontban 2014. október 19-én. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt Fotó: Szigetváry Zsolt
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kommentelő és ellenzéki bejegyzéseket megosztó álprofilokkal is segítheti Márki-Zay Péter kampányát Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám Amerikából támogatott adathalász cégcsoportja. Az Index.hu cikkében olvasható, miként erősítenek rá a számukra fontos tartalmakra a datadatos csapatnál.

 

Rengeteg a gyanús megosztás és komment

Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget

– fejtette ki Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója egy, a lap birtokába került beszélgetésen arról, miként végzi a választók profilozását Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportja.

De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? Az a hatalmas mennyiségű adat, amelyet sikerül begyűjteni az emberekről, segít meghatározni, hogy kiket milyen témával kell megszólítani és aktivizálni. A lap információi szerint pedig ezt már álprofilok felhasználásával is végzi az ellenzék.

Számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkantak, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vagy esetleg fizetett kommentelők vannak mögöttük. Ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek aztán fölerősíteni a baloldal számára fontos üzeneteket a közösségi médiában.

 

Álprofilok serege erősít rá a baloldali tartalmakra

Az álprofilok egy része jól láthatóan a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva. Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatadAttal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.

Feltűnő, hogy személyes információkat alig adnak meg magukról ezek a „felhasználók”, és nem osztanak meg olyan mindennapi tartalmakat, amelyeket a valódi személyek szoktak. További érdekesség, hogy az esetek jelentős részében megállapítható, hogy éppen 2019-ben hozták létre ezeket a profilokat is.

Ficsor Ádám, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere és datadatos üzlettársa egy beszélgetésen maga ismerte el, hogy a cégük jelentős munkát végzett a 2019-es önkormányzati választások előtt, 12 jelölt munkáját segítették, mindegyikükből polgármester lett.

Bajnaiéknak egy másik, a Facebookon bevetett fegyvere lehet, hogy bérkommentelőket használnak. Számos olyan felhasználót találtak, akik nem osztanak meg politikai tartalmakat a saját profiljukon, viszont bizonyos – az ellenzék számára fontos – témákban kiugró aktivitással kommentelnek, ami meglehetősen szokatlan, ugyanis normál felhasználók esetében a Facebook-aktivitás mindkét eleme, a hozzászólások írása, valamint a mémek, hírek megosztása általában együtt jár.

 

Így segítették ki Bajnait a bajból

Hogy miként erősíthet rá egyes tartalmakra álprofiljai segítségével a DatAdat, azt jól példázza az a bejegyzés, amelyet Bajnai Gordon tett közzé, miután megjelent róla egy közös fotó Gansperger Gyulával, és rájött, hogy kiderülhet az érintettsége a Városháza-ügyben.

A volt miniszterelnök 2021. november 18-án késő este tett közzé egy bejegyzést, amelyben igyekezett megmagyarázni a történteket. Másnap kora reggelre pedig már több mint ezren osztották meg ezt a posztot. Pedig éjjel alig van aktivitás a Facebookon, és az országos média sem adott még hírt ekkor a bejegyzésről.

Ez lett a Facebookon egyébként kifejezetten inaktív – tavaly összesen nyolc posztot közzétevő – volt miniszterelnök legnépszerűbb bejegyzése, amelyet máig 11 ezren lájkoltak és 3,9 ezren osztottak meg.

Ezek a számok kiugróan magasnak számítanak a magyar politikában. Mindössze a Bajnainál közel tízszer nagyobb követőtáborral rendelkező Orbán Viktor produkál ilyen megosztási számokat a legfontosabb bejegyzéseivel. A kormányfőn kívül pedig egyetlen aktív magyar politikus sem tud ilyen magas megosztási számokat elérni. Márki-Zay Péternek a március 15-én mondott beszédéről készült felvételt például a cikk megjelenéséig csak 924-en osztották meg, pedig az ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltje jóval aktívabb Bajnainál a Facebookon, és több követővel is rendelkezik, mint az őt a háttérből segítő egykori kormányfő – írja az Index.

 

Borítókép: Bajnai Gordon volt miniszterelnök (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.