– Végre nemcsak a zenészek, színészek, sportolók képviselik a roma nemzetiséget, hanem a közülük kikerülő értelmiségiek is – mondta Járóka Lívia európai parlamenti képviselő (Fidesz) a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Roma Tehetség Programjának (RTP) záróeseményén szombaton. A politikus hangsúlyozta: fontos, hogy a képzésben részt vett diákok maguk is segítsék a roma nemzetiséget.
Az MCC Roma Tehetség Programjáról Páskándi Ágnes programigazgatót kérdeztük, aki elmondta: az MCC programja alapvetően különbözik a szociális alapon szervezett tehetséggondozástól. Az RTP része a személyes mentorálás és egy nagyon erős közösség létrehozása.
Kiemelte: legfontosabb céljuk, hogy a tehetséggondozásban részt vevő gyerekeket egészen az alumni program végéig kísérjék. – Addig lehet a hátrányokat lefaragni és olyan pluszt hozzátenni, amelyek révén nagyon jó eséllyel indulnak a karrierjük során – fogalmazott.

Fotó: MCC/Mathias Corvinus Collegium/Gyurkovits Tamás
A következő évtől már országosan 67 középiskolás roma diákot fognak mentorálni, ahol a nemzetiségi gimnáziumokkal megkezdett együttműködés segít kiválasztani azokat a fiatalokat, akik motiváltak a továbbtanulásban. Az RTP egyetemi része továbbra is felvételi rendszerben fog működni, amelybe jövőre húsz roma egyetemistát szeretnének bevonni, akik az eddigi egyéves időtartam helyett már hároméves képzésben vehetnek részt.
– Egyetemi előkészítő programot is indítunk azok számára, akik leérettségiztek ugyan, de utána nem tudtak önerőből továbblépni. Őket segítjük az emelt szintű érettségi elérésben, valamint pályaorientációs szakember kíséri végig a felsőoktatási jelentkezésüket – emelte ki a programigazgató, majd hozzátette: ha az RTP Tanodai programjába bekerül egy gyerek, utána ennek révén mehet tovább a középiskolai programba, az egyetemi előkészítőbe, majd az egyetemi és az alumni programokba is.
Az egyik legfontosabb cél a közösség kialakítása. Páskándi Ágnes rámutatott: a diákok minden hónapban együtt töltenek egy hétvégét Budapesten, amikor személyiségfejlesztéssel, csapatépítéssel foglalkoznak, és kulturális képzéseken vehetnek részt.
Hangsúlyozta, hogy a tapasztalatok alapján ezek a diákok egy év alatt képesek olyan erős és összetartó közösséggé válni, amit nem tud megadni nekik az iskolájuk. – Bár a helyi iskolák is törekednek rá, azonban itt egy olyan országos kapcsolatrendszert építhetnek ki, amely egész életük során elkíséri őket – tette hozzá.
Az RTP eredményeivel kapcsolatban a szakember kiemelte, hogy idén magas lett a sikeres nyelvvizsgák száma is, amelyen az online oktatás lehetősége is sokat lendített. – Bármilyen nyelvet szeretnének tanulni a diákjaink, biztosítjuk a lehetőséget – mondta.