A Horvátországban szerdán kiképzés közben tragikus szerencsétlenséget szenvedett Airbus H145M a Magyar Honvédség legnagyobb számban szolgálatban álló helikoptere. A Honvédelmi Minisztérium és az Airbus Helicopters képviselői 2018 júniusában írtak alá szerződést húsz darab könnyű, többcélú forgószárnyas és a kapcsolódó szolgáltatások megvásárlására. Az első két helikopter 2019 novemberében szállt le a szolnoki helikopterbázison; az esemény tiszteletére a parancsnok vezetésével az alakulat csaknem teljes állománya felsorakozott. Két év kellett a további 18 helikopter legyártásához, amelyek között van csapatszállító, kutató-mentő és tűztámogató kialakítású is.
A helikopterek szállításával párhuzamosan – a kiképzési és logisztikai csomag részeként – megérkezett több ezer tartozék és alkatrész, kiképeztek kilencven műszaki üzemeltető szakembert, valamint több mint ötven pilótát.
A kiszolgálóeszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés. A kiképzett szakemberek munkáját többfős gyári mentorcsoport segítette hónapokon át, ennek köszönhetően rekordidő alatt sikerült elérni, hogy a repülési és műszaki üzemeltetési, valamint minőségbiztosítási feladatokat a bázis állománya önállóan végezhesse. A helikopterek 2022 februárja óta éles feladatokat teljesítenek és több nemzetközi gyakorlaton is bizonyították magas szintű alkalmazhatóságukat.
Az Airbus Helicopters H145 típusú helikopterének katonai változat kilenc országban áll hadrendben. A gép jelenlegi verziója 2015 májusában szerezte meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől a légialkalmassági engedélyeket, az első példányt fél évvel később szállították le a német légierőnek.
A H145M az egyik legmegbízhatóbb, legstabilabb modellnek számít. Ennél már vészhelyzetnek minősül az, ha a helikoptervezető a kezelőszervekhez nyúl, mivel az Airbus filozófiája szerint egy jól beprogramozott számítógép sokkal pontosabban vezeti a helikoptert, mint a helikoptervezető – állította Bali Tamás dandárparancsnok. Szót ejtett arról is, hogy a pilóta szempontjából a legnagyobb észrevehető különbség a H145M repülése során a stabilitása volt. Hozzátette, az IFR repülés most már teljesen automatizált, a H145 egyedül repül, továbbá a helikopter sokkal szélesebb körű teljesítményt tud nyújtani.