Kiderült, ki akarta a „gerikarókkal” elkerített, dugókat okozó biciklisávokat

Balogh Samu, Karácsony embere a közösségi költségvetésre hivatkozva nemrég azt nyilatkozta: a „budapestiek döntése” volt a védett kerékpársávok megépítése. Ez azonban nem teljesen igaz.

2023. 09. 11. 5:35
20210712 MN Budapest A Budapesti Közlekedési Központ sajtótájékoztatója. Téma: kezdődik a munka a Blaha Lujza téren. Résztvevők: Karácsony Gergely főpolgármester, Horváth László, a BKK projektmegvalósítás igazgatója, Pikó András, a VIII. kerület pol Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azért nem szüntetik meg a fővárosban óriási dugókat okozó, műanyag parkolásgátló oszlopokkal elkerített kerékpársávokat, mert a védett biciklisáv a közösségi költségvetés nyertes projektjeként, a „budapestiek döntése nyomán” valósult meg – nyilatkozta nemrég Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke és közlekedéspolitikai tanácsadója. A közösségi költségvetés egy olyan kezdeményezés, amely alapján a fővárosi vezetés megkérdezi a Budapesten élőket, milyen fejlesztéseket javasolnak, majd egy következő körben szavazhatnak is az ötletekről. Az egymilliárd forintos keretből elvileg azokra a javaslatokra költik el a pénzt, amelyekre a legtöbben szavaztak, de a közösségi költségvetés „sikerét” jól illusztrálja, hogy már azokat a projekteket is megvalósíthatják, amelyre mindössze ezer szavazat érkezett. 

A védett kerékpársáv elképzelése valóban szerepelt a közösségi költségvetés ötletei között, de alig több mint 15 ezer szavazatot kapott. Ha ezt összevetjük azzal, hogy jelenleg Budapesten több mint 1,7 millióan élnek, enyhén szólva sem tekinthető reprezentatívnak ez a szavazati arány. 

Sőt gyakorlatilag olyan, mintha senki sem szeretné, hogy ilyenek létesüljenek a fővárosban. A szavazási hajlandóság hiá­nya azt is jelzi, hogy a közösségi költségvetés totális kudarcba fulladt, egy ilyen szavazati arányú projekt ugyanis egy jól működő rendszerben nem kerülhetne az elsők közé. Arra a kérdésre tehát, hogy ki akarta ezeket a kérékpársávokat a budapestiek közül, nyugodtan kimondhatjuk: valójában szinte senki.
Mint ismert, a biciklisáv kialakítására útépítéssel, burkolatfestéssel, forgalomtechnikai átalakítással és a rugalmas pollerekkel együtt az Üllői úton hetvenmillió forintot, a Váci úton 26 milliót költött a főváros. 

Arra a kérdésre, hogy terveznek-e újabb, oszloppal leválasztott sávokat, Balogh Samu leszögezte: igen, hiszen több más hasonló projekt nyert a korábbi közösségi költségvetési szavazáson. Arról azonban nem beszélt, hogy hány szavazattal, és ez hány százaléka Budapest lélekszámának.

 

Fotó: Mirkó István

A Magyar Nemzet több cikkben beszámolt az Üllői útra telepített balesetveszélyes műanyag pollerekről. Karácsony Gergely főpolgármester a Váci és az Üllői út kerékpársávjai mellé karókat helyezett ki, ezzel dugókat okozva, akadályozva a betegellátást és a rendvédelmi szerveket.
A biciklisáv mintegy három és fél métert vesz el az Üllői útból, ám az elválasztó pollerek nem nyújtanak megfelelő védelmet a bicikliseknek. A környéken ugyanakkor rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, amelyek eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld „gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb és lassabb lesz az életmentés.
A karók ellen felszólaltak a taxisok és az Országos Mentőszolgálat is vitába keveredett a fővárossal, egyelőre a vitás kérdést még nem sikerült rendezni. Ugyanakkor a repülőtéri busz sem tud haladni a megszokott ütemében a dugókkal terhelt, forgalmas úton. 

Balogh Samu közölte: leültek a mentőszolgálat, a rendőrség és a katasztrófavédelem képviselőivel, és szeptemberben folytatódik a szakmai egyeztetés.

 

Borítókép: Karácsony Gergely baloldali polgármesterekkel a Budapesti Közlekedési Központ sajtótájékoztatóján (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.