Azért nem szüntetik meg a fővárosban óriási dugókat okozó, műanyag parkolásgátló oszlopokkal elkerített kerékpársávokat, mert a védett biciklisáv a közösségi költségvetés nyertes projektjeként, a „budapestiek döntése nyomán” valósult meg – nyilatkozta nemrég Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke és közlekedéspolitikai tanácsadója. A közösségi költségvetés egy olyan kezdeményezés, amely alapján a fővárosi vezetés megkérdezi a Budapesten élőket, milyen fejlesztéseket javasolnak, majd egy következő körben szavazhatnak is az ötletekről. Az egymilliárd forintos keretből elvileg azokra a javaslatokra költik el a pénzt, amelyekre a legtöbben szavaztak, de a közösségi költségvetés „sikerét” jól illusztrálja, hogy már azokat a projekteket is megvalósíthatják, amelyre mindössze ezer szavazat érkezett.
A védett kerékpársáv elképzelése valóban szerepelt a közösségi költségvetés ötletei között, de alig több mint 15 ezer szavazatot kapott. Ha ezt összevetjük azzal, hogy jelenleg Budapesten több mint 1,7 millióan élnek, enyhén szólva sem tekinthető reprezentatívnak ez a szavazati arány.
Sőt gyakorlatilag olyan, mintha senki sem szeretné, hogy ilyenek létesüljenek a fővárosban. A szavazási hajlandóság hiánya azt is jelzi, hogy a közösségi költségvetés totális kudarcba fulladt, egy ilyen szavazati arányú projekt ugyanis egy jól működő rendszerben nem kerülhetne az elsők közé. Arra a kérdésre tehát, hogy ki akarta ezeket a kérékpársávokat a budapestiek közül, nyugodtan kimondhatjuk: valójában szinte senki.
Mint ismert, a biciklisáv kialakítására útépítéssel, burkolatfestéssel, forgalomtechnikai átalakítással és a rugalmas pollerekkel együtt az Üllői úton hetvenmillió forintot, a Váci úton 26 milliót költött a főváros.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e újabb, oszloppal leválasztott sávokat, Balogh Samu leszögezte: igen, hiszen több más hasonló projekt nyert a korábbi közösségi költségvetési szavazáson. Arról azonban nem beszélt, hogy hány szavazattal, és ez hány százaléka Budapest lélekszámának.
