Azért nem szüntetik meg a fővárosban óriási dugókat okozó, műanyag parkolásgátló oszlopokkal elkerített kerékpársávokat, mert a védett biciklisáv a közösségi költségvetés nyertes projektjeként, a „budapestiek döntése nyomán” valósult meg – nyilatkozta nemrég Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke és közlekedéspolitikai tanácsadója. A közösségi költségvetés egy olyan kezdeményezés, amely alapján a fővárosi vezetés megkérdezi a Budapesten élőket, milyen fejlesztéseket javasolnak, majd egy következő körben szavazhatnak is az ötletekről. Az egymilliárd forintos keretből elvileg azokra a javaslatokra költik el a pénzt, amelyekre a legtöbben szavaztak, de a közösségi költségvetés „sikerét” jól illusztrálja, hogy már azokat a projekteket is megvalósíthatják, amelyre mindössze ezer szavazat érkezett.
A védett kerékpársáv elképzelése valóban szerepelt a közösségi költségvetés ötletei között, de alig több mint 15 ezer szavazatot kapott. Ha ezt összevetjük azzal, hogy jelenleg Budapesten több mint 1,7 millióan élnek, enyhén szólva sem tekinthető reprezentatívnak ez a szavazati arány.
Sőt gyakorlatilag olyan, mintha senki sem szeretné, hogy ilyenek létesüljenek a fővárosban. A szavazási hajlandóság hiánya azt is jelzi, hogy a közösségi költségvetés totális kudarcba fulladt, egy ilyen szavazati arányú projekt ugyanis egy jól működő rendszerben nem kerülhetne az elsők közé. Arra a kérdésre tehát, hogy ki akarta ezeket a kérékpársávokat a budapestiek közül, nyugodtan kimondhatjuk: valójában szinte senki.
Mint ismert, a biciklisáv kialakítására útépítéssel, burkolatfestéssel, forgalomtechnikai átalakítással és a rugalmas pollerekkel együtt az Üllői úton hetvenmillió forintot, a Váci úton 26 milliót költött a főváros.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e újabb, oszloppal leválasztott sávokat, Balogh Samu leszögezte: igen, hiszen több más hasonló projekt nyert a korábbi közösségi költségvetési szavazáson. Arról azonban nem beszélt, hogy hány szavazattal, és ez hány százaléka Budapest lélekszámának.
A Magyar Nemzet több cikkben beszámolt az Üllői útra telepített balesetveszélyes műanyag pollerekről. Karácsony Gergely főpolgármester a Váci és az Üllői út kerékpársávjai mellé karókat helyezett ki, ezzel dugókat okozva, akadályozva a betegellátást és a rendvédelmi szerveket.
A biciklisáv mintegy három és fél métert vesz el az Üllői útból, ám az elválasztó pollerek nem nyújtanak megfelelő védelmet a bicikliseknek. A környéken ugyanakkor rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, amelyek eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld „gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb és lassabb lesz az életmentés.
A karók ellen felszólaltak a taxisok és az Országos Mentőszolgálat is vitába keveredett a fővárossal, egyelőre a vitás kérdést még nem sikerült rendezni. Ugyanakkor a repülőtéri busz sem tud haladni a megszokott ütemében a dugókkal terhelt, forgalmas úton.
Balogh Samu közölte: leültek a mentőszolgálat, a rendőrség és a katasztrófavédelem képviselőivel, és szeptemberben folytatódik a szakmai egyeztetés.
Borítókép: Karácsony Gergely baloldali polgármesterekkel a Budapesti Közlekedési Központ sajtótájékoztatóján (Fotó: Mirkó István)