Kedden büszkélkedett el vele karácsony Gergely főpolgármester, hogy miközben a MÁV és így a magyar állam üzemeltetésében működő HÉV-en járatritkítást hozott az új év, addig Budapesten az elmúlt harminc év legnagyobb járműbeszerzését bonyolítják le a közösségi közlekedésben – írja a Világgazdaság.
Abba ezúttal talán nem érdemes belemenni, hogy helytálló-e ezt a Karácsony-ciklus eredményeként feltüntetni (tekintve, hogy az említett járműbeszerzések tízéves szerződéseken alapszanak), az viszont mindenképpen szót érdemel,
hogyan cáfolt rá az élet a főpolgármester helyzetértékelésére.
A fővárosi önkormányzat tulajdonában álló Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) ugyanis az állami járatritkítást felemlegető főpolgármesteri posztra két nappal nem mást jelentett be, mint hogy masszívan ritkítja a budapesti tömegközlekedés járatait, ezzel alaposan meghazudtolva Karácsony Gergelyt.
Maga a BKK-bejelentése is emlékezetesre sikeredett a Világgazdaság szerint. A járatritkítások pénteki bevezetése előtt mindössze egy nappal tájékoztatta az utasokat a meglehetősen fontos fejleményről, ráadásul a tömegközlekedést használóknak egy folyamatosan bővülő és átírt közleményből kellett kibogozniuk, hogy végeredményben mi és mikor nem jár majd a fővárosban.
A BKK eredetileg mindössze annyit közölt, hogy az otthoni munkavégzés és a rugalmas munkakezdés általános elterjedésével a hét végén (pénteken), illetve a hét elején (hétfőn) is kisebb, körülbelül 5 százalékkal alacsonyabb forgalom jellemző. Ráadásul a reggeli csúcsidőszakban (7 és 8 óra között) hétfőn csaknem 10, pénteken pedig 15 százalékkal kevesebben utaznak közösségi közlekedéssel. Ezért úgy döntöttek, hogy január 19-től, holnaptól több járat menetrendjét is a megváltozott utasforgalomhoz igazítják.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek, egy-két perccel ritkábban járnak majd. Az utasoknak azonban azt is kellene tudniuk, hogy pontosan milyen vonalakon szűkítenek. A BKK is érezte ez irányú tájékoztatási kötelezettségét, aminek párját ritkító módon eleget is tett.
A nap legváratlanabb hírfolyamát a BKK szállítja nekünk a járatritkításokról. Előbb csak példaként említettek két vonalat. Aztán felsoroltak 40 buszjáratot, amiből menet közben 43 lett. Majd megneveztek troli- és villamosvonalakat is. Hogy hol lesz ennek a vége, egyelőre senki sem tudhatja
– idézte a lap a 444-et.
A civilek is kiakadtak a BKK eljárásán
A BKK eljárása nemcsak a 444-nek tűnt fel, hanem a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek (VEKE) is.
A civil szervezet szerint a BKK eljárása „kommentálhatatlan, felháborító és gusztustalan”, ahogy a ritkítás maga is. Szerintük éppen ezért fejeknek kell hullaniuk. Hogy a történteknek valóban lesz-e következményük, az rövidesen kiderül.